DNB Mobility 2022:
Utsiktene for neste år er dystre fra et makroperspektiv.
Torsdag 3. november slipper DNB Markets sin ferske prognose for bilsalget i 2023. Som vanlig er denne prognosen basert på de makroøkonomiske utsiktene. Det tar ikke hensyn til andre forhold, som f.eks. endringer i skatter og avgifter eller flaskehalser på tilbudssiden.
De siste årenes utvikling har vist at bilen ble en koronavinner, og at elbilene i stor grad har overtatt markedet for nye biler i Norge. I 2021 ble det omsatt hele 176 000 nye biler, godt over den forrige rekorden fra 1986. I år har salget avtatt betydelig og vi tror det vil ende på rundt 145 000, dvs. på rundt gjennomsnittet siden 2010. Utviklingen de siste par årene viser at svingningene i salget fra måned til måned har tiltatt betydelig, noe som skyldes at leveransene svinger mye.
Utsiktene for neste år er dystre fra et makroperspektiv. Alle de tre makro-faktorene som påvirker bilsalget i vår modell (husholdningenes inntekter, arbeidsledigheten og renten) vil påvirke salget negativt neste år ifølge våre prognoser. Det er svært uvanlig. Vår makrobaserte prognose er derfor kun 130 000 biler, og vi må tilbake til 2010 for å finne et lavere tall. Usikkerheten er imidlertid uvanlig stor, og dersom leveransene «løsner», kan registreringstallene ende opp vesentlig høyere enn det vi anslår.