Flere trenger hjelp i koronakrisen:

Få fullmakt til å hjelpe – ikke lån andres BankID

Skal du hjelpe en eldre med å få utført banktjenester, få disposisjonsfullmakt.

TRENGER HJELP: Trenger du å hjelpe eldre foreldre med å få utført banktjenester, få disposisjonsfullmakt. Foto: NTB scanpix
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 27. nov. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Denne oppfordringen kommer fra leder for DNBs kundesenter, Renate Sørestrand-Hansen. 

På DNBs kundesenter merker de at flere eldre nå trenger hjelp av andre til å betale, overføre, handle og ta ut kontanter. Sistnevnte kan gjøres i minibank eller i kassene til dagligvarebutikkene som tilbyr Kontanttjenester i butikk.  

MERKER AT FLERE MÅ HA HJELP: Renate Sørestrand-Hansen (midten), her på kundesenteret i Bergen med rådgiverne Chatrine Mjell og Bjønar Sæbø. Foto: DNB

- Mange eldre er redde for å gå ut. De er forståelig nok redde for å bli smittet av koronaviruset, sier Sørestrand-Hansen.

På grunn av smittefaren og myndighetenes oppfordring om at flest mulig skal jobbe hjemme, er de fleste bankkontorene nå midlertidig stengt for drop in-besøk. Besøk må avtales på forhånd.

Bruk kundesenteret

Rådgiverne på kundesenteret er imidlertid til stede for kundene på telefon 915 04 800 fra klokken 07.00 til 23.00 hver dag. Kundesenteret har også et eget nummer for kunder som ikke har eller benytter nettbank, mobil eller Internett, tlf. 24 06 20 70.

Sørestrand-Hansen oppfordrer alle som i disse dager trenger råd eller har andre bankgjøremål, til å ringe kundesenteret før de avtaler møte på et bankkontor. Både på grunn av smittesituasjonen og fordi de da vil bli betjent med én gang. 

- Vi er her for å hjelpe. I de tilfellene vi ikke kan det, prøver vi å gi råd om hvor eller hvordan problemet kan løses, sier hun.

Vær så snill, lån ikke andres BankID
Renate Sørestrand-Hansen

På kundesenteret merker de også at flere, ofte voksne barn, i beste hensikt prøver å hjelpe eldre foreldre med bankgjøremål ved å låne BankID-en eller kortet deres – og uten å ha fått fullmakt til å disponere kontoen deres.

- Vær så snill, gjør ikke det, ber Sørestrand-Hansen om.

Verken BankID eller kort skal lånes bort til andre
Renate Sørestrand-Hansen

For selv om hensikten er god, kan dette skape trøbbel for den du skal hjelpe. Banken må sperre BankID-en eller nettbanken hvis de merker at den blir brukt av andre enn den som eier den.

- Verken BankID eller kort skal lånes bort til andre, og nettbanken skal bare brukes av den som eier den. Det står i avtalene som er inngått med banken. Slik må det være for å unngå misbruk, forklarer kundesenterlederen.

Hjelp andre fra egen nettbank

Det finnes heldigvis løsninger for den som vil hjelpe. Får du disposisjonsfullmakt kan du i egen mobil- eller nettbank hjelpe den som har gitt deg fullmakt ved å betale og overføre fra hans eller hennes konti. Det vil si fra de kontoene vedkommende har gitt deg fullmakt til å disponere. 

- Har du fullmakt kan du også bestille deg et eget kort på kontoen du disponerer, som du kan bruke når du handler eller tar ut penger til vedkommende, tipser hun om.

Slik kan du få disposisjonsfullmakt:

Den som du skal hjelpe, må gi deg fullmakt. Hvis vedkommende ikke bruker eller behersker nettbank der dette kan ordnes, kan vedkommende be banken om å få tilsendt et skjema i posten. Dette skjemaet må fylles ut av dere begge i nærvær av to vitner og returneres til banken. Vitnene må være myndige og ikke ha nær relasjon til den som får fullmakt.

Dersom begge – både den som gir fullmakt og den som får fullmakt – allerede er kunder i DNB, vil du som får fullmakt med en gang få tilgang til kontoen i din egen nettbank.

Dersom du ikke er kunde i DNB, må du bli det for å få tilgang til kontoene i din i egen nettbank. Du kan bli kunde via dnb.no .

Glemt passord, trenger ny kodebrikke

Ved behov for hjelp med BankID, for eksempel glemt passord eller mistet kodebrikke, må BankID-eieren selv kontakte banken. 

- Fordi BankID-en er personlig kan vi dessverre ikke bistå andre i familien med slike spørsmål. Men tar vedkommende kontakt selv, hjelper vi så godt kan, og vi finner som regel en løsning, erfarer Sørestrand-Hansen.

DNB har også et eget telefonnummer som kunder som verken liker, bruker eller behersker digitale løsninger, kan benytte for å få hjelp, 24 06 20 70.