Bankene er pålagt av norske myndigheter å innhente legitimasjon som kan bekrefte kundens identitet.
DNB må til enhver tid vite at kundene er den de sier de er. Dersom banken ikke har registrert tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon på kunden, ber vi dem legitimere seg på nytt. Det er nå tilfelle for kunder over hele landet, og DNB kontakter dem det gjelder puljevis. Banken henter kun dokumentasjon i tilfeller hvor det er nødvendig og i henhold til regelverket.
DNB er opptatt av gode løsninger for kunder som av ulike årsaker ikke kan legitimere seg digitalt. Det er mulig å booke time for møte med rådgiver på kontorene over hele landet, eller sende oss kopi av gyldig legitimasjon per post.
Vi vil utvide åpningstidene på kontorene, slik at det blir enda enklere for kunder som har behov for fysisk oppmøte å legitimere seg raskt og enkelt.
Det er også opprettet et eget telefonnummer som svarer på henvendelser knyttet til legitimering.
Det er lange køer for å bestille nytt pass eller nasjonalt ID – hva gjør man om man ikke får time før fristen?
For kunder som har utfordringer med å få pass eller time for ID-kort før frist for legitimering, vil vi sammen med kunden legge en realistisk plan for når kunden skal legitimere seg.
Kunder som ikke har gyldig pass, førerkort eller ID-kort, kan også legitimere seg med bankkort med bilde fra annen bank.
Dersom kunden ikke kan vise til gyldig legitimasjon, etter gjentakende oppdatering, purring og informasjon fra oss, så kan vi – i ytterste konsekvens – bli nødt til å sperre kontoene og avvikle kundeforholdet.
Vi ønsker at kundene skal fortsette å være hos oss, og er opptatt av å gi nok tid, anledning og ulike alternativer for legitimering.