DNB vil bidra til at norsk reiseliv også finnes «Neste sommer».
Geiranger, Nordkapp, Fløien og Vigelandsparken summer vanligvis av begeistrede utrop på tysk, kinesisk og italiensk sommerstid, men ingen kommer i år. Dermed er tiden inne for at nordmenn selv setter av sted for å oppleve ferielandet Norge.
- Det er fort gjort å ta for gitt det som er rett foran oss. Men alle de fantastiske reiselivsaktørene vi finner Norge rundt, kommer ikke til å være her neste sommer om vi ikke tar grep, sier Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for Personmarked i DNB.
Norsk reiselivsnæring gir oss fantastiske opplevelser og skaper store ringvirkninger for lokalsamfunnet
Reiselivsnæringen er hardt rammet blant annet av reiserestriksjonene som er innført verden over for å begrense risikoen for koronasmitte.
Men når turistene uteblir, så forsvinner også inntektene. Norsk reiseliv sysselsetter rundt 170.000 mennesker, og mange bedrifter er helt avhengige av turismen for å overleve.
- Norsk reiselivsnæring gir oss fantastiske opplevelser og skaper store ringvirkninger for lokalsamfunnet. Skal de også finnes her neste sommer, må folk bestille og betale norgesferien sin nå, oppfordrer Spiten.
For å hjelpe dette i gang, setter vi i DNB i gang tidenes kampanje for norsk reiseliv.
Hjertet i kampanjen er portalen Neste sommer. Her velger kundene hvor de vil reise. I en kampanjeperiode deler vi ut tusenvis av reisegavekort på 1.000 kroner til de som betaler med Visa eller Mastercard fra DNB.
– Vi ønsker å gi våre personkunder et ekstra insentiv, et reisegavekort, for å bestille og betale norgesferien nå, og dermed hjelpe våre reiselivskunder, sier Spiten.
I dette ligger det også et viktig budskap til DNBs reiselivskunder.
- Vi ønsker at bedriftskundene våre innen reiseliv, og da tenker jeg også på alle deres underleverandører, skal oppleve at DNB bidrar til å få i gang næringen når det trengs som mest, sier Spiten.
Koronakrisen har redusert inntektsgrunnlaget for mange selskaper i mange ulike bransjer.
- Blant dem som er hardest truffet, er reiselivsbransjen, sier DNBs konsernsjef Kjerstin Braathen.
Mange bedrifter får hjelp fra myndighetene skadebegrensende tiltakspakker, men Braathen peker på at det fremover også handler om å få økonomien i gang igjen.
– Vi er nødt til å ha med oss de sunne og levedyktige selskapene også etter koronasituasjonen har dempet seg. Gjennom denne kampanjen bidrar vi til å gi en «boost» til mange aktører som nå har det ekstremt tøft. Ringvirkningene er også store. Mange arbeidstakere og underleverandører er avhengig av aktivitet i reiselivsnæringen, avslutter Braathen.
Merk: DNB forholder seg til Folkehelseinsituttets informasjon og råd om koronaviruset, og følger deres reiseanbefalinger: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/