DNB vinner Fidusprisen 2020

Banken vinner for sitt arbeid med informasjonssikkerhet. Bare i 2019 stoppet banken svindel-transaksjoner for 1,3 milliarder.

GLAD VINNER: Det er fint at den jobben vi gjør på sikkerhetsområdet får denne type annerkjennelse, sier DNBs sikkerhetsdirektør, Anders Hardangen. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 03. nov 2020
Artikkelen er flere år gammel

- DNB har sikkerhet i fokus i hele sin organisasjon og er særlig opptatt av å være best på å oppdage og forhindre at kundene deres blir ofre for svindel. De utviser også stort samfunnsengasjement ved å gjøre sine interne rapporter innenfor informasjonssikkerhet offentlig tilgjengelig. Dette kan bidra til å bedre samfunnssikkerheten og være til inspirasjon for andre aktører, sier juryleder for Fidusprisen, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Karoline Tømte.

Fidusprisen ble delt ut første gang i 2009. Målet med prisen er å øke bevisstheten om hvor viktig informasjonssikkerhet er, både hos privatpersoner og i næringslivet. Navnet Fidus kommer fra latin og betyr «tillit» eller «tiltro». Prisen heter Fidus, fordi tillit er grunnleggende for at folk skal tørre å la virksomheter, leverandører eller andre aktører forvalte deres opplysninger og data på en sikker måte.

Finalistene plukkes ut gjennom en stor befolkningsundersøkelse før vinneren kåres av en jury. Juryen har i år bestått av Arne Røed-Simonsen fra Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR), Veronica Jarnskjold Buer fra Datatilsynet og Karoline Hultman Tømte fra NorSIS (bildet under).

JURY: DNB utviser også stort samfunnsengasjement ved å gjøre sine interne rapporter innenfor informasjonssikkerhet offentlig tilgjengelig, sier Tømte. Foto: Norsis

Tar samfunnsansvar med sitt arbeid med informasjonssikkerhet

Juryen legger i sin vurdering vekt på̊ at DNB bruker sin posisjon til å drive utadrettet arbeid for å styrke sikkerhetskulturen i befolkningen som helhet. Det viser at de ikke bare tar ansvar for sin egne kunder og at dette gjøres på en god måte internt i organisasjonen, men at de også løfter sitt arbeid med informasjonssikkerhet opp som en del av sitt samfunnsansvar.

Det er andre året på rad at DNB vinner Fidusprisen, noe sikkerhetsdirektør Anders Hardangen i DNB er svært fornøyd med. 

- Det er utrolig moro å vinne denne prisen to år på rad og at den jobben vi gjør på sikkerhetsområdet får denne type annerkjennelse. Vi er glade for å ha lykkes med DNBs samfunnsansvar på å gjøre vårt bidrag med å sette sikkerhet på agendaen, både ved å fortelle om truslene vi står overfor og de erfaringer vi gjør oss når vi stopper digitale bedragerier og cyberangrep.

Fra å tidligere fokusere på å bryte seg inn i banken, så viser de siste års trender at de går mot kundene istedenfor
Anders Hardangen

Hardangen sier at DNB anerkjenner åpenhet som en viktig del av sikkerhetsarbeidet, og at det er med å bygge en sterk sikkerhetskultur både blant ansatte og hos kunder. 

Det er viktig mener han, fordi skurkene blir stadig mer inovative på hvordan de forsøker å stjele penger. 

- Fra å tidligere fokusere på å bryte seg inn i banken, så viser de siste års trender at de går mot kundene istedenfor. Sosial manipulering både mot enkeltpersoner og organisasjoner hvor de forsøker å lure kundene blir dessverre stadig mer vanlig kriminalitet vi møter. 

ANERKJENNELSE: Det er andre året på rad at DNB vinner Fidusprisen, noe sikkerhetsdirektør Anders Hardangen i DNB er svært fornøyd med. Foto: Stig B. Fiksdal

Befolkningen har høyest tiltro til bank- og finanssektoren

Årets Fidusundersøkelse viser at bank- og finanssektoren igjen ser ut til å være den bransjen befolkningen har høyest tiltro til at ivaretar deres personopplysninger på en god måte og også tar informasjonssikkerhet på alvor.  

– Det har nok sammenheng med at spesielt bank og finans er en sektor som nordmenn er ekstra opptatt av at skal være sikre og at denne tilliten i så måte er svært viktig for bransjen. Samtidig kan det være på sin plass å minne folk om at det ikke bare er pengene vi har i banken som er verdier det er viktig å beskytte. Mange av oss legger igjen store mengder personopplysninger, både i matbutikken, på treningssenteret eller deler det med en reiseaktør. Kanskje bør vi være enda flinkere til å gjøre både forbrukerne og andre bransjer mer bevisste på alle steder digital sikkerhet er viktig. Det er ikke bare penger i banken som er verdifullt, sier juryleder for Fidusprisen, Karoline Tømte. 

NY TYPE KRIMINALITET: Nå går svindlerne etter kundene, sier DNBs sikkerhetsdirektør, Anders Hardangen. Foto: Stig B. Fiksdal
Om NorSIS

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er en uavhengig organisasjon som arbeider for økt kunnskap om og forståelse for informasjonssikkerhet.

Formålet til NorSIS er å bidra til at informasjonssikkerhet blir en naturlig del av målgruppenes hverdag. Dette oppnår vi gjennom bevisstgjøring om trusler og sårbarheter, opplysning om konkrete tiltak og påvirkning til gode holdninger. Senterets definerte hovedmålgruppe er norske virksomheter i privat og offentlig sektor. Aktiviteten er særlig rettet mot små og mellomstore private virksomheter og kommunesektoren, så vel som den enkelte innbygger.