Feil med Brevgiro

DNB har for tiden en pågående teknisk feil med betalinger med Brevgiro. Dette rammer alle bankene i Norge.

BREVGIRO: Vi har for tiden en pågående teknisk feil med betalinger med Brevgiro. Dette rammer alle bankene i Norge. Foto: NTB
Lesetid 1 min lesetid
Publisert 21. mai 2025
Artikkelen er flere år gammel

Vi jobber med å løse problemet sammen med vår leverandør.

Som kunde trenger du ikke å foreta seg noe, og vi jobber med å rette opp i feil fortløpende. Kundene vil heller ikke lide noe økonomisk tap. Om det har oppstått en feil så vil det rettes opp i etterkant, og kundens penger vil eventuelt krediteres.

Dette bør du vite:

  • Refundering av gebyrer: Vi tilbyr refundering av purregebyrer og inkasso.
  • Forsinkelser: Det kan ta tid fra brevgiro blir sendt inn og til når det blir betalt og belastet konto. Nye kunder som bestiller ny avtale, får beskjed om at det er forsinkelse ved etablering til feilen er rettet.
  • Omfang: Antall kunder med registrert Enkel bankhverdag (EBH) er 50 000. I 2022 ble det i Norge registrert rundt 500 000 brevgiroer, og DNB har rundt halvparten av dette volumet.
  • Daglig oppfølging: Prosjektet har daglig oppfølging av feilsituasjonen, og alle norske banker er påvirket av feilen.