Forbrukerteknolog sliter med å slette Clubhouse-kontoen

Yngvar Ugland vil slette Clubhouse-kontoen fordi han opplever rovdrift på sitt samtykke. Men får han det til?

IKKE LETT: Forbrukerteknolog Yngvar Ugland sliter med å få slettet Clubhouse-kontoen. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 17. feb. 2021
Artikkelen er flere år gammel

Ugland er forbrukerteknolog og leder for NewTechLab i DNB. Han er enig i det mange skeptikere hevder: Clubhouse, som er det siste og hotteste innen sosiale medier, følger ikke gjeldende GDPR-regler.

Uten å forstå det hadde jeg samtykket til at Clubhouse kan få bygge profiler på mine kontakter
Yngvar Ugland

- Ifølge GDPR skal det være like lett å trekke tilbake et samtykke som å gi det. Det er det ikke på Clubhouse. Jeg har ennå ikke klart å på slettet kontoen min, men jeg jobber med saken, sier han.

POPULÆR APP: Mange har i det siste lagt til Clubhouse som en ny app på mobilen sin. Foto: NTB scanpix

Først fascinert, nesten hekta

Som så mange andre nå – inklusive ministre og næringslivstopper – var Ugland nysgjerrig på Clubhouse og takket ja da han ble invitert inn. Han ble først fascinert, nesten hekta.

Åpen telefonlinje

- På Clubhouse skjer alt i øyeblikket. Du kan henge med gamle venner og møte nye. Vanlige mennesker og kjendiser deltar side om side. Det er ingen kommentarer og ikke noe trolling, i alle fall ikke ved første øyekast, sier han.

Clubhouse krever ikke skjerm.

- Det er som en åpen telefonlinje der alle kan ringe inn og ha sitt eget radiotalkshow. Noen snakker, de fleste snakker ikke, men alle kan be om å få snakke.

Alt dette tiltalte forbrukerteknologen.

- Jeg vil beskrive Clubhouse som nesten vanedannende. Jeg kunne høre på temaer som interesserte meg mens jeg gjorde andre ting. For meg var dette gull.

Radiotalkshow

Ugland sammenligner Clubhouse med YouTube da kanalen var ny, hvor mange ble begeistret over at de plustelig kunne legge ut sine egne videoer.

Verden blir mindre, du opplever folk på ekte
Yngvar Ugland

Ugland sier at forskjellen er at Clubhouse handler om snakk og egne radiotalkshows.

- Podkast er jo blitt veldig populært. Dette er på en måte enda bedre, fordi det er interaktivt. Plutselig er det en haug med kjendiser som snakker, og de er helt nedpå, som deg og meg. Verden blir mindre, du opplever folk på ekte. 

Slik verden har vært det siste året, med færre muligheter for å være sosiale, har han derfor stor forståelse for at interessen for Clubhouse har tatt av.

Ukomfortabel med konsekvensen

Det var først etter at han takket ja til invitasjonen og dermed til å dele kontaktlisten sin på 3.000 navn og telefonnummer, at han forsto konsekvensen: 

Kontaktlisten ble skyggekopiert av Clubhouse og lagret på en server i USA for å kunne bygge opp profildata om kontaktene hans. 

Forbrukerteknologen ble naturlig nok veldig ukomfortabel. 

- Uten å forstå det hadde jeg samtykket til at Clubhouse kan få bygge profiler på mine kontakter, også de som ikke hadde en konto ennå. Dette er ikke noe jeg skal samtykke til. Det må kontaktene velge å gjøre selv, fastslår han, med henvisning til gjeldende GDPR- og personvernregler.

Ikke nok å slette appen

Derfor slettet han appen. Men det er ikke nok. Han ville også slette kontoen sin og trekke tilbake samtykket sitt. 

Det var lettere sagt enn gjort. Ved å søke etter «Clubhouse Privacy» endte han først opp med å sende mail til feil selskap om at han ville trekke samtykket sitt tilbake. Han fikk til svar at dette selskapet kun drev med programvare for prosjektstyring. 

- Det var jo pinlig, men en liten trøst var det i at jeg ikke var den eneste som hadde gjort det ifølge selskapet med samme navn, sier han ironisk.

Alpha Exploration

Ugland forteller at det er selskapet Alpha Exploration som står bak Clubhouse og driver datainnsamlingen. Selskapets personvernerklæring ligger på nettsider som hører til Notion Labs Inc, et annet selskap som driver med støtteverktøy for programvareutvikling

Shifter er et av flere medier som har omtalt at Clubhouse ikke ser ut til å følge europeiske regler knyttet til personvern og datainnsamling. Her påpeker  også andre eksperter at det er vanskelig å trekke tilbake samtykket i appen. De stiller også spørsmål om hva som vil skje hvis du klarer det: Vil Alpa Exploration slette opplysningene som hentes fra adesseboken din? Eller ikke?

Er Clubhouse i denne sammenhengen verre enn for eksempel Facebook?

Fare for demokratiet

- Det vet jeg ikke. Det er uansett viktig at vi stiller kritiske spørsmål når det dukker opp nye ting. Da jeg fortalte IT-kyndige venner at jeg ville slette Clubhouse-kontoen min, sa de at det var for sent, at personverntoget hadde gått allerede. 

Ugland er veldig klar på det slik skal det ikke være. 

- Det skal aldri være for sent å ta tilbake kontrollen over egne data, over algoritmene som påvirker hvilke beslutninger vi tar. I så fall er sosiale medier en fare for demokratiet, mener han.

Les også denne saken i Aftenposten: Er Clubhouse appen for alle? Dette bør du vite