Slå to fluer i én smekk:
Har du ikke vekslet inn ugyldige 50-, 100., 200- og 500- lapper ennå, kan du søndag 24. okt. gi dem til TV-aksjonens bøssebærere.
Inntektene fra årets TV-aksjon går til PLANs arbeid for å bekjempe barneekteskap. Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort. Det blir også barndommen, drømmene, friheten og mulighetene hennes.
Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, oppfordrer alle til å lete fram gamle sedler nå for å støtte TV-aksjonen og samtidig få brukt sedlene.
- Sedlene er verdt like mye som før selv om du ikke lenger kan bruke dem i butikken. Og for TV-aksjonen og barnebrudene er de veldig mye verdt, gjør hun oppmerksom på.
Alternativet er å veksle dem inn i sentralbanken, Norges Bank. Verken vanlige banker eller butikker plikter lenger å ta imot disse sedlene. DNB gjør imidlertid et midlertidig unntak for TV-aksjonen.
- Gi dem til bøssebærerne søndag, så støtter du samtidig en veldig god og viktig sak, oppfordrer Sandmæl, som selv også bidrar til å skaffe TV-aksjonen inntekter.
DNB er TV-aksjonens samarbeidspartner, og for første gang auksjonerer TV-aksjonen bort en "økonomisk forbrukertime" med forbrukerøkonom Silje Sandmæl.
- Det er en ære å få bidra. Jeg er også veldig spent på hvem som får en "økonomisk forbrukertime" med meg, sier Sandmæl.
DNB har i 47 år vært TV-aksjonens støttespiller, hovedbankforbindelse og samarbeidspartner.
Banken støtter i aksjonen med 500.000 kroner hvert år. Banken er også ansvarlig for den praktiske tilretteleggelsen av opptelling og rapportering av det som samles inn til TV-aksjonen. I tillegg bidrar både DNBs bankkontorer og sparebankene landet rundt med telling.
DNB oppfordrer også egne ansatte til å gå med bøsse.
I tillegg til innsamling via bøssebærere har TV-aksjonen også tatt i bruk Vipps. Stadig mer penger kommer nå inn via Vipps.