Greenlease fra Autolease:

En bilpark med bærekraft

Aldri har det vært enklere å kjøre miljøvennlig.

AUTOLEASE-SJEF: Kenneth Sloth er nordmann med dansk etternavn og sjef for Autolease i Skandinavia. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 25. nov 2020
Artikkelen er flere år gammel

- Greenlease er Autolease sitt grønne univers hvor vi gjør det enkelt for beslutningstaker, biladministrator og bilbruker å være med på det grønne skiftet. 

Dette sier Autolease sin leder for Skandinavia, Kenneth Sloth, til DNB Nyheter. Autolease er DNBs bilselskap som tilbyr langtidsleie av firma- og tjenestebiler, og Sloth er svært opptatt av at flest mulig av kundene deres skal kjøre grønt. Selv også selgere som kjører 50.000 km hvert år. 

- Ja, jeg kjørte selv nylig til København og trengte bare å lade én gang. Men jeg har forståelse for at de som bor i mer grisgrendte strøk fortsatt fortrekker å kjøre en diesebil. Ikke alle har de samme lademulighetene. 

PENDLER: Kenneth bor i Porsgrunn og kjører inn til Oslo sentrum to dager i uken. Helst med elbil. Foto: Stig B. Fiksdal

Må være modig

Sloth er enig i at fremtiden er grønn, men sier det kan være vanskelig å vurdere om en grønn bil kan erstatte en fossilbil når behovene i bedriften er forskjellige. 

- Og med 10, 50 eller flere hundre biler blir kompleksiteten enda større. Derfor krever det modige beslutningstakere som vil være med på den grønne reisen. Vi er ikke i tvil om at Greenlease gir god mening økonomisk og er til gagn for samfunnet generelt.

Ladeboks hjemme

Kenneth sier Greelease skal gjøre det enkelt å velge grønt, i tillegg til at det skal lønne seg økonomisk. 

- Vi har samlet alt hva det du må vite for å velge det grønne skiftet på ett sted. Dessuten har bedriften mulighet for få Enova-støtte til elektriske varebiler, det betyr bedre Co₂-verdier for bilflåten. I tillegg kan både bedrift og medarbeideren få satt opp ladebokser på jobb eller hjemme. Ladebokser som administreres via leasingavtalen.

Det koster selvsagt noe på leasingavtalen fordi det må skattes av firmabilen, sier Sloth, men understreker at medarbeideren ikke skal betale ekstra for dette, altså må han eller hun ikke ut med en engangskostnad. Han forklarer at Autolease administrerer alt sammen, så det skal være enkelt for både bedrift og medarbeider. 

DET GRØNNE BIL-SKIFTET: Kenneth Sloth viser stolt fram to ferske Greenlease-biler. Foto: Stig B. Fiksdal

Skal lønne seg å velge grønt

Kenneth sier at hvis alle omkostninger inkluderes i en såkalt “Total Cost of Ownership”, er grønne biler økonomisk attraktive. 

- Så utover den åpenlyse fordelen det er for miljøet, ønsker vi at våre kunder får den mest attraktive bilparken i fremtiden i stedet for å sitte fast i fortiden.

Vi tok med Kenneth i en av Autolease sine Greenlease-biler:

Større kjøreglede?

Autolease-lederen sier at elmotoren er støysvak og ofte er vesentlig kraftigere enn alminnelige fossilbiler, og han tror det blir vanskelig for mange å gå tilbake til fossilbil når man først har kjørt plugin hybrid eller elbil.

- Ja, det er noe med rykket i noen elbiler. Selv har jeg og kona to biler hjemme, en fossilbil og en elbil. Jeg er aldri i tvil om hvillken jeg velger når jeg kan bestemme. Det er alltid elbilen! 

ELBIL-ENTUSIAST: Kenneth Sloth håper mange velger Autolease sitt nye, grønne alternativ. Foto: Stig B. Fiksdal
Kenneth Kristensen står i døren på en av DNBs elbiler i Bjørvika.
Hva er det en firmabilbruker skal se etter når de velger bil?

1.       Hvor lang er rekkevidden ved WLTP (og om mulig ved reell kjøring)?

2.       Hvor raskt kan bilen lades på en hjemmelader med 11 eller 22 kW?

3.       Hvor raskt kan du lade bilen med en hurtiglader når du er på tur?

4.      Hvordan er lademulighetene utenfor landegrensene? (hvis du ønsker å kjøre utenfor Norge)