Hver tredje nordmann har hatt behov for profesjonell hjelp i forbindelse med psykiske problemer de siste to årene.
Hovedårsaken er slit og problemer i hverdagen, og det er de yngste som sliter mest.
Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til DNB. 47 prosent av nordmenn mellom 25 og 34 år, og 41 prosent av de mellom 18 og 24 år, oppgir at de selv eller noen i familien har hatt behov for profesjonell hjelp i forbindelse med psykiske problemer de siste to årene.
- Det er ikke overraskende at det er flest unge som sliter. Pandemien har nok påvirket noe, men våre tall viser at dette er en utvikling som startet for flere år siden. Vi ser også at stadig flere unge mennesker blir uføre, sier Grethe Holltrø, leder for person- og livsforsikringer i Fremtind.
Fremtind har en stor markedsandel på private uføreforsikringer, også kalt uførepensjon. Forsikringsselskapet ser en markant økning de siste årene, både i hvor mange som mottar utbetaling og størrelsen på utbetalingene.
Tall fra NAV, per juni i år, viser at andelen uføre blant de eldste gruppene går ned, mens andelen unge uføre er på et historisk høyt nivå. 4 av 10 unge uføre har psykiske lidelser (unntatt psykisk utviklingshemming) som diagnose/årsak.
– Psykiske lidelser er en vanlig diagnose for uførhet også blant våre kunder, og én av tre som mottar uføreutbetalinger er grunnet dette, sier Holltrø.
I fjor viste NORCE til at det siden 2015 har blitt 7000 flere unge uføre i Norge. Utviklingen gir stadig flere unge dårlig livskvalitet og fører til økte kostnader for samfunnet.
Myndighetene opererer med et overslag på at hver eneste unge som blir varig ufør koster samfunnet over 12 millioner kroner. Fremtind og lyk-z har som mål å kunne hjelpe flere tilbake i jobb.
- Lykkes vi med det, vil vi kunne tilby de som ikke har mulighet å komme aktivt tilbake i samfunnet, en sårt tiltrengt uføreforsikring de faktisk har råd til. Vi sparer samfunnet for store kostnader, samtidig som det blir mindre utbetalinger for oss, sier Barski.
- Men først og fremst kan vi øke livskvaliteten til våre kunder. Alle ønsker å være en del av og bidra i samfunnet. Det psykososiale, som anerkjennelse og følelsen av tilhørighet, er viktig for helsen, avslutter Barski.