Her brukes det nyeste nye av teknologi:
DNBs mange teknologer og produktfolk jobber sammen for å gi kundene de beste tjenestene og opplevelsene.
Flere av dem jobber med frontend-løsningene, det vil si med mobilbanken, Spare, ny plattform og eksisterende og ny nettbank.
Produktsjef Anette Nagel Dahl leder arbeidet med å lage ny plattform og ny nettbank i skyen. Arbeidet var godt i gang da pandemien traff Norge i fjor.
- Takket være godt innarbeidede og fungerende tverrfaglige team, gode kommunikasjonsverktøy og ny teknologi, har arbeidet fortsatt i minst like høyt tempo som før alle ble sendt på hjemmekontor, sier hun.
Anette merker at de nå får full uttelling av kulturen de har skapt for å tørre å feile, dele kunnskap og innovere sammen.
- Vi har fortsatt hackathons og sosiale samlinger. Nå på Teams selvfølgelig. Men siden dette er godt innarbeidet, og vi kjenner hverandre godt, går det helt fint.
Vi har frihet til å kunne prioritere
Hovedmålet for den nye nettbanken er lagt. Den skal bli en utvidet versjon av mobilbanken. Bedre, raskere og mer intuitiv enn den gamle.
- Kundene skal kjenne seg igjen. Å gå inn i mobilbanken og nettbanken skal ikke være som å komme inn to forskjellige verdener, forklarer hun.
Den nye nettbanken skal etter planen lanseres forsiktig i løpet av 2022. Som mobilbanken vil den bli lansert i en betaversjon. Først for utvalgte kundegrupper, så for alle som ønsker å teste den.
Dere jobber agilt. Vil det si at dere tar alle beslutningene selv?
- Vi har frihet til å kunne prioritere. Ledelsen har satt retning og gitt oss i oppdrag å bygge ny plattform og ny nettbank i skyen, men det er vi som legger planene og informerer om hva som kommer når. Det hender vi får spørsmål angående prioriteringene, men ingen ordrer, forklarer hun.
Systemingeniørene Nhat Le Børnes og Solveig Maria Nes er blant utviklerne i Anettes team. De leder det tekniske arbeidet fra hver sin vinkel.
Vi venter ofte på nye releaser
Nhat har rollen frontend chapter lead for ny nettbank. Han har også konsernansvar for migrering fra dagens plattform til sky.
- Målet er å få til en raskest og smidigst mulig migrering. Dette krever balansering mellom det å migrere løsningen slik den er og det å omskrive løsningen. Det å få alle utviklerne på samme plattform er viktig for å kunne skape et godt miljø for samarbeid og kunnskapsdeling.
Migreringen medfører mange mellomsteg, og det ivaretar han i rollen som frontend chapter lead.
Nhat forteller hvordan de jobber med å gjøre den nye nettbanken mer brukervennlig enn den gamle:
Vi spiller hverandre gode, og det funker
- For å få til det må vi styre etter hva kundene ønsker seg. Vi som er utviklere har spisskompetanse innenfor iOS, Android, web og backend. I tillegg har vi UX-designere og produkteiere som hjelper oss med å levere det kundene ønsker og trenger. Vi spiller hverandre gode, og det funker. Jeg har aldri hatt det morsommere på jobb enn nå! utbryter han.
- Sistnevnte teknologi tilbyr «serverside rendering» av Javascript-applikasjoner. Noe som igjen gjør at dette oppleves raskere for kunden, forklarer han.
Solveig har jobbet med ny nettbank helt fra prosjektet startet i 2019. Da hun startet fikk hun også en sideoppgave; å finne ut hva som skulle ta over for «portalrammeverket» når eksisterende plattform skrus av. Nå er hun Tech Lead for det nye webrammeverket.
Solveig er klar på at de i dette prosjektet tar i bruk det nyeste nye av teknologier.
- Vi venter ofte på nye releaser fra skytjenesteleverandøren vår, Amazon Web Services, før vi setter i gang med nye ting, sier hun.
For når de bygger nytt helt fra scratch slik de gjør nå, må de ta høyde for at det de lager skal vare inn i fremtiden. Derfor prøver de ut mye betafunksjonalitet i jakten på å få løst oppgavene slik de ønsker.
- Vi skal redefinere teknologien som brukes på web, samtidig som vi sikrer at det vi lager kan videreutvikles og leve lenge, slik den gamle nettbanken og plattformen har gjort. Det vi lager skal være topp moderne, men også bunnsolid, fastslår hun.