DNB samarbeidspartner for kvinnelandslaget!

- Dette er spot on

Toppfotballsjef Lise Klaveness synes det er kult at DNB tar med seg konseptet #huninvesterer inn i samarbeidet.

SPOT ON: - DNB har sett at kvinnefotballen og kvinnelandslaget passer perfekt inn i #huninvesterer-konseptet, sier toppfotballsjef Lise Klaveness. Foto: NTB scanpix
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 16. okt. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Kampen som Norge skulle spille Hviterussland onsdag 21. oktober, er utsatt til februar på grunn av pandemien.  Neste kamp spilles borte mot Wales 27. oktober. Uavgjort eller seier i denne kampen vil sikre Norge EM-plass.

Taper de, må de vinne mot Færøyene 26. november eller mot Hviterussland i februar. 

Kvinnelandslaget i fotball har tatt seg til alle mesterskap gjennom tidene – med unntak av et OL. Forventningene er høye også denne gangen, selv om konkurransen har økt og det begynner å bli lenge siden de tok gull. Siste bragder var EM-sølv i Sverige i 2013 og kvartfinale i VM i Frankrike i fjor.

DNB har stor tro på kvinnene

DNB er ny samarbeidspartner for landslaget og har troen på Norges beste kvinnelige fotballspillere. 

- Vi vil heie på dem mot Wales og i kampene som kommer. Tar de seg til EM, er det supert. Hvis ikke, vil vi fortsette å heie og bidra på vår måte. Vi har stor tro på kvinnelandslaget og utviklingsprosjektene som Norges Fotballforbund har igangsatt, sier personmarkedsjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. 

NY SPONSOR: Ingjerd Blekeli Spiten på Ullevål stadion sammen med Maren Mjelde og seksjonsleder i NFF, landslagslegende Heidi Støre. Foto: NTB scanpix

#huninvesterer

Gjennom konseptet #huninvesterer har DNB satt lys på de økonomiske forskjellene mellom kvinner og menn og økt engasjementet for økt økonomisk likestilling i samfunnet. Dette konseptet og engasjementet vil DNB ta med seg inn i samarbeidet med kvinnelandslaget. 

KULT! Toppfotballsjef Lise Klaveness synes det er kult at DNB tar med seg konseptet #huninvesterer inn i samarbeidet med kvinnelandslaget. Foto: NTB scanpix

Spot on

Toppfotballsjef og tidligere proff og landslagsspiller, Lise Klaveness, synes det er kult at DNB tar med seg konseptet #huninvesterer inn i samarbeidet. 

- Dette er spot on. DNB har sett at kvinnefotballen og kvinnelandslaget passer perfekt inn i dette konseptet. Tenk hvilken posisjon kvinnefotballen har i Norge og etter hvert også i verden! Det har alltid vært stor interesse rundt landslaget, og interessen er økende, sier hun.

Potensial som investeringsobjekt

Klaveness mener at kvinnelandslagets og kvinnefotballens potensial som investeringsobjekt er stort. 

- Både DNB og OBOS fikk mye medieoppmerksomhet da de gikk inn dette markedet, gjør hun oppmerksom på.

God stemning i laget

På telefon fra bilen på vei til Chelsea-trening i London melder landslagskaptein Maren Mjelde (31) at stemningen i landslaget har vært veldig god i det siste.

- Vi har allerede slått Wales hjemme, det laget som vi anser som det tøffeste i gruppen, så mye er gjort. Men vi må vinne en kamp til. Vi ønsker så klart å vinne hver kamp vi spiller, sier hun.

Mjelde mener at landslaget har gjort store fremskritt de to, tre siste årene. Norge er ranket som nummer 12 i verden av FIFA.

- Det er bra for en liten nasjon, selv om Norge historisk sett har vært bedre. Men det øker også forventningspresset på oss, sier hun.

Økt internasjonal konkurranse

Toppfotballsjef Lise Klaveness viser til at konkurransen innenfor internasjonal kvinnefotball har økt drastisk de siste årene. Klaveness nevner England, Spania, Tyskland, Nederland, Frankrike og Italia som land i Europa som har profesjonalisert kvinnefotballen de siste årene.

- Idretten skal ikke være pengestyrt, men det er viktig at den tiltrekker seg kapital for at utviklingen i toppen skal fortsette. Konkurransen og prestasjonene i kvinnefotballen har økt. Det gjør at både spillerne og markedet må – og har grunn til – å ta litt risiko. Det må satses, fastslår hun.

Populære TV-kamper

Mens kvinnelandslagets mesterskapskamper i mange år har vært blant de mest sette TV-kampene i Norge, sliter klubbene i Toppserien med å få publikum på kampene sine. De merker nå også at stjernespillerne forsvinner til mer attraktive klubber og lønninger i utlandet.

- Dette gir oss i en bekreftelse på at Norge produserer gode spillere. Norske klubber kan ikke konkurrere med navn som Chelsea, Milan og Barcelona. Bare navnet et nok til å trekke spillerne til disse klubbene, så her må vi tenke nytt for å utvikle nye spillere fra egne rekker og også tiltrekke oss gode spillere fra utlandet, sier hun.

Tøffere i England

Maren Mjelde har med sine fire år i Chelsea vært med på mye av utviklingen i England:

- Den engelske ligaen har bare vokst og vokst siden jeg kom hit. Masse utenlandske spillere har kommet til, og jeg vil påstå at dette nå er blitt den jevneste ligaen i verden, den som det er mest konkurranse i.

Engelske seriemestere – nå vil de ta Norge til EM

Snart setter landslagsveteranen seg sammen med klubbvenninnene Maria Thorisdottir og Guro Reiten på flyet til ny landslagssamling med Norge og kamp mot Wales. De ble seriemestere med Chelsea i England tidligere i år. Nå vil de ta Norge til EM.