Én assistanse og du har spart inn beløpet

- Det lønner seg å være medlem!

- Hadde han ikke vært medlem, ville totalen fort kommet opp i 9000 kroner, sier båtfører Truls Grande i Redningsselskapet.

HAVARI: Bestmann Johan Malm i Redningsselskapet hjelper en havarert elbåt å legge til kai på Aker Brygge. Foto: Thomas Stefan Strzelecki
Lesetid 7 min lesetid
Publisert 10. jul. 2020
Artikkelen er flere år gammel

«RIIIIIIING!»

- Driver mot Hovedøya, ok. Elektrisk båt, ja.

- Dere, vi har en båt som driver mot Hovedøya. Skal vi ta den med en gang?

- Hva kan vi gjøre for ham?

- Slepe han til Aker Brygge.

- Skal vi spise først?

- Så lenge han ligger og driver, må vi hjelpe ham nå.

- Ring og hør om ham har drivanker.

- Har du noe dregg om bord? Den fester ikke? Ok, da kommer vi. Du ligger ved Gressholmen?

- Kan du pakke inn maten vår, vi må løpe. Vi henter den etterpå.

RUTINER: "Er det vått eller tørt?" spør båtfører Truls, mens matros Chahine og bestmann Johan går over den ene motoren før økta begynner. Foto: Benjamin Skaugvolldal Strzelecki

Dugnad på sjøen

DNB Nyheter er med tre frivillige fra Redningsselskapet som skal få i seg noe mat før en ti timers økt i Oslofjorden på en, trodde vi, stille onsdag. En onsdag i juli da det virker som halve Oslo har dratt ut av byen, korona- og "hjemmekontorleie" som mange av oss er. 

Disse tre frivillige er på ett av sine to månedlige titimers oppdrag.

De tre er båtfører Truls Grande, bestmann Johan Malm og matros Chahine El Kalaany. Rangen er også i den rekkefølgen. Når de ikke er frivillige, jobber de henholdsvis som IT-konsulent, økonom og Senior Marine Evacuation System-tekniker. 

TRES AMIGOS: Bestmann Johan Malm, matros Chahine El Kalaany og båtfører Truls Grande. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Det haster litt

Akkurat nå sitter de på Revierhavnen Kro Hovedøya, hvor gutta ofte starter økta med et måltid, gjerne burger, før de skal gjøre det Redningsselskapet har gjort i snart 130 år: Hjelpe mennesker med små og store problemer på sjøen.

Siden oppstarten har RS sine redningsmenn og -kvinner reddet over 6.400 mennesker fra å dø på sjøen, og 600 000 barn, kvinner og menn har fått en eller annen for assistanse med problemer de måtte ha i det våte element.

Denne gangen er det elbåt som har gått tom for strøm og som driver mot en av Oslos øyer. Det haster litt å komme fram. 

ASSISTANSE: Matros Kalaany hjelper to havarerte nordlendinger mens båtfører Grande styrer skøyta med stø hånd. Foto: Benjamin Skaugvolldal Strzelecki

Over tusen hester

DNB Nyheter og de tre frivillige slipper sine halvspiste burgere og går om bord på Einar Staff Sr, en utstyrstung skøyte fra 2016 som har assistert 250 fartøy og 738 personer. Den drives fram av et vannjetaggregat som suger vann inn under båten, akselererer dette og pumper det ut akterut. Akkurat som vannscooteren de har bak på dekk. To heftige motorer på rundt 500 hester hver hjelper til. Skøyta er bygget av Hydrolift i Fredrikstad og er god for 46 knop

Med sånne krefter kommer redningsskøyta kjapt fram til den havarerte elbåten.

ASSISTANSE: Matros Chahine El Kalaany sørger for at de to havarerte nordlendingene kommer trygt i havn. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

To hyggelige nordlendinger trenger hjelp

Det viser seg å være to hyggelige nordlendinger, far og sønn, som ikke har mer strøm på elbåten de har leid på Aker Brygge, selv om det sto at de skulle ha over 60 prosent igjen. Bestmann Johan snakker med paret mens matros Chahine jobber med å feste båten så de kan slepe den tilbake.

Om bord blir det umiddelbart snakk om de er medlemmer eller ikke. Faren sier han er medlem, og vi ser også at sønnen har på seg redningsvest fra Redningsselskapet. Det gjør at dette blir en atskillig billigere affære enn hvis det motsatte var tilfellet. 

Det skal bare én assistanse til før du tjener inn medlemskapet
Truls Grande
LEGGER TIL: Bestmann Johan Malm hjelper den havarerte elbåten å legge til. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Tjener det raskt inn

- Hadde han ikke vært medlem, hadde totalen for denne assistansen lett kommet opp i 9000 kroner, sier båtfører Truls mens de sleper elbåten mot Aker Brygge, som i dag er fulle av skuelystne, norske turister.

- Så det skal bare én assistanse til før du tjener inn medlemskapet.

Flere båter vinker til oss på veien. Det er ingen tvil om at en skøyte fra Redningsselskapet er et godt likt syn på sjøen.  

UTSTYR: Det er nesten som å være inne i en cockpit. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Hva betyr det å være totalmedlem, Truls?

- Til nå har det bare vært to typer medlemskap; totalmedlem og totalmedlem pluss. Med totalmedlemskap får du tre timer gratis assistanse i havn og i uthavn inntil fire ganger i året. Og på sjøen. De tre timene dekker slep til nærmeste havn med fast veiforbindelse. Det dekker også redning i Sverige og Danmark. Så totalmedlemskap tjener du inn på én assistanse.

Det kommer helt an på situasjonen og hvor kritisk den er
Truls Grande
KART: Det er mye utstyr om bord på skøyta. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Dundre opp på et skjær midt på natta

Og det inkluderer også RS sin 24-timer service?

- Alt som handler om nød, tar staten seg av. Men hvis du har kjørt en tur og motoren din havarer, så er du jo ikke i direkte nød når været er fint og det er vindstille her innerst i Oslofjorden. Da kommer medlemskapet inn, sier Truls. 

Men hvis du dundrer opp på et skjær midt på natta blir det fort en redningsaksjon.

- Da kommer hovedredningssentralen inn i bildet. Men man kan jo gå på skjær her inne i Oslofjorden uten at det er så dramatisk, og da kommer jo medlemskapet inn i bildet. Det kommer helt an på situasjonen og hvor kritisk den er. Hvor fort har du gått på skjæret, er noen skadet, og så videre. 

Tidenes båtsommer

Mange snakker om "tidenes båtsommer" i Norge. Med mange nybegynnere på sjøen, noe som kan by på utfordringer. Men båtmann Johan Malm sier de liker å ha mye å gjøre. 

- Vi gruer oss ikke. Innerst i Oslofjorden har vi masse å gjøre fra sesongen begynner til rundt St. Hans. Da reiser mange sørover og da får de masse å gjøre der nede. Så kommer de tilbake mot slutten av sesongen, og da får vi mye å gjøre. Men for to uker siden hadde vi ti oppdrag per dag og vi bruker rundt én time per oppdrag, så det er aktive dager. Vi vi vil gjerne ha noe å gjøre.

VANNJET: Både vannscooteren bak og skøyta drives fram av vannjet: - : Fordelen med en vannjet, er at den kan gå på små dybder, nedi en halv meter. Foto: Benjamin Skaugvolldal Strzelecki
Vi hadde aldri hørt om det stedet og ble ganske nysgjerrige
Johan Malm

"Ikke hyggelige oppdrag"

Når Johan Malm sier de vil ha mye å gjøre, sikter han til å hjelpe folk. «Hyggelige oppdrag», som de sier. «Ikke hyggelige oppdrag» er noe helt annet: Drukningsulykker.

Hva er den mest typiske tabben du ser folk som har lite erfaring med båt gjøre, Johan?

- Ja, det er jo mange ute på sjøen nå som ikke har så mye erfaring. Vi hadde nylig en som ringte og sa at han hadde gått på grunn på Storgrunnen. Vi hadde aldri hørt om det stedet og ble ganske nysgjerrige. Vi fant stedet og det visste seg å være 20 meter dypt. Han var på sin andre tur i den nye båten sin. 

Det viste seg at den uheldige personen ikke hadde gått på Storgrunnen, men hadde gått på grunn nærmere Snarøya og så drevet ut.

- Alle kan gå på grunn, sier bestmann Malm. 

SE OPP: Mange av dagens båter har mye teknologi og skjermer å forholde seg til. Men ikke glem å se opp, er båtfører Truls sitt beste råd. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Du bør kunne feilsøke motoren din

- Jeg tenker at de som har kjøpt seg båt først og fremst bør gjøre seg kjent med båten sin. Og at man gjør seg kjent i området man skal fare i. Og så bør man vite hvordan man enkelt kan feilsøke hvis ikke båten starter. Her er det mange som slurver, sier båtfører Grande. 

SKØYTA: Einar Staff Sr er bygget av Hydrolift i Fredrikstad i 2016 og kostet 10 millioner. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Gjengangerne og de typiske feilene 

Hva er gjengangeren som dere opplever ofte når dere er ute på oppdrag?

- Det som er en typisk tabbe, er at båten ikke starter fordi girhendelen står i gir. Den opplever vi ofte. De prøver all verdens ting, men sjekker ikke at giret faktisk står i fri, sier Grande. 

Og hva skal båtførere gjøre for å unngå drukningsulykker?

- Løfte blikket. Det kommer vi til å gjenta denne sommeren. Det er vårt slagord i år. Når du har fått deg ny båt og skal seile fra A til B, er det viktig at du ikke bare ser ned på den fine, store kartleseren. Du må se ut også. Så du ikke kjører på en kajakk eller at kartleseren henger litt etter og du faktisk ikke er der du tror du er, sier Truls. 

Han sier at det det blir mange nye båter med fancy utstyr som går fort på sjøen i sommer.

- Det er fint med teknisk hjelp, men man må se ut også.  

HENTE HALVSPIST MIDDAG: Matrosen henter middagen vi ikke rakk å spise opp. På tide å dra tilbake til basen. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Hva er assitanse i uthavn?

Redningsselskapet har noe som heter "assistanse i uthavn". Det er det kanskje ikke alle nybegynnere som vet hva er. 

- Det er det som ikke er din egen havn. Eller for eksempel Oscarsborg, Lindøya, alt som er en øy. Dit du ofte ikke kommer med bil. Det er vel ingen helt nøyaktig definisjon på det. Alle havner unntatt din egen, sier Truls. 

Dere tilbyr en rekke kurs, er det noen du vil trekke fram som spesielt viktige for nybegynneren, Truls?

Ta roret, jenter er rettet mot damer. Det har som regel vært mannfolkene som har styrt skuta, men det kan jo oppstå situasjoner der mannen ikke er skikket til å føre båten. Kursene er fulltegnet hvert år. Da lærer de å legge båt til og fra kai, sjøvett, sikkerhet, alt sammen. Det går som regel over en helg.

RARE SPØRSMÅL: - Det rareste vi har blitt spurt? Jo, det var en som spurte om vi ikke kunne komme og overhale motoren hans, sier båtfører Truls. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Dette bør du kunne – og ha ombord

Redningsselskapet anbefaler også alle å ta båtlappen, selv om det kun er nødvendig for de som er født i 1980 eller senere. Man er jo ikke nødvendigvis en god båtfører fordi om man er født i 1979, som de sier.

Hvis du vil anbefale å ha et produkt om bord som ikke er en redningsvest, hva vil det være?

Truls: - Da ville jeg gått for en start booster som kan hjelpe deg å få start når du har problemer.

Johan: - Jeg ville gått for to redningsvester.

SE OPP: Husk å se opp i sommer! Foto: Thomas Stefan Strzelecki
bilde av redningsselskapet på oppdrag
Redningsselskapet i 2019

 

  • Reddet 21 mennesker fra drukningsdøden
  • 5205 båter fikk hjelp eller assistanse på sjøen
  • 53.307 barn og unge lærte om sikkerhet på sjøen
  • 2500 frivillige gav av fritiden sin for å trygge kysten