Rikets tilstand gjennom krisen

De mest spennende trendene, de høyeste toppene og de dypeste fallene.

Foto: Jannike Utheim / DNB
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 27. mai 2020
Artikkelen er flere år gammel

Våre kunders kortbruk gjennom koronakrisen kan minne litt som norsk natur: dype daler, høye topper og mang en overraskelse. Og som enhver turgåer vet så springer noen opp fjellsiden lett som en lek, mens andre må ta tiden til hjelp før de kommer seg helt til topps og kan skue utover. Kanskje trenger de også en pust i bakken og en Kvikk Lunsj underveis.

Slik har det også vært i norsk næringsliv.

Etter et dramatisk fall i alle bransjer etter at myndighetenes tiltak ble iverksatt, er nå total kortbruk tilbake på normale nivåer. Men selv om alle hovedbransjene våre viser positiv utvikling, bruker vi ikke penger på samme måte som før. Mens noen bransjer ligger brakk, er det andre som blomstrer. Våre kunder koser seg mer hjemme, får nye hobbyer, og steller hus og hage. Samtidig lar de reiser og ferie stå på vent og benytter seg mye mindre av restauranter.

Her kan du se live grafikk av koronakrisens påvirkning på kortbruk: 

Koronasveis

Noen av de mest spennende trendene vi har sett har gått på hvordan våre kunder tilpasser seg en ny hverdag med mer tid hjemme. Vi har sett Byggmester Bob våkne under isolasjonstid, og gå ivrig til verks både i hus og hage. Frisørene måtte stenge dørene, men da de endelig åpnet flommet kunder med «koronasveis» til og ga rekordomsetning.

Kategorien Hobby, leker og spill har også blitt med helt til topps av fjellet – og kanskje spesielt strikkedilla ser ut til å holde seg.

Og så har vi bransjene (eller turgåerne) som av ulike grunner har en seig klatretur fremfor seg. Men husk at tålmodighet er viktig når man bestiger høye fjell! Forhåpentligvis venter det også en Kvikk Lunsj eller to på turen.