Venter du pakke etter netthandel, er det lett å bli lurt av Posten-svindel. Er du på shopping i utlandet, pass på mobilen din.
Såkalt Posten-svindel er en utbredt form for kortsvindel, som svindlere ofte lykkes med i perioder hvor mange venter pakke i posten.
Slik skjer det ofte:
– Klikk derfor aldri på lenker i SMS eller e-post. Og gjør du det, legg aldri inn personnummer, koder, BankID eller betalingsinformasjon på siden du får opp, for denne infoen vil svindlerne bruke til å stjele pengene dine, sier fagansvarlig for kort- og bankreklamasjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning.
– Og får du melding om at Apple Pay, Google Pay eller Vipps tæpp er aktivert uten at du har gjort det selv, kontakt banken umiddelbart slik at vi får stoppet svindelen, oppfordrer han.
I takt med at det er blitt mer vanlig å betale med mobilen, har Rønning også sett at stadig flere Apple Pay / Google Pay-bedragerier starter med at mobiltelefoner blir stjålet, gjerne i utlandet. Mange tenker ikke på at de har lagt kortene sine inn i Apple Pay eller Google Pay før det er for sent.
De fleste mobiltelefonmodeller har imidlertid gode verktøy for å unngå eller begrense tap ved tyveri av telefon, og disse er det viktig å sette seg inn i og skru på.
– Men har du lagt kortene dine inn i Apple Pay, Google Pay eller Vipps tæpp, og blir frastjålet mobil eller klokke, informer uansett banken umiddelbart og anmeld deretter tyveriet til det lokale politiet, oppfordrer han.
Banken vil da sperre kortene dine for sikkerhets skyld så lenge det trengs. Anmeldelse trenger du for å ha dekket tapet av mobilen gjennom reiseforsikringen din.