Fremtind:

Slik fungerer reiseforsikringen når land stenger grensene

Østerrike har stengt grensen. I slike tilfeller dekker reiseforsikringen verken avbestilling av fly eller hotell.

GIR RÅD: Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i DNBs forsikringsselskap, Fremtind
Publisert 24. nov. 2021
Artikkelen er flere år gammel

Når et land stenger grensen på grunn av stor økning i koronasmitten, og fly dit kanselleres, må du selv kreve pengene tilbake fra flyselskapet. Forsikringen dekker verken reise eller hotell.

Det er skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i DNBs forsikringsselskap, Fremtind, som gjør oppmerksom på dette.

Forsikringen dekker heller ikke avbestilling grunnet frykt for korona.

- Men ellers er du dekket som normalt på reisen, presiserer hun.

Hofstad-Nielsen vil foreløpig ikke advare mot å bestille utenlandsreiser, men hun oppfordrer alle til å ta forholdsregler før de eventuelt bestiller.

Hun gir følgende råd til kundene:

  • Hvis du planlegger utenlandsreise, gjør en grundig vurdering før du bestiller. Sett deg godt inn i lokale regler og restriksjoner.
  • Hvis du velger å reise er du forsikret for hendelser som oppstår på reisen. Vær imidlertid klar over at det kan være utfordrende for Fremtind å hjelpe hvis sykehusene har kapasitetsproblemer eller det oppstår andre begrensninger som følge av pandemien.
  • Last ned UDs Reiseklar-app. Der får du nyttig informasjon både før og under reisen.

Les mer om reiseforsikring her