Sommerjobb ga Sindre mulighet for videre karriere i DNB

IT-studenten Sindre Lianes Nilsen (23) jobber nå kvelder og helger på DNBs bedriftskundesenter. Han begynte som sommervikar.

LÆRTE FORT: Sindre er overrasket over mye han kunne hjelpe kundene med etter kun kort tid i jobben. Foto: Privat
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 18. feb 2022
Artikkelen er flere år gammel

Sindre er født og oppvokst på Ammerud i Oslo og studerer for tiden «Informatikk – Digital økonomi og ledelse» ved Universitetet i Oslo. Etter at han er ferdig med en bachelor til sommeren, er planen å gå løs på en master.

- Det var en utrolig kul opplevelse å være sommervikar i fjor. Jeg lærte masse nytt hver eneste dag, og vi kollegene fant på mye sosialt sammen, sier han.

Jobben som rådgiver består i å hjelpe bedriftskunder med små og større saker, som dette: 

  • Skape gode kundeopplevelser i ethvert kundemøte
  • Arbeide proaktivt med å sikre at hver enkelt kunde får de tjenestene og produktene de har behov for
  • Være en digital ambassadør som aktivt veileder kunder til selvbetjening, til det beste for kunden og DNB

Motivert av gode kolleger og karrieremuligheter

Sindre er overrasket over mye han kunne hjelpe kundene med etter kun kort tid i jobben.

- Kombinasjonen av gode kolleger og muligheter for videre karriere i DNB gjorde meg kjempemotivert for å lære faget. Det resulterte i at jeg fikk tilbud om fast deltidsstilling etter at vikariatet var over. 

Perfekt jobb å kombinere med studier

Deltidsjobben på bedriftskundesenteret er perfekt for Sindre siden han kan jobbe kvelder og helger.

- Det gjør det enkelt for meg å kombinere skole og jobb.

Som bedriftsrådgiver får han også innblikk i en viktig del av norsk næringsliv; de små og mellomstore bedriftene.

- Det er kult å være så tett på det som rører seg i næringslivet, sier han.

Du er IT-student. Får du bruk for IT-kunnskapene dine i jobben du har i DNB nå?

- Ja, på flere områder. Vi har lært mye om hvordan ivareta personvernet og etterleve GDPR. Det er DNB også opptatt av. Ellers gjør innsikten jeg har i ulike programmeringsspråk det enklere å forstå og bruke bankens ulike systemer, spesielt kjernesystemene som har et litt mer kodenært grensesnitt, forteller han.

Opptatt av å skape gode kundeopplevelser

Sindre forteller at noe annet som er mye vektlagt i IT-studiet, er «å sette kunden først» og bygge produkter som skaper gode opplevelser for brukeren.

- Nå jobber jeg med å løse kundebehov samtidig som jeg kan følge med på hvordan vi i DNB utvikler produktene og kanalene våre for å bedre kundeopplevelsen, sier han.

Sindre er spesielt opptatt av produkt- og kanalutvikling, samt hvordan etablerte selskaper kan lykkes i overgangen til mer datadrevne og bærekraftige forretningsmodeller.

- DNB er en spennende arbeidsgiver i så måte, avslutter han.