Sosiale medier-teamet på DNBs kundesenter:
DNB-logo i regnbuefarger og info om at banken er Pride-partner, har medført overraskende mye hat-kommentarer. De blir besvart.
– Dette må også vi på kundesenteret rette oss etter og bidra til. Og da kan vi ikke koseprate med dem som på bankens Facebook-side rakker ned på grunnleggende menneskerettigheter, forklarer kunderådgiver Vinjar.
Han er en av flere som svarer og hjelper kunder som henvender seg til DNB på bankens sider i sosiale medier.
Det er heldigvis ikke bare misnøye og hatefulle kommentarer til at DNB henger seg på Pride for å feire kjærligheten og fronte retten til å være seg selv. Det er langt flere positive reaksjoner enn negative på disse sakene, og som oftest er det også langt flere positive reaksjoner på DNBs svar enn på selve misnøyen, Pride-kritkken og hat-kommentarene.
Vi bør også nevne at det kommer saklig begrunnet kritikk mot vår rolle i Pride, dette svarer vi også på.
Nedenfor ser du et par eksempler på hvordan DNB responderer på generell kritikk mot bankens Pride-engasjement og på misfornøyde og hatefulle kommentarer.
Vi velger å ikke vise de hatefulle kommentarer i denne saken, da vi ikke ønsker å spre disse budskapene videre. Mange av kommentarene som er hatefulle er også slettet.
Ansvarlig for bankens partneravtaler med Pride, markedsdirektør Aina Lemoen Lunde, er imponert over hvordan Vinjar og de andre i SoMe-teamet plukker opp og håndterer disse kommentarene.
– De står opp for saken og svarer stødig, tydelig og trygt, og ofte avvæpnende med bruk av humor. Det er viktig, for mye av dette kan ikke stå uimotsagt, sier hun.
Relatert artikkel: DNB blir Pride-partner i flere byer
Vinjar presiserer at de ikke kunne gjort dette uten å ha fått tillit fra DNBs ledelse til å kunne gjøre egne vurderinger:
– Det er en forutsetning for at vi rask skal kunne avgjøre om vi skal svare på kommentarer og i så fall hvordan, eller om vi skal slette dem. Det verste grumset sletter vi.
Det er et utrolig spenn i hva folk spør om eller kommenterer på bankens Facebook-side nå i juni. Men innimellom er det også kunder som har spørsmål om for eksempel BankID eller utenlandsoverføringer.
– Disse er det viktig at vi plukker opp raskt og hjelper på en profesjonell og god måte, forteller han.
Rådgiverne i sosiale medier-teamet må med andre ord følge godt med og lese alt. Under en post om for eksempel aksjetips kan det også komme hatmeldinger mot skeive eller Pride.
– Det er helt utrolig hva enkelte kan lire av seg i sosiale medier. Slikt lar vi ikke stå ubesvart. Vi elsker å ta kampen for at alle skal kunne elske den de vil og være den de er, sier kunderådgiveren.
Banken har et etablert og aktivt LHBT+-nettverk som formidler kompetanse, organiserer events, profilerer rollemodeller og kommer med innspill til forbedringstiltak. Nettverket er aktivt gjennom hele året og samarbeider også med andre arbeidsplasser om ulike kompetansetiltak og eventer
Banken har etablert et uformelt nettverk for transpersoner for støtte, erfaringsutveksling og inspirasjon
I juni vil banken invitere ansatte til å delta på et foredrag om transpersoner
Høsten 2024 igangsetter banken et arbeid for å styrke organisasjonens kompetanse om transpersoner
Kjønns- og seksualitetsmangfold er et av temaene i bankens kurs om «Inkluderende ledelse»
Banken har produsert flere filmer om kjønns- og seksualitetsmangfold som skal brukes fremover for å bidra til et mer inkluderende samfunn
Det jobbes fra sentralt hold med at DNB Riga skal bygge kompetanse om kjønns og seksualitetsmangfold
DNB skal være representert på en ekstern konferanse i Riga om kjønns -og seksualitetsmangfold i juni
DNB sender folk fra LHBT+-nettverket i Norge til Riga for at de skal kunne delta sammen med kolleger der på Baltic Pride
Bankens fagleder for mangfold og inkludering bidrar aktivt med foredrag om kjønns og seksualitetsmangfold også på andre arbeidsplasser gjennom hele året og spesielt i Pride-måneden