Det skjer på tlf, SMS, Whatsapp og Messenger

Svindlere utgir seg for å være fra DNB, politiet eller andre

Blir du oppringt og får melding fra DNB eller andre bedrifter/instanser? Oppgi aldri BankID eller annen sensitiv informasjon!

ADVARER: – Svindlere gjør dette for å få deg til å oppgi info som de kan misbruke, sier DNBs Sebastian C. Takle. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 11. apr 2025
Artikkelen er flere år gammel

Svindlere eller bedragere tar jevnlig kontakt med bankens kunder. De utgir seg gjerne for å være fra banken, kjente bedrifter, politiet, Posten, Statens vegvesen eller Skatteetaten. Målet er å få tak informasjon som de kan misbruke til å få tak i pengene dine.

Hvis du ikke vil oppgi BankID eller engangspassord sender de ofte en forfalsket SMS som en bekreftelse på at henvendelsen er fra DNB (eller andre kjente bedrifter eller instanser) for å få deg til å ringe tilbake. Gjør du det, kommer du til bedrageren som igjen ber deg oppgi BankID-passord eller engangskode. Hensikten er få tak i pengene dine.

– Men kun kriminelle ber deg oppgi BankID-passord eller engangskode, for denne typen informasjon skal du ikke dele med noen. Banken eller andre seriøse bedrifter og instanser spør derfor aldri etter slikt, sier bedrageribekjemper og leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian C. Takle.

Han er jevnlig ute og advarer mot denne typen svindel, såkalt phishing, fordi stadig flere utsettes for dette, ofte via telefon, e-post, SMS, WhatsApp eller Messenger.

Hei mamma-svindel

Flere har mottatt meldinger på WhatsApp tilsynelatende fra en sønn eller datter som trengte hjelp til å få betalt en ny mobil eller en annen vare eller tjeneste. Slike meldinger kommer ofte fra en lånt mobiltelefon og har lenke til en falsk side hvor du skal oppgi BankID.

Tilsynelatende fra en venn

Det betyr at du ikke må la deg lure av at en person som du kjenner, «sender» meldingen eller er nevnt i den. Eller av at meldingen kommer fra en du kjenner som «bare» har byttet telefonnummer. Eller at de oppgir å være fra DNB eller en annen kjent bedrift. Telefonnummeret kan ofte ligne det ekte.

Mange har også opplevd å bli kontaktet på Messenger av en av sine kontakter med beskjed om at de har vunnet en gevinst, men må oppgi en kode som de får på SMS, og kortdetaljer. Oppgir du denne koden til de kriminelle kan de bruke den til å endre passord på Facebook og dermed ta over kontrollen på Facebook-kontoen din.

Skjedd noe med kontoen din? Neppe!

Det har også vært flere saker hvor svindlere ringer og utgir seg for å være politi. Svindlerne forfalsker nummeret de ringer fra, slik at det skal se ut som om det er fra politiet som sier at det har skjedd noe med kontoen din som kan løses hvis du gir dem BankID-en din.

Jobbsøkere må ikke oppgi BankID

Og for en tid tilbake fikk flere jobbsøkere SMS – tilsynelatende fra DNB hvor de hadde søkt jobb – med påfølgende oppringning på telefon om at de måtte godkjenne med (les oppgi) BankID for å komme videre i prosessen. 

Relatert artikkel: Selv profesjonelle investorer blir lurt

Phishing

– Alt som er nevnt ovenfor er ulike former phishing. Dette er en metode som svindlere bruker i ulike former for å få deg til å oppgi BankID og annen sensitiv informasjon som de kan misbruke. Svindlerne er rett og slett ute etter å få ta i pengene dine, sier Takle.

Han presiserer at ingen ekte firmaer eller etater – verken banken, politiet, mobiloperatører, BankID/Vipps eller andre – vil ringe deg for å spørre om dette.

– Hvis noen spør om noe rundt din BankID bør du umiddelbart legge på, råder bedragerieksperten.

Relatert artikkel: Eksplosiv økning i bedragerier mot personer og bedrifter

Mange treffes av denne typen svindel

Både kvinner og menn, unge og eldre, er utsatt.

– Phishing er den bedrageriformen hvor vi ser størst spredning i alder blant ofrene. Denne svindelen treffer mange, men svindlerne er kyniske og går ofte etter de svakeste, erfarer han.

Ta kontakt med banken hvis du er usikker

Takle sier at det er lett å bli lurt fordi de kriminelle stadig blir flinkere og mer utspekulerte. Ved hjelp av ny teknologi forfalsker de bedre og skriver bedre norsk.

– Kjenn derfor alltid på om innholdet virker logisk og ta kontakt med banken på 915 04 800, eller den som tilsynelatende er avsender, hvis du er usikker. Ha som utgangspunkt at dette sannsynligvis er svindel, råder han.

Hvis meldingen faktisk kommer fra banken eller bedriften som den tilsynelatende er sendt fra, så skal du – istedenfor å bruke lenken du har fått tilsendt – kunne logge deg inn på bedriftens nettsted eller nettbank og finne den samme infoen der.

– Gjør heller det, foreslår han, for da reduserer du risikoen for å trykke på en lenke som fører deg til en falsk nettside.