Fond og sparing:

Tesla midt i geopolitisk uro

Tesla står i krysningspunktet mellom teknologi, sikkerhet og global maktkamp. KI og selvkjøring er blitt geopolitiske verktøy.

xAI UTVIKLER OPERATIVSYSTEM FOR KUNSTIG INTELLIGENS: – Hvis ikke det er disruptivt, så vet ikke jeg, sier Audun Wickstrand Iversen (venstre). Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 30. sep. 2025
Artikkelen er flere år gammel

I en fersk episode av Utbyttepodkasten deler Audun Wickstrand Iversen, forvalter av fondet DNB Disruptive Opportunities, innsikt fra et besøk hos Teslas Gigafactory i Austin. Han forteller hvordan kunstig intelligens og selvkjørende teknologi ikke bare er innovasjon, men også en del av det globale stormaktsspillet. Tesla står midt oppe i dette med USA og Kina som de to dominerende aktørene.

– Selvkjøring er bare en forlengelse av kunstig intelligens, og det er klart at dette er en del av stormaktsspillet mellom Kina og USA, sier Iversen.

Teknologi som maktmiddel

Tesla har bygget sin selvkjørende teknologi på videobasert KI, i motsetning til konkurrenter som bruker Lidar. Det er en laserbasert teknologi som måler avstanden til ulike hindringer og som lager tredimensjonale kart av omgivelsene. Dette gir Tesla en kostnadsfordel og mulighet til å skalere raskt. Det som kan bli et problem er at teknologien utfordrer nasjonale sikkerhetsinteresser.

– Det å ha biler som filmer alt 180 grader rundt i samfunnet kontinuerlig er en risiko. Du vil i alle fall ikke at en fiendtlig aktør får lov til å gjøre det, sier Iversen.

I Kina må Tesla tilpasse seg strenge regler for datalagring og programvare. Samtidig er det lite sannsynlig at kinesiske biler med avansert kamerateknologi vil få innpass i USA. Dette skaper et teknologisk skille, der nasjonale grenser også blir digitale grenser.

Tesla har likevel klart seg godt i Kina, til tross for begrensninger. Ifølge Iversen skårer Tesla høyest på flere tester i landet, selv med en "rar variant" av programvaren.

Teknologisk etterslep og lisensmuligheter i Europa

Europa havner i skyggen av både USA og Kina når det gjelder selvkjørende teknologi. Ifølge Iversen ligger europeiske bilprodusenter langt bak, både på batteriteknologi og programvare.

– Europeiske bilprodusenter må våkne opp. De ligger såpass langt bak at det kommer til å ta lang tid å tette gapet, sier Iversen.

Et mulig alternativ er å lisensiere teknologi fra Tesla. Det kan gi europeiske produsenter en snarvei til å ta igjen forspranget samtidig som det kan etablere en standard for selvkjøring på kontinentet.

– Hvis man ender opp med å tenke at man ikke rekker dette, så er det mest naturlig å spørre om man kan få lov til å lisensiere fra Tesla, sier Iversen.

Hvis ikke dette er disruptivt, så vet ikke jeg!
Audun Wickstrand Iversen

KI som strategisk satsing gjennom xAI og MacroHard

Tesla vurderer nå å kjøpe seg inn i xAI, Elon Musks KI-selskap som står bak språkmodellen Grok. Målet er å integrere Grok i Teslas biler og roboter for å styrke selskapets posisjon innen fysisk KI.

– Jeg ville foretrekke en skikkelig god avtale hvor vi vet at Grok blir integrert i selvkjøringsprogramvaren, sier Iversen.

xAI har også lansert prosjektet MacroHard, som skal utvikle et operativsystem for kunstig intelligens. Dette er et direkte angrep på Microsofts dominans innen bedriftsprogramvare, og viser hvordan KI nå blir en arena for strategisk konkurranse.

– Hvis ikke dette er disruptivt, så vet ikke jeg, sier Iversen.

Brytningstid

Tesla er langt mer enn bare en bilprodusent – selskapet er en aktør i et globalt teknologisk kappløp. Med KI, selvkjøring og strategiske investeringer står de midt i en geopolitisk brytningstid. For investorer betyr det både muligheter og risiko. Derfor er dette en utvikling man bør følge tett.

Det er blitt brukt kunstig intelligens i utarbeidelsen av artikkelen, både til transkribering og uttrekk av informasjon fra transkribert materiale. Innholdet i artikkelen er å anse som markedsføringsføringsmateriale fra DNB og skal ikke oppfattes som et tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter eller som investeringsrådgivning tilpasset den enkelte investors situasjon. DNB påtar seg ikke noe ansvar som følge av at innholdet i artikkelen legges til grunn for eventuelle investeringsbeslutninger. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.