«Kontanttjenester i butikk»

1450 butikker snart klare

Der de har «Kontanttjenester i butikk» kan du gjøre mer enn å ta ut noen hundrelapper når du handler. Dette må du vite om tilbudet

KONTANTTJENESTER I BUTIKK: Her setter personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, inn penger på Kiwi i Bjørvika i Oslo. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 27. mai. 2020
Artikkelen er flere år gammel

«Kontanttjenester i butikk» vil erstatte DNBs kontanttilbud gjennom Posten, som blir avviklet 30. juni i år.

I butikkene som har "Kontanttjenester i butikk" vil du kunne ta ut og sette inn penger.

Løsningen er levert av Vipps/BankAxept og vil være tilgjengelig i rundt 1450 butikker over hele landet fra primo juni. 

Slik fungerer det nye tilbudet
  • Se etter skilt med «Kontanttjenester i butikk» og si at du ønsker å sette inn penger eller ta ut penger.
  • Tæpp (gjelder uansett beløp) eller sett inn BankAxept-kortet ditt i betalingsterminalen og tast PIN-koden din.
  • Sjekk at beløpet du setter inn eller tar ut stemmer.
  • Maksimalt innskudd er 20.000 kroner (hvis mynter, maks 25 mynter av hver valør)
  • Maksimalt uttak er 10.000 kroner.
  • Du trenger ikke handle for å bruke tjenesten.
  • Valutaveksling, giro, sjekk og kontantutbetaling av utbetalingsanvisninger er ikke mulig.

«Kontanttjenester i butikk» vil i første omgang bli tilgjengelig i alle Kiwi- og Meny-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker. Vipps jobber med å få med flere. 

Både disse og andre butikker vil fortsatt tilby deg å ta ut noen hundrelapper når du handler – hvis de har (såkalt cashback).

Butikkene som har «Kontanttjenester i butikk» vil i tillegg kunne tilby deg større uttak og innskudd uten at du kjøper noe. Ved å identifisere deg med DNBs bankkort merket med BankAxept kan du som personkunde kunne:

  • Ta ut opptil 10.000 kroner per gang
  • Sette inn på konto opptil 20.000 kroner per gang. Hvis mynter, maks 25 mynter av hver valør

Slike uttak koster 10 kroner, mens innskudd er gratis.

Identifikasjon med bankkort og PIN vil sikre at pengene går inn eller ut fra riktig konto. Dette vil bidra til å ivareta tryggheten for kundene med tanke på personvern, svindel og identitetstyveri. Det vil også gjøre det vanskeligere for kriminelle å hvitvaske penger.

Også for bedrifter og lag

Bedrifter, lag og foreninger kan også benytte «Kontanttjenester i butikk» hvis de kan identifisere seg med bedriftskort. Løsningen har litt høyere beløpsgrenser for disse. Her er prisen 75 kroner for innskudd og 10 kroner for uttak.

Bedriftskunder med store kontantbehov anbefales imidlertid å bruke nattsafe eller bestille kontanttjenester av Nokas eller Loomis.

Noen tjenester videreføres ikke i butikk

Disse tjenestene videreføres ikke i den nye løsningen:

  • Valutaveksling
  • Giro og sjekk
  • Store uttak og store innskudd
  • Kontantutbetaling av utbetalingsanvisninger

Valutaveksling på postkontorene vil altså ikke være mulig etter 30. juni 2020. Kunder kan bruke DNBs filial på Oslo Lufthavn Gardermoen for å veksle inn/ta ut valuta. Andre valutavekslingsaktører som Forex og Western Union kan også benyttes.

Kunder som ikke har bankkort eller ønsker å benytte andre manuelle tjenester de tidligere har fått gjennom Posten/Post i butikk, henvises nå til å bruke nettbank eller mobilbank.

Gjennom kundekonseptet «Bank uten Internett har DNB også gode alternativer for kunder som ikke har Internett eller bruker nettbank. 

Beløpsgrensene er lavere enn før

Personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, forklarer her hvorfor beløpsgrensene er lavere nå enn i den gamle løsningen gjennom Posten:

- Bankene har de siste årene blitt stilt overfor stadig strengere krav til å forhindre hvitvasking, og det gjenspeiles i beløpsgrensene i Vipps’ løsning. Samtidig blir kundene stadig mer digitale, og vi merker at bruken og behovet for kontanter faller.

Hvorfor avsluttet dere samarbeidet med Posten?

- DNBs avtale med Posten har i mange år bidratt til å opprettholde manuelle kontanttjenester for hele befolkningen. For å videreføre Posten-avtalen satte DNB derfor som forutsetning at andre banker måtte være med og ta sin del av kostnadene. Det lykkes vi ikke med. Ingen andre banker ønsket å dele denne regningen med DNB.

MIDT OM SOMMEREN: 30. juni opphører samarbeidet med Posten. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Post i butikk blir ikke borte

«Post i butikk» blir ikke borte fordi Postens avtale med DNB tar slutt. Det er kun banktjenestene som ikke videreføres etter 30. juni. Posttjenester, som for eksempel pakker og brev, videreføres i regi av Posten.

Bank i butikk ble avviklet for flere år siden

«Kontanttjenester i butikk» må ikke forveksles med «Bank i butikk», som ble lagt ned for flere år siden. Kontanttjenester i butikk» er en helt ny ordning i regi av Vipps.

DNB fortsatt størst på kontanttjenester

Med «Kontanttjenester i butikk» vil DNB fremdeles ha Norges største tilbud av kontanttjenester.

Banken er fysisk til stede med 57 bankkontor rundt om i landet, 171 minibanker og 45 innskuddsautomater. "Kontanttjenester i butikk" vil være tilgjengelig i rundt 1450 dagligvarebutikker landet rundt.

DNB samarbeider også med Loomis, som tilbyr nattsafe, vekslingsautomater og direkte kontantavtaler for bedrifter.