Premiere i februar:
Siri Kristiansen, Mari Maurstad, Michael Andreassen og Lisa Tønne er noen av kjendisene som avslører sin privatøkonomi.
Forbrukerøkonomen i DNB, Silje Sandmæl, har nok en gang fått sniktitte på de private kontoutskriftene til et stjernelag av ti norske kjendiser.
- Det blir en sesong preget av humor, alvor og gåsehud, oppsummerer programleder Silje Sandmæl selv.
Her kan du få Sandmæls spareoppskrift som hun bruker i programmet!
I denne serien har ikke deltakerne havnet i en økonomisk knipe, men trenger likevel sårt veiledning på hvordan de kan bruke pengene sine på en smartere måte. Og det er tydelig at temaet engasjerer. "I lomma på Silje" var nemlig TV3s største seersuksess både sist vinter og i 2019.
Hadde det vært opp til meg, ville de nok spart enda mer
Under forrige sesong fikk Silje hakeslipp av noen av kjendisenes enorme forbruk. Til sammen kunne de åtte deltakerne spare nærmere 3 millioner kroner.
- Hvor mye deltakerne kan spare er noe vi mer eller mindre kommer fram til i fellesskap. Hadde det bare vært opp til meg, ville de nok spart enda mer, smiler hun.
- 8 av 10 nordmenn har ikke oversikt over eget forbruk og kjendisene er intet unntak. Tallenes tale kan svi, men jeg mener det er helt nødvendig for å få en dytt i riktig retning.
Mange av kjendisene som er med i den nye sesongen er dessuten påvirket av korona-situasjonen.
Til tross for at vi er verdens rikeste land, er vi på gjeldstoppen
- Pandemien har i stor grad påvirket livet til mange i underholdningsbransjen fordi inntektene deres har gått drastisk ned. Mange tar ikke høyde for uforutsette hendelser i økonomien sin, og koronakrisen har vært en vekker for flere av deltakerne, forklarer Silje.
Forbrukerøkonomen mener at det viktigste formålet med programmet er akkurat det: Å være en vekker for folk.
- Til tross for at vi er et av verdens rikeste land, er vi på gjeldstoppen. Det gjør oss økonomisk sårbare, både som enkeltindivider og nasjon. Derfor er det viktig at vi lærer av de fantastiske forbildene som stiller opp i programmet mitt, sier Sandmæl stolt.
Mission complete
Å brette ut økonomien sin på TV har flere av deltakerne innrømmet er skikkelig flaut, men de gjør det for at andre skal lære og for at de selv skal få økt livskvalitet.
- I en undersøkelse gjennomført av Ipsos for DNB oppgir hele 7 av 10 at «I lomma på Silje» har inspirert dem til å ta grep i egen økonomi, sier Silje Sandmæl og legger til:
- Som jeg sier på slutten av hvert program – mission complete!