Har du brukt mye penger i sommer?
Dobbel belastning eller andre feil kan forekomme. Derfor bør du sjekke kontoutskriften og kredittkortfakturaen hver måned, i hvert fall etter at du har vært på ferie.
– Sjekk alltid betalingene dine, i hvert fall etter at du har vært på ferie og kanskje brukt en del penger, råder forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.
– Uansett hvilket kort du bruker på ferie, ta vare på kvitteringer, og sjekk dem opp mot kredittkortfakturaen eller kontoutskriften i mobil- eller nettbanken når du kommer hjem. Da vil du se det hvis du har blitt dobbeltfakturert for en tjeneste eller det har gått ut summer du ikke kjenner til – og ikke minst – få oversikt over hvor mye penger du har brukt og hva du har brukt dem til, sier hun.
Når du bestiller hotell på nettet blir du som regel bedt om å oppgi kortinformasjon slik at hotellet eller bookingnettsiden, kan sjekke om kortet har dekning og kan belastes.
Det ble «Petter» også bedt om å gjøre da han i mai bestilte en overnatting i Italia via en bookingnettside. Han la inn kredittkortinformasjon som beskrevet ovenfor samtidig som følgende ble tydelig påpekt: «Du betaler direkte til overnattingsstedet. Overnattingsstedet tar imot all betaling.»
Selv om du bestiller hotellopphold på nettet, betaler du vanligvis ikke før ved utsjekking. Autorisasjonen som hotellet eller bookingsiden foretar, skal ikke føre til at kortet blir belastet. Men i «Petters» tilfelle skjedde nettopp det, sannsynligvis på grunn av en teknisk eller manuell svikt hos bookingsiden.
Fordi «Petter» ikke hadde sjekket kredittkortfakturaen for mai, visste han ikke at han allerede var belastet for overnattingen. Derfor betalte han på nytt ved utsjekking fra hotellet i juli, slik han skulle.
Først senere, da han gjennomgikk kredittkortfakturaen for juli og ferien, sjekket han for en gangs skyld også de foregående månedene. Da så han at han var belastet for den samme hotellovernattingen både i mai og i juli.
«Petter» kontaktet da banken sin, DNB, og sendte inn klage med nettdialogen med booking-nettsiden som dokumentasjon. Alle klager behandles individuelt. I dette tilfellet førte klagen fram. «Petter» fikk tilbakeført hotellbelastningen fra mai.
Hadde han ikke sjekket kredittkortfakturaene sine, hadde han ikke oppdaget dobbeltbelastningen. Klagen ville da aldri ha blitt sendt, og pengene ville kanskje være tapt.