Over ett år har gått siden Norge stengte ned og hverdagen ble snudd på hodet. På disse områdene har folk søkt hjelp.
Fem ganger så mange har kontaktet banken for å få hjelp med økonomien sin det siste året.
- Mange har brukt krisen til å ta positive grep for egen økonomi, forteller finansrådgiver Karina Fjellheim.
- At kundene gir oss muligheten til å hjelpe og informere dem når de trenger det aller mest, betyr veldig mye, forteller sparerådgiver Behnaz Ganji.
Slik har tre av DNBs rådgivere på kundesenteret hjulpet folk gjennom pandemien.
Behnaz Ganji er sparerådgiver i DNB og fikk jobbhverdagen snudd på hodet da børsene gikk i rødt.
- Da pandemien slo inn på det sterkeste strømmet folk til telefon og chat på kundesentrene. Samtalene var preget av panikk, forteller Behnaz Ganji, sparerådgiver i DNB.
Hun sier at spørsmål om sparing, lån og forsikring har strømmet på gjennom pandemien.
- Kunder som på slutten av 2019 hadde investert i et all time high marked, ble brått usikre på hva de skulle gjøre med sparepengene sine, forteller Ganji.
I alt oppstyret var det likevel slik at de fleste ble sittende stille i båten og fulgte planen de hadde satt seg. I tillegg begynte folk å se mulighetene i situasjonen, forteller Behnaz.
- Flere kunder innså nå at fond og aksjer kunne kjøpes billig, noe som spesielt kan lønne seg i et langsiktig perspektiv, forteller Ganji.
For mange var det en skikkelig stresstest
Behnaz Ganji opplever at mange kunder har lært av situasjonen og blitt tryggere på hvordan markedet fungerer.
- Mange tør nå å ta mer risiko, og sitter stille i båten når det blåser som verst, forteller sparerådgiveren.
Andre rådgivere som har merket enorm pågang gjennom korona, er lånerådgiver Karina Fjellheim og forsikringsrådgiver Jonas Grønstad.
- Det var både rentekaos og stort fokus på avdragsfrihet da folk ble permitterte fra jobbene sine. Samtidig merket vi stort trykk på folk som ville inn på boligmarkedet, forteller Fjellheim.
Forsikringsrådgiver Grønstad forteller at når det gjelder forsikring opplever han at flere har blitt mer bevisste på hvor viktig det er når noe uforutsett skjer.
- Pandemien har i stor grad løftet fram viktigheten av reiseforsikring og personforsikring – men vi ser også en stor vekst i hobbyer som trenger forsikring, forteller Grønstad.
Vi gjør det trygt for nordmenn å teste ut hobbyer og realisere drømmer
Etter pandemien slo inn merker rådgivere at folk har blitt flinkere til å forsikre seg selv. Områder med økt pågang er person- og uføreforsikring, båtforsikring og husdyrforsikring.
- Mange har endelig realisert båtdrømmen, men med det kommer et ansvar ikke alle er klar over, forteller Grønstad.
Hans største glede som forsikringsrådgiver er å skreddersy løsninger tilpasset kundenes livsstil, og hjelpe dem å trygt realisere drømmene sine.
- Som ny båteier får du mye glede, men ikke alle er klar over det subjektive ansvaret som kommer med. Båtforsikring gjør så folk trygt kan legge til kai i stormvær, forteller Grønstad.
I utgangspunktet skal du ha under 60 % i belåning for å få avdragsfrihet, men under koronapandemien har rådgiverne sett bort fra dette.
- I begynnelsen av pandemien var fokuset å hjelpe kunden, og mange fikk avdragsfrihet under en lav sko, forteller lånerådgiver Karina Fjellheim.
Da mange fikk endret jobbsituasjon og ble permittert, var målet til kunderådgiverne å være der for folk gjennom den tøffe tiden.
- Kundene har vært fornøyde med oss over tid, men de er enda mer fornøyde nå. Det viser at kundene har satt pris på den hjelpen de har fått gjennom krisen, forteller Fjellheim.
Selv i de mest utfordrende tider har kundene vært utrolig takknemlige
Boligmarkedet har vært brennhett gjennom hele pandemien. Med rekordlav rente har mange ønsket seg inn på boligmarkedet.
Fjellheim forteller at til tross for en kaotisk og annerledes tid har hun opplevd mye positivt på jobb.
- Jeg har bare gode opplevelser med kundene i korona, selv om en skulle tro det var motsatt. Med over 40 samtaler om dagen har året vært enormt givende, lærerikt og interessant, forteller Fjellheim.