Unngå svindel – slik handler du trygt på FINN

Det er flere ting du bør være obs på når du handler brukt, og noen varer du bør følge ekstra med på.

TENK DEG OM: Det er flere ting du kan tenke på når du handler brukt for å unngå svindel, sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen i FINN. Foto: Caroline Roka
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 06. jun 2025
Artikkelen er flere år gammel

– Svindel er en problematikk vi tar på største alvor.

Det sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen som er leder for forbrukertrygghet hos FINN. Samtidig understreker hun at svindel utgjør en svært liten andel av all aktivitet som skjer på nettstedet. 

Hun har noen tips som kan være lurt å ha med seg når man kjøper brukt på nettet slik at man er føre var. 

IKKE DEL PERSONLIGE OPPLYSNINGER: Når du skal selge brukt på FINN bør du ikke oppgi personlige opplysninger. Foto: FINN/Vend ved bruk

Huskeregler for å unngå svindel

– Det som er viktig å huske på når det gjelder FINN, er at du aldri får e-poster direkte fra brukere relatert til kjøp og salg på Torget. Dette skjer via meldingsdialogen på FINN, forklarer hun. 

Videre har hun noen huskeregler det er lurt å ha i bakhodet når du skal kjøpe noe brukt:

  • Ta deg god tid. Hvis et tilbud er for godt til å være sant, så er det som regel det. Legg fra deg telefonen, tenk på det noen minutter, og så vurder det på nytt. 
  • Bruk tjenesten «Fiks ferdig». Da har du mulighet til å motta og godkjenne varen, før betalingen går gjennom. Det er trygt for deg og det er trygt for selger.
  • Gjør undersøkelser. Sjekk om brukeren er BankID-verifisert, sjekk omtalene til brukeren, be om ekstra dokumentasjon i form av kjøpskvittering eller ekstra bilder. Hvis du for eksempel skal kjøpe en Louis Vuitton-veske, be om ekthetsbevis.
  • Ikke gi fra deg personlig opplysninger, som kortnummer, BankID eller innloggingsinfo til fremmede.
  • Hold praten i meldingsdialogen hos FINN. Ikke flytt den over til e-post eller sms, det er ofte et vanlig triks hos svindlere. Bud fra FINN kommer uansett rett inn i meldingsdialogen. 

I år har 200 kunder blitt svindlet for 2,6 millioner kroner 

Fagansvarlig for bedragerier i Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning, forteller at de ser mye svindel i forbindelse med bruktkjøp. 

– Det som går igjen, er at selgere blir kontakt av en som angivelig vil kjøpe varen din, og ber deg oppi mobilnummer eller e-post. Deretter får du en e-post eller SMS med en falsk lenke til Helthjem, som oppgis å være en løsning for å motta pengene. Men hvis du da klikker på lenken, legger inn kortnummer og utløpsdato for å motta betalingen blir du i stedet trukket for penger, altså svindlet.

Hittil i år har 200 kunder blitt svindlet for 2,6 millioner kroner i forbindelse med kjøp og salg av brukte varer. 

VÆR OBS: Aldri oppgi kontaktopplysninger når du selger brukt, råder Rønning. Foto: DNB

Hvis du mistenker svindel?

– Vi oppfordrer alle som opplever noe uønsket på FINN om å melde fra til oss via vår rapporteringsfunksjon i annonsen eller sende en e-post til sikkerhet@finn.no. Da blir annonsen sendt inn til manuell kontroll, slik at vi kan vurdere saken. Vi vil også vurdere eventuell utestengelse fra FINN, avhengig av alvoret i saken, forklarer Huus-Hansen. 

Hun legger til:

– I tillegg anbefaler vi at man sier ifra til banken sin så fort som mulig, samt anmelder saken til politietuansett sum, da flere anmeldelser mot samme person øker sjansen for straffeforfølgelse.

Slik sender du klage eller reklamasjon til banken

Noen varer bør du være ekstra obs på når du kjøper brukt: