Det er flere ting du bør være obs på når du handler brukt, og noen varer du bør følge ekstra med på.
– Svindel er en problematikk vi tar på største alvor.
Det sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen som er leder for forbrukertrygghet hos FINN. Samtidig understreker hun at svindel utgjør en svært liten andel av all aktivitet som skjer på nettstedet.
Hun har noen tips som kan være lurt å ha med seg når man kjøper brukt på nettet slik at man er føre var.
– Det som er viktig å huske på når det gjelder FINN, er at du aldri får e-poster direkte fra brukere relatert til kjøp og salg på Torget. Dette skjer via meldingsdialogen på FINN, forklarer hun.
Videre har hun noen huskeregler det er lurt å ha i bakhodet når du skal kjøpe noe brukt:
Fagansvarlig for bedragerier i Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning, forteller at de ser mye svindel i forbindelse med bruktkjøp.
– Det som går igjen, er at selgere blir kontakt av en som angivelig vil kjøpe varen din, og ber deg oppi mobilnummer eller e-post. Deretter får du en e-post eller SMS med en falsk lenke til Helthjem, som oppgis å være en løsning for å motta pengene. Men hvis du da klikker på lenken, legger inn kortnummer og utløpsdato for å motta betalingen blir du i stedet trukket for penger, altså svindlet.
Hittil i år har 200 kunder blitt svindlet for 2,6 millioner kroner i forbindelse med kjøp og salg av brukte varer.
– Vi oppfordrer alle som opplever noe uønsket på FINN om å melde fra til oss via vår rapporteringsfunksjon i annonsen eller sende en e-post til sikkerhet@finn.no. Da blir annonsen sendt inn til manuell kontroll, slik at vi kan vurdere saken. Vi vil også vurdere eventuell utestengelse fra FINN, avhengig av alvoret i saken, forklarer Huus-Hansen.
Hun legger til:
– I tillegg anbefaler vi at man sier ifra til banken sin så fort som mulig, samt anmelder saken til politiet, uansett sum, da flere anmeldelser mot samme person øker sjansen for straffeforfølgelse.
Slik sender du klage eller reklamasjon til banken