Gründere trosser koronakrisen

- Aldri har så mange tatt kontakt for å få hjelp

Yogalærer Sunniva Hoff er én av mange gründere som har våget å starte egen bedrift under koronakrisen.

TOK SATS: - Da koronakrisen traff tok vi bare sats og åpnet nettsiden med en gang, sier Anne Simone Kensho og Sunniva Hoff, gründerne av Yogafarm. Foto: Yogafarm
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 13. jul 2020
Artikkelen er flere år gammel

I løpet av de siste tre månedene har DNBs oppstartsloser hjulpet mer enn 1.000 gründerspirer.

Det er mer enn 50 prosent flere henvendelser enn samme kvartal i fjor. Dette til tross for at 2019 var et «grunderår» av de sjeldne. 

Kremmerånden lever i beste velgående, ifølge oppstartslosene.  

- Allerede i mars kontaktet mange oss for å starte opp selskaper som skulle importere eller produsere antibac og munnbind. Dette fortsatte med full styrke i april, men i mai og juni var det primært det vi kaller levebrødsgründere som har tatt kontakt, sier Hoang Minh Trinh, oppstartslos i DNB.

Totalt har oppstartslosene snakket med mer enn 1.000 bedrifter i april, mai og juni.

- I april var det en del permitterte som benyttet anledningen til å undersøke mulighetene for å starte sin egen bedrift, og dette var helt klart en korona-effekt, sier Trinh. 

Levebrødsgründere tar kontakt

I mai og juni har det særlig vært frisører, håndverkere, restauranter og kafeer, småbutikker og kreative yrker som fotografer som har tatt kontakt.

- Disse levebrødsgründerne har som mål å starte en bedrift som gir dem selv en god og trygg arbeidsplass, i tillegg til at flere av gründerne ser for seg å ansette flere, sier Trinh.

- Allerede i mars kontaktet mange oss for å starte opp selskaper som skulle importere eller produsere antibac og munnbind
Hoang Minh Trinh

- Ikke bruk opp alle pengene

Oppstartslosene i DNB er opptatt av at gründerne holder så lav risiko som mulig ved oppstart.

- Ikke bruk opp alle pengene dine med en gang, og gjør grundige undersøkelser om hvilket behov det er i markedet for ditt produkt, sier Trinh. 

KORONA-EFFEKT: - I april var det en del permitterte som undersøkte mulighetene for å starte sin egen bedrift, sier Hoang Minh Trinh. Foto: Privat

Mindre offensive investorer

Trinh og de andre oppstartslosene opplever at investorer har vært mindre offensive de siste månedene.

- Det er dessverre litt vanskeligere å hente risikokapital fra investorer nå, og terskelen har blitt høyere med den økte usikkerheten. Men det er fremdeles muligheter for oppstartselskap av høy kvalitet å hente kapital, forteller Trinh.

Gjør grundige undersøkelser om hvilket behov det er i markedet for ditt produkt
Hoang Minh Trinh

Yoga på nett

Sunniva Hoff i Yogafarm er en av gründerne som tok kontakt med oppstartslosene for å få hjelp til å starte bedrift.

- Vi fikk mye hjelp av oppstartslosen i DNB. Vi ønsket å starte et aksjeselskap, men visste ingenting om dokumentasjon og regler. Oppstartslosen var veldig hjelpsom og hjalp oss godt i gang, sier Hoff.

Vi fikk mye hjelp av oppstartslosen i DNB
Sunniva Hoff

100 kunder på 14 dager

Hoff har jobbet som yogalærer på fritiden i 15 år, men etter en alvorlig hodeskade for ett år siden, tok hun tak i drømmen om å bli hele Norges yogastudio på nettet. Sammen med medgründer Anne Simone Kensho startet de Yogafarm.

- Vi utvikler et nytt konsept der yoga blir en del i tillegg til selvutvikling, velvære, helse og trening. Vi har knyttet til oss yogalærere over hele Norge, samt en fysioterapeut som hjelper til med styrke og opptrening etter skader. Du kan benytte oss på nettet eller via fysisk oppmøte, forteller Hoff.

Visjonen til selskapet er at alle skal vite at de kan bli friskere med den kroppen de har.

- Planen var å åpne nettsiden i juni, men da koronakrisen traff 12. mars tok vi bare sats og åpnet nettsiden med en gang. I løpet av de første 14 dagene fikk vi 100 kunder.

NYTT KONSEPT: - Vi utvikler et konsept der yoga blir en del i tillegg til selvutvikling, velvære, helse og trening, sier Sunniva Hoff. Foto: Yogafarm

Seriegründer

Glenn Myklebust, gründer av Spect8, tok også kontakt med oppstartslosen i DNB.

- Jeg ønsket hjelp til å forstå hvordan virkemiddelapparatet fungerte, finne fram til hvilke finansieringsmuligheter som fantes, samt få tilbakemelding på forretningsideen, sier han.

Myklebust har startet opp bedrifter flere ganger, og har vekslet mellom å være fast ansatt og å være gründer.

- Nå hadde jeg en idé som jeg har gått svanger med ganske lenge, og tok kontakt for å få litt hjelp.

Rapporteringsverktøy for sponsorer

Myklebust er ferdig med første utviklingsfase, har allerede begynt å få kunder, og vil lansere produktet over sommeren.

- Vi lanserer på høsten, så foreløpig er vi i sluttfasen av prototyp-utviklingen i samarbeid med en kunde, sier gründeren.

- Nå hadde jeg en idé som jeg har gått svanger med ganske lenge, og tok kontakt for å få litt hjelp
Glenn Myklebust

- Produktet vi lanserer er et automatisert og helhetlig rapporteringsverktøy for sponsorer. Det vil være første produktet i en verktøykasse som på sikt har som mål å bli “operativsystemet” for sports- og underholdningsbransjen, forklarer han.

Avgjørende neste måneder

Gründeren sier at de neste månedene blir avgjørende for videre drift av selskapet.

- Vi vet ikke hvordan koronasituasjonen vil påvirke markedet vi skal inn i. Det blir spennende, og vi velger å se langsiktig på det siden vi mener behovet for evaluering, verdivurdering og rapportering av sponsorater fortsatt vil være der når markedet stabiliserer seg igjen.

FIKK HJELP AV OPPSTARTLOS: Glenn Myklebust, gründer av Spect8, fikk informasjon om virkemiddelapparatet, finansering og innspill på forretningsideen. Foto: Spect8

«Hack TheCrisis Norway»

Max Paul Trautwein i Omkrets AS skjønte tidlig at koronaviruset ville skape store utfordringer for at vi mennesker skulle kunne bevege seg rundt i samfunnet, og allerede i februar i år begynte han å utvikle en idé for en webapplikasjon.

- Da koronaviruset kom til Norge arrangerte Oslo kommune og Oslo Business Region en kreativ workshop som het «Hack TheCrisis Norway». Vi var så heldig å vinne kategorien «Save communities» og 100.000 kroner med vår idé, forteller Trautwein.

Digitalt køsystem

Ideen var å lage en løsning for å stå i kø utenfor matbutikker uten at du måtte stå der fysisk. Etter hvert er ideen endret flere ganger, forklarer gründeren.

- Nå har vi laget klar en prototyp som kan brukes av barer, restauranter, nattklubber og fornøyelsesparker. Prototypen er en digital kølapp der du kan se hvor mange som er i køen foran deg. Du må altså ikke stå fysisk i køen, og du får melding når det er din tur.

Gründeren forteller at markedssituasjonen ikke er helt perfekt nå da mange utesteder fremdeles er stengt.

- Vi ligger litt i dvale, men det å jobbe så agilt har vært veldig lærerikt og vi fikk spennende innsikt i flere bransjer. Vi er fire personer som jobber med dette ved siden av jobb og studier, og vi jobber kun via nettet og de fleste av oss har enda ikke møtt hverandre fysisk i det hele tatt.

Prototypen er en digital kølapp der du kan se hvor mange som er i køen foran deg
Max Trautwein
TOK KONTAKT: - Oppstartslos Trinh er en veldig kunnskapsrik og hyggelig fyr og i perioder snakket vi med Trinh flere ganger i uken, sier Max Trautwein Foto: Omkrets AS

- Kunnskapsrik og hyggelig fyr

Trautwein tok kontakt med oppstartslos Trinh for å få hjelp til administrative oppgaver.

- Det var mye administrasjon i starten - slik som hvilken type selskap skulle vi etablere, og vi hadde mange spørsmål om regnskap og skatt. Trinh er en veldig kunnskapsrik og hyggelig fyr, og i perioder snakket vi med Trinh flere ganger i uken. Det var veldig nyttig, avslutter han.

OPPSTARTSLOSENE I DNB: Olle Kronvall, Kristin Berg Holter, Hoang Minh Trinh, Sinde Beathe Fure, Shan Afzal og Mads Andersen Foto: Stig B. Fiksdal