Ernæringsrådgiver Emilie Voe Nereng

Fra livsstilblogger til suksessfull matinfluencer

– Jeg vil inspirere folk til å spise sunt og få bedre helse, sier Emilie. Kundeinnsikt er essensielt, sier DNBs oppstartslos.

SLIK KAN DU LYKKES SOM GRÜNDER: – Har du en lidenskap eller interesse gir det deg en «drive» som skiller deg ut fra mengden, sier Emilie Voe Nereng. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 21. jun 2024
Artikkelen er flere år gammel

Bare 13 år gammel startet Emilie Voe Nereng opp egen blogg, og ble raskt én av Norges mest kjente bloggere.

I 2019 var hun nyutdannet innen ernæring og det var vanskelig å få jobb innen forebyggende helse.

– Jeg valgte å starte en instagram-konto for å se på mulighetene til å bruke sosiale medier til noe positivt. Jeg ville sjekke om det var et marked for å inspirere folk til å spise sunt og få bedre helse, sier Emilie.

Nå har Emilie instagramkontoen emilienutrition med 243.000 følgere og appen Ems – «Din guide til en sunnere livsstil». Hun ble også kåret til Årets matinfluencer 2023. Nylig delte hun sine perspektiver om helse og mat på DNBs Food & Foodtech-konferanse.

ERNÆRINGSRÅDGIVER: Emilie var til stede på DNBs Food & Foodtech Conference, og formidlet sine synspunkter om helse og mat. Foto: Stig B. Fiksdal

Viktig kundeinnsikt

Elena Johnsen Solvang er oppstartslos i DNB og hjelper gründere i gang, helt gratis. Hun forteller at mange sliter med å finne ut om forretningsideen deres er noe kundene virkelig vil kjøpe.

– Dette er noe av det vanskeligste, fordi det både krever kundeinnsikt og en kundeorientert fremgangsmåte når produktet eller tjenesten utvikles, sier Elena.

Vi hjelper til med etablering, selskapsstruktur, forretningsmodell, finansiering, nettverk og markedsføring
Elena Johnsen Solvang

Kommer kundene for sent inn i kundeinnsiktsprosessen, kan gründeren ende opp med et produkt som kundene ikke vil ha, advarer oppstartslosen.

– I tillegg til kundeinnsiktsprosessen hjelper vi til med etablering, selskapsstruktur, forretningsmodell, finansiering, nettverk og markedsføring.

KUNDEINNSIKT: – Kundeinnsikt er viktig slik at gründeren ikke ender opp med et produkt som ingen ikke vil ha, sier Elena Johnsen Solvang. Foto: Stig B. Fiksdal

Opptatt av kontinuerlig utvikling

Instagramkontoen vokste raskt, og nylig lanserte hun appen Ems, der personer kan abonnere på innholdet.

– Jeg har alltid vært opptatt av å utvikle meg, gjøre nye ting og det er spennende å teste nye formater, og app har jeg ikke prøvd før, sier Emilie.

Har du en lidenskap eller en interesse så gir det deg en «drive» som skiller deg ut fra mengden
Emilie Voe Nereng

Emilie mener at som gründer og «influencer» må du være ekstremt drevet av indre motivasjon for å lykkes med egen bedrift.

– Har du en lidenskap eller en interesse så gir det deg en «drive» som skiller deg ut fra mengden, og et nisjemarked kan funke. Det er verdt å satse, heller enn å angre på å ikke ha prøvd. I tillegg må du bruke din stemme, og våge å være!

EKSTREMT DREVET AV INDRE MOTIVASJON: – Det er verdt å satse, heller enn å angre på å ikke ha prøvd, sier Emilie Voe Nereng. Foto: Stig B. Fiksdal

Lavterskeltilbud

Emilie forteller at det har vært en del arbeid med å etablere appen, og hun produserer alt innhold selv.

– Det er enkelt å opprette en app da jeg har brukt en «plug and play»-app, men jeg koder for eksempel selv justering av porsjoner.

Matplanene er populære, og alt er næringsberegnet
Emilie Voe Nereng

Appen skal være et lavterskeltilbud for folk som vil leve sunnere, og det skal være lystbetont å bruke appen. I appen finnes oppskrifter, kostplaner, eksklusiv tilgang til kurs, artikler med nyttig kunnskap om ernæring, og medlemskap i matuniverset til Emilie.

– Mange laster ned oppskrifter fra appen, det oppleves som veldig enkelt. Matplanene er også populære, og alt er næringsberegnet.

– Du betaler for det innholdet du selv ønsker, og mange liker at de er medlemmer der de deltar i en lukket Facebook-gruppe.

KOKEBØKER: Emilie Voe Nereng har gitt ut tre kokebøker, den siste kom i 2022 og heter «Sunnere livsstil». Foto: Stig B. Fiksdal