Oppstartslosene hjelper selskap i gang
- Henvendelsene gjelder idéer eller selskaper med høyt vekstpotensiale, altså skalerbare selskaper med høye innslag av teknologi, sier Mads Andersen, oppstartslos i DNB.
Mange raskt voksende teknologiselskaper og unicorns (privateide oppstartsselskap, gjerne innen teknologi, som er verdsatt til over en milliard dollar) tar kontakt med oppstartlosene i DNB for oppstartsråd.
- Disse selskapene er viktige fordi de skaper mye verdi og mange arbeidsplasser. Men vel så viktig er levebrødsbedriftene for norsk verdiskaping. En levebrødsbedrift er en bedrift av beskjeden størrelse som gir arbeidsplass til en selv og kanskje 5-10 andre, sier Andersen.
Han forteller at dette er bedriftene som sørger for at Norge går rundt.
- Se for deg bilmekanikere, IT-konsulenter, frisører, webdesignere, tannleger, nærbutikker og renholdere. Mange som kontakter oss har sin egen vri på hvordan de skal utøve sitt virke på en ny og bedre måte som gir økt kundeverdi. Det utføres også her i høyeste grad spennende innovasjon.
De vil teste ut idéen sin for å se om den er liv laga
Oppstartslosen forteller at mange etablerer bedrifter som en bigeskjeft, der de skal beholde den gamle jobben sin.
- Ofte handler dette om at de vil teste ut idéen sin for å se om den er liv laga før de tar skrittet og kaster seg ut i det uten sikkerhetsnett, sier oppstartslosen.
Vi får mange praktiske spørsmål rundt det å starte og drive bedrift
Mange nordmenn ønsker også å lage forretning ut av hobbyene sine.
- Det er populært å starte nettbutikk, selge egenproduserte produkter eller tjene litt ekstra penger på en hobby eller lidenskap.. Vi får mange henvendelser fra fotografer, strikke- og håndarbeidsinteresserte, personlige trenere, utleiere av hytter og leiligheter på Airbnb, og IT-utviklere som bygger løsninger for «moro skyld» som de kan selge på nett og tjene litt penger på, sier Andersen.
Normalt er rundt 30 prosent av dem som kontakter oppstartslosene kvinner, og dette har vært ganske stabilt i flere år.
- I november i fjor gikk kvinneandelen opp til 42 prosent, og pågangen fra menn økte også. Vi tror #huninvesterer er årsaken til dette, og det synes vi er veldig hyggelig, sier Andersen.
Det er populært å starte nettbutikk
En tredjedel av dem som ønsker hjelp til å starte bedrift, ønsker å diskutere med oss sin forretningsidé, forteller oppstartslosen.
- De som er i idèfasen, har mange spørsmål om markedsavklaring, det vil si hvordan de kan gå frem for å finne ut om idèen faktisk er noe å satse på. Ofte ønsker de å sparre med noen om forretningsmodell eller viktige aspekter av forretningsplanen.
En levebrødsbedrift er en bedrift av beskjeden størrelse som gir arbeidsplass til en selv og kanskje 5-10 andre,.
Mer enn 50 prosent av dem som kontakter oppstartslosene har allerede etablert en bedrift. Denne gruppen varierer fra de som akkurat har tatt avgjørelsen til å få på plass et selskap, til de som har holdt på i et par år, men enda jobber med å etablere seg.
- Her får vi mye praktiske spørsmål rundt det å starte og drive bedrift, slik som lån og finansiering, formalia og innberetninger, produksjon, distribusjon og markedsføring. De øvrige som kontakter oss er etablerte bedrifter eller bedrifter som står i en vekstfase, avslutter Andersen.