DNB NXT:

Internasjonal vekst, fra buzz til realitet

– Det å gå til et nytt marked er nesten som å starte et nytt oppstartsselskap, sier gründer i Founding Partner, Geir Atle Bore.

UT AV NORGE: – Du må tenke nytt på mange områder, sier Geir Atle Bore. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 1 min lesetid
Publisert 04. okt. 2023
Artikkelen er flere år gammel

Under DNB NXT diskuterte Håkon Haugli, adm. dir. i Innovasjon Norge, Christina Wiig Head of Corporate Partnerships i StartupLab, Geir Atle Bore, gründer og adm. dir. i Founding Partner, og Petter Reistad gründer og adm. dir. i Celsia hvordan lykkes med internasjonal vekst.

– Du må tenke nytt på mange områder. For eksempel, hvordan får du fortjent omtale i media, reflekterer Bore over i debatten.

Han mener det var vesentlig enklere å få mediaomtale i Norge enn det var som et norsk selskap som startet opp i Sverige. Celsia har også gjort seg flere erfaringer med å lansere internasjonal virksomhet.

– Vi var litt naive, vi gikk med full styrke ut i hele Europa og globalt. Selv om vi har kunder i flere markeder, så har vi ikke oppnådd markedslederposisjon i noe marked, sier Reistad i Celsia.

Han mener at Celsia har lært mye av å løpe etter alle mulighetene som dukket opp, men tror at de hadde hatt nytte av å være mer målrettet og eksperimentert i de markedene de gikk inn i.

– Når du ser hvilke suksessrike mønstre som gjentar seg i flere markeder, da går du med fullt trykk, sier Reistad. 

Se hele opptaket: