DNB NXT
Etter å ha lagt skiene på hylla, designer Therese Johaug idrettstøy for kvinnekroppen.
- Det er en annen hverdag for meg nå som jeg har lagt skia på hylla. Magefølelsen sa at det var rett å gi seg på topp.
Det sa Therese Johaug da hun nylig deltok på DNB NXT i Oslo. Der hun fortalte sin gründerhistorie om Johaug-klærne til flere hundre gründere og investorer.
Nå selger vi Johaug-klær for alle årets 365 dager
- Det begynte med ideen om en Johaug-sokk, som raskt ble Johaug-hansken via et samarbeid med Active Brands, forteller hun.
- Nå selger vi Johaug-klær for alle årets 365 dager, og er størst på vinterklær. Målet er å selge 70 prosent over nett fordi det er der kundene våre primært er. Mental alder på kundene våre er mellom 20 og 35 år, men vi selger til alle som er aktive og liker å holde seg i form.
Vi har kvinnekroppen i fokus når vi designer klærne, de skal passe alle typer kvinnekropper, forklarer Johaug.
- Vår visjon er å lage verdens mest feminine sportsklær av ypperste kvalitet for jenter, og har fokus på «femtech» når vi designer. Vi har for eksempel ekstra panel i front, har litt lengre jakker bak slik at de dekker rumpa og fleecefor på innsiden av tights.
Vi ønsket å lage klær du kan ha på i skiløypa og på kafé etterpå
- Du skal føle deg stilig når du bruker klærne, både kul og feminin. Vi er opptatt av rene snitt og fine farger. Vi ønsker å lage klær som du kan ha på deg i skiløypa og på kafé etterpå, sier hun.
Jeg har opplevd det største, men også det tyngste en toppidrettsutøver kan oppleve, forteller Johaug.
Jeg tenker at det er viktig å komme seg ut
- På de aller verste dagene har også jeg opplevd dørstokkmila, men når jeg får på meg treningsklærne og kommer meg ut får jeg mye energi. Jeg tenker at det er viktig å komme seg ut, om så det er bare for et kvarter eller en halvtime.