Likviditetsstyring
- Skap en arbeidskapitalkultur, unngå reklamasjoner og bruk gode støttesystemer.
Det sier Anders Rønnevig som er Treasury Management-rådgiver i DNB. Det engelske uttrykket "Treasury Management" kan oversettes til finansforvaltning og likviditetsstyring.
- Når en bedrift vokser fra å være liten til å bli stor, er det mange som strever med likviditeten og har utfordringer med å oppnå stordriftsfordeler, sier Rønnevig.
En reklamasjonssak kan sluke likviditet
Han og kollega Gunvor Gjøstein hjelper ledere og økonomisjefer i mellomstore og store bedrifter med å optimalisere arbeidskapitalen for å frigjøre unødvendig bundet likviditet og redusere risiko.
- Kundene synes det er befriende at DNB setter dette i system, og vi får ofte tilbakemeldinger fra økonomisjefer på at de nå ikke føler seg så ensomme lenger, sier Gjøstein.
Det er særlig tre områder de mener bedrifter må jobbe med for å bedre selskapets likviditet: God arbeidskapitalkultur, unngå reklamasjoner og ha digitale støttesystemer.
Det er lønnsomt å jobbe med å forbedre arbeidskapitalkulturen slik at alle forretningsområder jobber samlet mot felles balansemål.
- 9 av 10 bedrifter har muligheter til å forbedre prosessene relatert til arbeidskapitalstyring. Som regel svikter det i planleggingsfasen. De som planlegger godt med en helhetlig strukturert plan for leverandører, logistikk og kunder, vil ha et konkurransefortrinn.
Rønnevig sier de derfor oppfordrer sine bedriftskunder til å lage en skriftlig kreditt- og leverandørstrategi.
Med godt støttesystemer utnyttes overskuddslikviditet
Rådgivere forteller at mange økonomisjefer har utfordringer med å få hele organisasjonen med seg for å forbedre arbeidskapitalen.
- Vi anbefaler å sette mål for arbeidskapitalstyringen. Dersom det ikke er hyppig måling av prestasjon, er det krevende å avdekke hvor kapitalen er bundet og hvilke konkrete tiltak som skal til for å lykkes bedre, sier Rønnevig.
Ikke glem å feire de som har bidratt med å forbedre arbeidskapitalen
Det er altså viktig at alle trekker i samme retning, og det må være fokus fra ledelsen.
- I en bedrift er det ofte topplinjevekst som blir premiert. Bedriftene må heller ikke glemme å feire de som bidratt med å forbedre arbeidskapitalen. Bare et fåtall bedrifter har inkludert faktiske innbetalinger som kriterium for selgerbonuser, sier Gjøstein.
- Noe av det viktigste en bedrift gjør er å unngå reklamasjoner. En reklamasjonssak kan sluke likviditet, så sørg for å selge inn de riktige forventningene til dine kunder, sier Gjøstein.
Rådgiverne bruker uttrykket «right first time», altså gjør ting riktig første gang for å unngå reklamasjoner.
- Når en bedrift gjennomfører et salg til en kunde handler det om å lage en ordrebekreftelse som ikke etterlater tvil eller grunn til diskusjon. Det er viktig at selgerne tenker helhetlig lønnsomhet og involverer alle i bedriften som skal levere på salget, sier hun.
Gjøstein forteller at i en bedrift vil du alltid finne prosjektledere eller selgere som nesten aldri har reklamasjoner.
- Det er viktig å lære av disse og deres atferd, sier hun.
Gode støttesystemer er avgjørende for at bedriftene får rask og god oversikt over likviditeten.
- Med gode støttesystemer utnyttes overskuddslikviditet og frigjøres tid til strategisk arbeid, sier Gjøstein.
Med gode logistikksystemer for varelager og faktura vil også kvaliteten forbedres og operasjonell risiko reduseres mener rådgiverne i DNB.
- Digitalisering står på kartet hos bedriftene, og mange investerer nå i gode støttesystemer. For bedrifter som har vært gjennom en vekstfase vil sannsynligheten for god avkastning av investeringen øke ved riktig bruk av slike verktøy, sier Rønnevig.
Med DNB Finsight får du rask og god oversikt over likviditeten på tvers av selskapsstrukturer, valutaer og banker
Som bedriftskunde i DNB har man tilgang på flere gode økonomiverktøy.
- DNB lanserte nylig DNB Finsight, et likviditetsverktøy, der kundene får rask og god oversikt over likviditeten på tvers av selskapsstrukturer, valutaer og banker, sier Gjøstein.