Årsoppgjøret og skattemeldingen

Slik forbereder du deg til årsoppgjøret

Enten du har intern eller ekstern regnskapsfører kan denne listen over hva som bør forberedes være greit å gjennomgå.

FORBERED DEG PÅ ÅRSOPPGJØRET OG SKATTEMELDINGEN: Rolf Lothe, fagsjef i Skattebetalerforeningen, gir deg sine beste råd. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 08. des 2023
Artikkelen er flere år gammel

- Mange plikter påhviler næringsdrivende, både store og små, i et årsoppgjør og ved innlevering av skattemelding, sier Rolf Lothe, fagsjef i Skattebetalerforeningen.

Dette bør du forberede, mener skatteeksperten:

Uavhengig av type foretak, kan dette være aktuelt: 

  • Lønningene for desember skal rapporteres inn gjennom a-meldingen 5. januar 2024. Dersom det eksisterer utbetalinger til ansatte som ikke er tatt med ved kjøring av lønn i 2022, er det meget viktig at dette kommer med før året avsluttes. Subsidiært må dere informere regnskapsfører om dette så raskt som mulig.
  • Les av kilometerstanden på kjøretøyene per 31.12. Husk å ta med biltype, modell og registreringsnummer.
  • Sørg for å telle opp kassen og få attestering av den som har fysisk har tatt jobben, slik at kassaoppgjør blir foretatt per 31.12.
  • Lage bekreftelse på kontantbeholdning.
  • Dersom du driver med varehandel, lag en liste over tilgodelapper og gavekort.
  • Foreta varetelling 31.12. Husk at alt av varer skal telles og at det skal foretas en verdivurdering fordelt på kurante og ukurante varer.  Og så må dere passe på at det fremgår hvem som har gjort vareopptellingen og når.
  • Beholdningsvurdering for utført, men ikke fakturert arbeid per 31.12. må settes i system. Lag en liste som inneholder alt av arbeid med materialer som er levert i 2023, men som ikke faktureres før neste år.
  • Dersom du har tap på kundefordringer bør du lage en liste over hvilke fordringer dere anser som tapte. Dersom du er i tvil om en tapt kundefordring gir rett til å bli tapsført eller ei, se skatteloven § 6-2, 2.ledd, med tilhørende forskrifter eller kontakt din regnskapsfører/advokat for ytterligere råd og veiledning.
  • Dersom det er foretatt privatuttak av varer og/eller tjenester i virksomheten skal dette medtas for hver mva-termin. Er ikke det gjort må det lages en liste over uttak per 31.12. som for eier av enkeltpersonforetak medtas som inntekt for eier, og for eiere av aksjeselskap medtas utbytte for eier.
  • Sørg for god oversikt over alle årsoppgaver og kontoutskrifter du mottar fra andre. Dersom du har ekstern regnskapsfører, sørg for at vedkommende får dette.
  • Utarbeide spesifikasjoner for kjøp og salg av driftsmidler, slik at disse inntektsføres eller utgiftsføres over saldo på korrekt måte.
  • Det er fornuftig å sørge for at alle leie- og leasingavtaler, nye eller endrede husleiekontrakter, samt kopi av andre viktige avtaler samles på ett sted. Sørg for å oppbevare dette trygt, og sørg gjerne for å ha en back-up i skyen. Dersom du har ekstern regnskapsfører så sørger du for at vedkommende får kopi av avtalene.
  • Lag en liste over leide/leasede driftsmidler. Dette er særlig viktig for å få fullstendig oversikt over utløpsdatoer, og når det er på tide å videreføre eller erstatte dagens avtaler.
  • Eventuelle andre regnskapsbilag for 2023 som ennå ikke er levert til regnskapsfører bør sendes så snart det lar seg gjøre.
  • Gi regnskapsfører kopi av eventuelle annen dokumentasjon på verdivurderinger i balansen.
  • Obligatorisk tjenestepensjon: Her må det løpende ajourføres registrerte opplysninger om ansatte og lønnsgrunnlag hos forsikringsselskapet, og vær særlig oppmerksom på å melde ansatte ut eller inn dersom noen av forlatt selskapet og andre er kommet til.

For enkeltpersonforetak er dette særlig aktuelt: 

  • Dersom du har hatt lønnsinntekter ved siden av næringsvirksomheten, husk å sjekke at de er med på skattemelding og send eventuell oversikt til regnskapsfører.
  • Om du bruker privatbil i virksomheten så sørg for at kjørebok og reiseregninger er ajour og korrekt. Dette er informasjon regnskapsfører må få.
  • Reiseutgifter mellom primærbolig og arbeidssted, og eventuelle pendlerutgifter, må dokumenteres og forklares.
  • Har firmaet kjøpt eller solgt formuesobjekter (hytte, bil, båt, hus eller andre verdifulle eiendeler) i løpet av året, må det registreres og informere regnskapsfører om dette.
  • Premie til pensjonsforsikring må dokumenteres. Husk at fristen for å inngå avtale om pensjonsforsikring er lagt til utgangen av mars året etter inntektsåret.
  • Eventuelle kostnader knyttet til barnepass.
  • Endringer i familiesituasjonen/sivilstatus må det informeres om.
  • Husk å informere om premie til frivillig trygd og sykeforsikring dersom disse opplysningene ikke er regnskapsført allerede.
  • Eventuell fordeling av næringsinntekt mellom ektefeller bør vurderes og eventuelt også opplyses om til regnskapsfører.

For aksjeselskaper er dette særlig aktuelt:

  • Avtaler mellom aksjonær(er) og aksjeselskapet, som gjelder varer eller tjenester må det opplyses om med angivelse av verdi og varighet.
  • Lag en oversikt over eventuelle lån og kreditter mellom selskap og aksjonær. Her risikerer du at penger du skylder selskapet blir beskattet som utbytte etter regler for aksjonærlån. Er du usikker på regelverket, ta kontakt med regnskapsfører, revisor eller advokat.
  • En oversikt over eventuelle endringer av eiersituasjonen i aksjeselskapet gjennom året bør lages. Fristen for å levere aksjonæroppgaven til Aksjonærregisteret er 31. januar 2023.

I tillegg til endringer i eiersitsen skal endringer i aksjekapital og uttak som er gjort av aksjonær og dens nærstående også innrapporteres.

Merk at i likhet med mange andre rapporteringsfrister kan også denne rapporteringsfristen få tvangsmulkt dersom det rapporteres for sent.

Skattemeldingen må leveres i et regnskaps- eller årsoppgjørprogram

Fra og med inntektsåret 2023 må alle selskap sende skattemelding i standard format via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram.

Skattemeldingen skal sendes inn på standardisert digitalt format og målet er å forenkle innsending av skatteopplysninger.

Ekstra trinn i arbeidsgiveravgiften for lønnsinntekt over 750.000 kroner

Regjeringen har innført en ekstra arbeidsgiveravgift på fem prosent på den delen av samlede årlige ytelser fra arbeidsgiver til en ansatt som overstiger 750.000 kroner. For 2024 økes innslagspunktet til 850.000 kroner.

Ekstra arbeidsgiveravgift gjelder for lønn mv. i alle soner, også fra arbeidsgivere i kommuner som i dag har 0-sats for arbeidsgiveravgift. For arbeidsgivere i de mest sentrale delene av landet (sone 1) skal det betales arbeidsgiveravgift etter en sats på 19,1 prosent (14,1+5) av lønn over 750.000 kroner.

Som følge av det nye trinnet i avgiften økte maksimal marginalskatt på lønn fra 53,9 prosent i 2022 til 55,8 prosent i 2023.

Skattlegging av formuesobjekt i selskap

Skattlegging av formuesobjekt i selskap har regjeringen hatt på høring.

- I høringsuttalelsene svarte mange av instansene, deriblant Skattebetalerforeningen, at forslaget fremstod som uferdig og at sjablongbeskatningen var for høy. Regjeringen ønsket å bruke mer tid på å utarbeide regler, men det kan nok være greit å begynne forberedelsene på innføringen av denne skatten allerede nå, sier Lothe.

Skatteforvaltningsloven

- Skatteforvaltningsloven er ikke lenger ny, men som flere har fått erfare er sanksjonssystemet til skatteetaten ganske hardtslående. Det er derfor viktig å etterleve de lovpålagte rapporteringsplikter samt overholde fristene for innlevering, sier Lothe.

Oppdatert adresse i enhetsregisteret

- Ha en oppdatert adresse i enhetsregisteret, sier Lothe.

Alle virksomheter i Enhetsregisteret har plikt til å melde minst én varslingsadresse, jf. forskrift til enhetsregisterloven § 8a. Varslingsadressene er bare tilgjengelig for offentlige myndigheter.

Formålet med varslingsadresser er å sikre at alle virksomheter skal kunne kommunisere digitalt med det offentlige. For at virksomheter skal kunne motta enkeltvedtak og andre viktige meldinger digitalt, er det offentlige pålagt å varsle om at slike meldinger er sendt. Til dette må det offentlige ha tilgang på varslingsadresser. De skal brukes til varsling etter eForvaltningsforskriften § 8 tredje ledd, i forbindelse med saksbehandling og utføring av forvaltningsoppgaver for øvrig.

Et forvaltningsorgan som har sendt varsel til en innmeldt varslingsadresse, har oppfylt sin varslingsplikt etter eForvaltningsforskriften § 8 tredje ledd.

- Hvordan melde eller endre varslingsadresse? Alle virksomheter som skal registreres i Enhetsregisteret må samtidig melde varslingsadresse. Dette gjelder ikke ved registrering av underenheter. For eksisterende virksomheter må varslingsadresse meldes eller endres ved å gå inn på virksomhetens profil i Altinn, avslutter Lothe.