DNB NXT
Silje Landevåg i Get Inspired har bygget en suksessfull nettbutikk for kvinner. Nå satser hun som investor.
Nå går Landevåg videre og satser som investor, gir ut bok med råd til andre som vil satse på gründerdrømmen og bygger ut nettbutikken til også å dekke menns behov for treningsklær.
Nylig deltok Landevåg på DNB NXT i Oslo og delte sine gründertips med en fullstappet sal.
På spørsmål om hva Landevåg tror må til for å lykkes som gründer er hun soleklar:
- Nummer én er å ha et godt produkt eller tjeneste som markedet vil ha.
Markedsføringsteft er gull
- Nummer to; skriv en god forretningsplan, for planlegging er halve jobben. Så må du gjennomføre med stil. Ta fram din indre superselger, markedsføringsteft er gull. Og, til slutt må du ha «stayerevne» over tid, for ingen lykkes med én gang, sier hun.
Landevåg etablerte nettbutikken Get Inspired i 2009.
- Jeg jobbet de første to årene alene. Det gikk ikke veldig bra i starten, og jeg brukte to år før jeg traff med netthandelen, sier hun.
Gründeren var egentlig på jobbsøk, og var akkurat ferdig med gründerskolen på Universitetet i Oslo.
- Jeg var bare 24 år, var ung, sulten og litt naiv. Jeg hadde lært å skrive forretningsplan og lette etter gode ideer, sier Landevåg.
- Gjennombruddet kom våren 2011 med en tights som skulle forme og løfte rompa. Da jeg fikk et presseoppslag på kk.no med lenke til nettbutikken løsnet det. Bestillingene haglet inn.
I august 2011 ble broren til Landevåg med som daglig leder. Han var nyutdannet markedsfører fra BI.
- Vi var unge. Jeg tror det er en fordel å starte da man er ung, fordi da er du sulten, har vilje og stor arbeidskapasitet. Skriv en forretningsplan og gjør grundig forarbeid, og sett sammen et godt team, sier Landevåg.
Gjennombruddet kom med en tights som skulle forme og løfte rompa
Landevåg oppfordrer også gründere til å være veldig kostnadsbeviste og markedsorienterte.
- Du må utvikle produkter og tjenester som har et behov i markedet.
Nylig lanserte Landevåg og kollegeane «Get Inspired Man», som utfyller nettbutikken til også å dekke klær til menn.
- Vi jobber med strategiarbeid en gang i året. Våre suksessfaktorer har vært netthandel mot kvinner, inkludert presentasjon og markedsføring. Vi kaller det «sports fashion».
Salget har vært veldig positivt fram til nå
- I lang tid har vi fått spørsmål fra kunder om vi skulle lansere produkter for menn, og nå har vi gjort det og salget har vært veldig positivt fram til nå.
Nylig etablerte Landevåg sitt eget investorselskap – «Do it with passion».
- Som investor ser jeg etter personlighet, «guts» og vilje i et team, og kompetanse. Det er veldig viktig at selskap har fokus på det som kalles «Product market fit», altså et produkt som markedet vil ha.
Målet er å gjøre to investeringer i løpet av det neste året
- Det er veldig inspirerende å se på spennende investeringsmuligheter. Målet er å gjøre to investeringer i løpet av det neste året.
Foruten å være gründer og investor, har Landevåg også skrevet en bok om hvordan lykkes som gründer. Boken heter «Våge, vinne og vokse» og lanseres 27. oktober.
- Boken handler om min gründerhistorie og den reisen jeg har vært på fra gründer til investor. Jeg har funnet min «passion», og jeg håper flere dere ute jobber for å nå sine mål. Det er en bonus at det er meningsfullt, avslutter Landevåg.