Solkrem med feil lukt, feil konsistens og feil innpakning ga Erik en idé. Nå har han lansert Værbitt – med hjelp fra DNB.
«Hvorfor har ikke norske mannfolk et eget solkremmerke?»
Erik Getz Skotvedt, grunnleggeren av Værbitt, forteller at ideen til solkremproduktet kom fra hans egne erfaringer – og frustrasjoner.
– Jeg har i mange år irritert meg over at jeg ikke finner en solkrem som er laget for meg. Jeg synes det er feil lukt, feil konsistens og feil merkevare, sier seriegründeren fra Oslo, som tidligere har gründet håndverksselskapet Vater sammen med Askeladden & Co.
For å utvikle solkremen Værbitt, gjennomførte Erik grundige undersøkelser og snakket med rundt 100 norske menn.
– Jeg fikk en klar tilbakemelding om at menn ønsker en solkrem som ikke «luktet Syden eller kokos» og ikke var klissete.
Værbitt er Svanemerket, og Erik sier at noe av det de har jobbet med er å få til en krem som trekker raskt inn i huden og er tilpasset sensitiv hud, og ikke minst: Solkrem helt uten kliss.
Erik sier han fått god hjelp fra DNB i utviklingen av Værbitt.
– Jeg har fått veldig god hjelp av DNB, og det på ulike plan. Som bedriftskunde sto jeg for eksempel helt fast en gang da jeg skulle levere inn noen papirer på Altinn. En bedriftsrådgiver guidet meg gjennom stegene, og jeg tenkte «Så digg å ha en partner som kan hjelpe meg med helt konkrete ting!»
Erik vil også trekke fram Oppstartslosene i DNB, «som har vært helt fantastiske».
– De hjelper meg til å se mer strategisk på satsingen og gir meg konkrete råd til at jeg bør snakke med den personen og den personen og setter meg så i kontakt relevante folk. Så jeg er veldig fornøyd med DNB, avslutter han.
Drømmer du om å starte din egen bedrift? Slik kan DNB hjelpe deg.
– Det startet vel med en kaffekopp hvor vi snakket om konsept og idé, sier Sigrid Høisveen Ulekleiv, en av Oppstartslosene i DNB.
– Jeg utfordret ham litt på produktet og hvilket marked han skulle henvende seg til. Er det «high end» eller skal han treffe bredt?
– Jeg fikk jo masse gode råd, både økonomisk og forretningsmessig, men også konkrete ting som podkaster jeg burde sjekke ut og nettverk jeg kunne oppsøke, sier Erik og legger til:
– Jeg opplevde at jeg ikke møtte et stort monster av et system, men enkeltpersoner som bruker seg selv, sin erfaring og sine nettverk. Det synes jeg var ganske kult egentlig.
Det er også et alvor bak ønsket om at norske menn bør bruke mer solkrem, forteller Erik.
– Sommeren 2023 kom jeg over forferdelig statistikk som sier hvor dårlig stilt vi norske menn er når det gjelder hudkreft.
For norske menn ligger på en trist tredjeplass når det gjelder utbredelse av hudkreft per innbygger, kun slått av Australia og New Zealand.
– Norske menn er dårlige til å beskytte seg mot solen, og det er et stort helseproblem.
Ifølge Kreftregisteret har det vært en økning på 27 prosent i hudkrefttilfeller for norske menn de siste fem årene. Det er derfor viktig å bruke solkrem som gir god beskyttelse mot UV-stråler. Erik forklarer at hans solkrem er produsert i Danmark, og utviklet for å spesielt tåle de nordiske værforholdene.
– Vi har gått for en bredspektret UV-beskyttelse som fungerer både sommer og vinter, sier han. Solkremen har faktor 30, som er anbefalt av Kreftforeningen, og gir god beskyttelse mot UV-stråler.
Han tror også at Værbitt vil føre til at menn begynner å kjøpe et produkt som de vanligvis ikke kjøper til seg selv, men som ofte kjøpes av partneren i forholdet.
– Da er det også større sannsynlighet for at det blir brukt.
Værbitt huker av på mange elementer av bedrifter som lykkes, sier oppstartslos Sigrid Høisveen Ulekleiv.
– Erik har gjort et godt stykke arbeid på markedsavklaring, og forsøker å løse et viktig problem for norske menn som er i vedenstoppen når det gjelder hudkreft. For å treffe de norske gutta tror jeg må man spisse produktet med riktig konsisten, lukt, og design. Det mener jeg Værbitt har klart.
DNB Oppstartslos er en gratis rådgivningstjeneste for deg som vil starte eller utvikle en bedrift. De kan hjelpe deg med etablering, selskapsstruktur, forretningsmodell, finansiering, nettverk og markedsføring
Oppstartslos hjelper deg ikke bare med oppstarten, men bidrar også i vekstfasen.
Oppstartslos hjelper deg med forretningsidéen din, finansiering eller andre praktiske spørsmål.
I teamet er det erfaring med alt fra å drive egen frisørsalong, til siviløkonomer, forretningsutviklere og erfarne gründere med bakgrunn fra eiendom- så vel som retailbransjen.
Tjenesten er tilgjengelig for alle, uansett om du er DNB-kunde eller ikke.