Nor-Shipping 2022

- Vi må få fart på den grønne finansieringen

- Norske bedrifter må jobbe sammen med bankene for å finne prosjektene som kan få grønn finansiering.

SAMARBEID: - Bedriftene må jobbe sammen med bankene for å se hvilke prosjekter som kan få grønn finansiering, sier Gyrid S. Ingerø, Kongsberggruppen. Foto: Kongsberggruppen
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 27. apr. 2022
Artikkelen er flere år gammel

Det sier finansdirektør i Kongsberggruppen, Gyrid Skalleberg Ingerø, som nylig deltok i flere panelsamtaler under Nor-Shipping, en av verdens største shipping-messer. 

Det er tiden vi kjemper mot. Løsningene og finansieringen er allerede tilgjengelig
Gyrid Skalleberg Ingerø

Hovedtemaet på Nor-Shipping var å finne bærekraftige løsninger for shipping- og energibransjen.

- Vi må være superkonkrete for å jobbe med det grønne skiftet, og arbeide med det vi faktisk kan gjøre noe med. Vi jobber hele tiden med å få opp andelen av grønne prosjekter i Kongsberggruppen, og i tillegg er det viktig å få koblet vår nye teknologi sammen med grønn finansiering fra bankene, slik at andre selskaper også raskt kan dra nytte av disse løsningene og komme raskere i gang. Det er tiden vi kjemper mot. Løsningene og finansieringen er allerede tilgjengelig, sier Ingerø.

DET GRØNNE SKIFTET: - Vi jobber hele tiden med å få opp andelen av grønne prosjekter i Kongsberggruppen, sier finansdirektør Gryid Skalleberg Ingerø. Foto: Stig B. Fiksdal

- Vi må ikke bli fanget av regelverket

Ingerø peker på at det er en utfordring ved at det er mange regler og krav som må følges for å få en grønn eller blå finansiering.

- Når banken kan tilby en grønn finansiering, som er billigere enn annen finansiering, kan vi risikere at alt vi sparer blir spist opp av alle administrasjonskostnadene som følger, sier hun.

Fokus må være å skape grønn business og grønne inntekter
Gyrid Skalleberg Ingerø

Kan bli mye dokumentasjon

Finansdirektøren opplever at det kan bli mye dokumentasjon som må til for å få en grønn finansiering ved at for eksempel revisor må gi en revisorbekreftelse, advokat må gå igjennom alt materialet og i tillegg har de fleste banker både «compliance officer» og en risiko officer som gjerne skal godkjenne dokumentasjonen.

- Dette koordineringsarbeidet er mer omfattende ved grønn finansiering i dag enn ved andre typer kredittvurdering. Når flere banker er inne sammen og alle papirer skal koordineres innom alle som skal ha noe å si så er det fristende å ikke velge denne finansieringen. Men dette vil gå seg til etter hvert, fokus må være å skape grønn business og grønne inntekter. Har alle mål vil vi finne gode rapporteringsløsninger uten å bli fanget av at regelverket blir for komplisert så vil få klare å få fart på den grønne finansiering, sier Ingerø.

- I tillegg må finansdirektører i norske bedrifter jobbe sammen med bankene for å se hvilke prosjekter som kan få grønn finansiering, vi sitter tettest på de enkelte prosjektene og kan bidra til å få fart på grønn finansiering, sier hun.

Vil redusere utslippsintensiteten med 1/3

- Kongsberggruppens betydelige markedsandel innen maritime virksomhet gir de gode muligheter for positiv påvirkning til det grønne skiftet, både på egne vegne og sammen med sine gode, industrielle samarbeidspartnere. Dette skal vi få til gode løsninger på sammen, sier Sven Hove, kundeansvarlig for Kongsberggruppen i DNB.

DNB vil bidra til å redusere klimagassutslippene og være en pådriver for bærekraftig omstilling ved å finansiere og legge til rette for bærekraftig virksomhet for 1 500 milliarder kroner innen 2030.

- Overgangen til grønne energiløsninger krever betydelige investeringer. Vi vil hjelpe kundene våre til å bevege seg i en mer bærekraftig retning og redusere utslippene ved å tilby finansielle produkter og tjenester som fremmer bærekraftige aktiviteter, løsninger, investeringer og innovasjon, sier Jan Ole Huseby, leder av DNB Ocean Industries.

- Utslippsmålene vil kreve at utslippsintensiteten fra prosjektene og kundene vi finansierer reduseres over tid. Innenfor DNBs shipping-portefølje vil vi redusere utslippsintensiteten med en tredjedel fra 2019 til 2030, sier han.

BÆREKRAFTIGE LØSNINGER: - Vi vil finansiere og gi råd til selskaper som er fremtidsrettet, sier Jan Ole Huseby, leder av Ocean Industries i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Finansierer og rådgir fremtidsrettede selskaper

Havet har vært en viktig del av norsk næringsliv i generasjoner, og DNB har lange tradisjoner som en ledende sjømat-, energi- og maritimbank.

- Vi vil fortsette å finansiere og gi råd til selskaper som er fremtidsrettet, og som omfavner bærekraftige løsninger. Hvis vi investerer i havet, investerer vi i fremtiden, avslutter Huseby.

Lenke til DNBs bærekraftige strategi: https://www.dnb.no/om-oss/barekraft