DNB Regnskap
Når regnskapssystemet spiller på lag med banken, blir det mulig å levere daglig regnskap til kundene, forteller Raymond Bergesen.
- Vårt mål er å levere «live»-regnskap til våre kunder til enhver tid, sier Raymond Bergesen. Han er regnskapsfører og leder Tidy Account AS regnskapsbyrå i Trondheim.
DNB leverer nå regnskapsprogrammet DNB Regnskap med systemet fra Uni Micro. Bergersen har brukt regnskapssystemet siden det ble lansert.
- Systemet er enkelt og intuitivt. Programmet har en logisk arbeidsflyt som jeg liker veldig godt, og vi kan levere et 90 prosent ferdig regnskap til våre kunder daglig, sier Bergesen.
Det gjør vårt avstemmingsarbeid ganske mye enklere
- Programmet integrerer bankinformasjon og bankdata. Systemet er et av Norges mest moderne og fleksible økonomisystemer, sier Kjersti Høklingen, leder for teknologi og digitale kanaler for bedriftskunder i DNB.
Systemet er tilrettelagt for nyoppstartede gründerbedriften til større bedrifter med egen økonomiavdeling.
- Det passer både for deg som ønsker å føre hele eller deler av regnskapet, og for deg som benytter regnskapsfører, sier Høklingen.
Raymond Bergesen i Tidy Account AS forteller at samspillet med bank er en viktig faktor.
- Regnskapssystemet er integrert med nettbanken, og det gjør vårt avstemmingsarbeid ganske mye enklere. Før måtte vi være inne i nettbanken til kunden og laste opp regneark til regnskapssystemet, men nå er bankavstemmingsmodulen en del av regnskapssystemet, sier han.
Det betyr at vi kan ta på oss flere kunder, noe som er lønnsomt for oss
Regnskapsføreren mener at systemet håndterer de fleste utfordringer som finnes i et regnskap.
- Et ERP-system ligger i bunn, og så kan man koble på de systemene man har behov for. Slik som for eksempel håndholdte systemer for timeskriving, ordrebehandling og dokumentoppfølging.
Regnskapsføreren forteller at systemet trenger minimalt av menneskelig innblanding.
- Har du for eksempel en kostnadsfaktura, kan systemet sette opp regler på automatisk bokføring og sende attestering til kunden. Du trenger altså ikke å være pålogget nettbank for å sende faktura til betaling. Når fakturaen er betalt vil banksystemet automatisk hente tilbake betalingsfilene og kundekontoene blir automatisk oppdatert, sier Bergesen.
Bergesen synes det er lett å finne fram til en god arbeidsdeling med kundene.
- Kundene våre kan være med å gjøre en del av de oppgavene som vi gjorde før, slik som fakturering, sier han.
Etter ti minutter var de godt i gang
Noen kunder gjør alt selv, mens andre vil ha mer hjelp.
- For dem som vil gjøre alt selv, sitter vi i bakkant og tar årsoppgjøret til syvende og sist.
Regnskapsføreren har god erfaring med opplæring av kundene i regnskapssystemet.
- Det trengs ikke så mye opplæring før kundene forstår systemet. Jeg lærte nylig opp et idrettslag, og etter bare 10 minutter var de godt i gang.
Programmet har en logisk arbeidsflyt som jeg liker veldig godt
Bergesen forteller at automatiseringsprosessene i systemet gjør dem som regnskapsførere mer effektive. Slik spares mye kostnader for kundene, mener han.
Regnskapsføreren har vært pilotbruker av systemet, og ser at prosessene utvikles kontinuerlig og at det satses tungt på ny teknologi.
- Det betyr at vi kan ta på oss flere kunder, noe som er lønnsomt for oss. Nå er vi 10 ansatte, men hadde vi drevet på den tradisjonelle måten slik vi gjorde for 10-15 år siden hadde vi trengt å være 20 ansatte, sier han.