Tok mamma på overraskelsestur til Asia – fikk forretningsidé

Kristian K. Fredheim smakte en annerledes snack på tur med moren. Nå lanserer han en sunnere og forbedret versjon i Norge.

PALLER MED SNACKS: Gründer Kristian K. Fredheim foran flere paller med Wabba-snacks på sitt lager i Norge. Foto: Kristian K. Fredheim
Lesetid 6 min lesetid
Publisert 17. jan 2024
Artikkelen er flere år gammel

– Smak! Det er som chilinøtter, bare med sunne, naturlige og næringsrike bønner.

DNB Nyheter er på en liten diner nede ved Munch-brygga i Oslo, hvor DNB-bedriftskunde og gründer Fredheim er overbevisende i sitt forsøk på å få oss til å smake på det sunne snacks-konseptet Wabba.

– Det fine med Wabba er at det er naturlig sunt; lavt på karbo, sukker og fett – og høyt på vitaminer, mineraler, fiber og protein. Altså lav på alt du vil ha lavt, og høyt på alt du vil ha høyt.

DNBS OPPSTARTSLOS: – Sigrid har vært en god sparringpartner på mange steg i prosessen som er helt nye for meg, sier Kristian. Foto: Stig B. Fiksdal

Oppdaget et genialt konsept

Starten på Wabba begynner med en tidagers blåtur han ga moren sin i sekstiårsgave; en rundtur i Sør-Øst Asia som inkluderte en pitstopp i Sør-Korea. Der oppdaget Fredheim, som alltid har vært opptatt av mat, drikke helse og ernæring, en snack ulikt noe han hadde smakt før. 

– Jeg kjøpte noe bønnesnacks som smakte vanvittig godt. Snacksen var stappet full av palmeolje og sukker, og var på ingen måte sunn. Jeg syntes likevel at konseptet var genialt. Det sa pang – jeg hadde aldri sett noe lignende. Etter dette startet jeg å lese gjennom alt jeg fant av informasjon om akkurat denne bønnetypen, sier han, og legger til:

– Bønnen viste seg å være verdens mest næringsrike belgfrukt, men også en av verdens mest bærekraftige å dyrke fram. Det var også en bønne det ikke finnes så mye av i Europa.

Konklusjonen var klar:

– Dette kan jeg gjøre noe med!

PÅ OVERRASKELSESTUR MED MOR: Her er mor og sønn under en lunsj på Bali i Indonesia. Foto: Kristian K. Fredheim

Alt stenger ned på ubestemt tid

Reisen fram til i dag har vært alt annet enn enkel. Det begynte med at Fredheim fant fram til en region i Kina hvor de spesialiserer seg på snacksproduksjon med naturlige råvarer.

– Jeg tok en veloverveid vurdering på at jeg nå satser alt jeg har og eier, pantsetter meg, og tar opp bedriftslån fra DNB. Jeg tok opp lånet i 2021 og sluttet som kommunikasjonssjef i Sbanken i desember samme år. 23 dager etter jeg var «all-in» stengte Kina helt ned som følger av en ny og uoversiktlig spredning av Covid-viruset.

All produksjon og sysselsetting i landet hvor de lagde snacksen til Fredheim ble dermed stengt ned på ubestemt tid.

– På det tidspunktet eide jeg to leiligheter og hadde pant i begge på bedriften, men ingen fabrikk å produsere varene mine hos. Da begynner du å stresse temmelig greit og virkelig kjenne på at risikoen du har tatt er reell. Jeg var likevel fast bestemt på at jeg skulle lykkes.

SYV-ETASJERS FABRIKK: Fredheim og hans samarbeidspartnere, på toppen av fabrikken i Kina. Foto: Kristian K. Fredheim
23 dager etter jeg var «all-in» stengte Kina helt ned
Gründer Kristian K. Fredheim

100.000 scenarioer og flere røde flagg

Fredheim sier at det er 100.000 scenarioer som krasjer i hodet på samme tid når noe sånt skjer.

– Kunsten er da å være løsningsorientert og å se etter løsninger heller enn å fokusere på problemene, som – for å si det mildt – er ganske bedritne. Man blir litt sånn: «OK, dette suger. Ikke bare litt, men skikkelig. Hvordan kan jeg på kort tid finne en alternativ måte å løse det jeg har brukt fire år på å produsere fram, på noen få måneder – i et helt annet land og marked?»

Løsningen ble å finne en bonde og en fabrikk i Europa, samt tre andre samarbeidspartnere. Alle skulle i tillegg jobbe sammen. Etter ni måneders arbeid, tid og penger brukt, fortsatte likevel Fredheim sin uflaks: Bonden slutte å svare på e-post og telefon. Nå var det mange røde flagg som dukket opp, forteller Fredheim.

SEKS SMAKER ER LANSERT: Sriracha, Cheddar Cheese, Sea Salt, Cinnamon Bun, Dark Chocolate og Wasabi. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Bonden begynte å gråte

– Uavhengig av utfall, er den typen mangel på svar et gigantisk rødt flagg hos en samarbeidspartner. Etter mange forsøk på å nå han, sa jeg til slutt at jeg ville ta første fly til Tyskland og møte opp på døren til hans hjem om han ikke ga meg et svar. Da ringte han meg endelig tilbake og startet å gråte. Han fortalte at han var konkurs på grunn av mangel på gass og høye strømpriser som følger av krigen i Ukraina.

Fredheim sov dårlig under denne perioden.

– Da kjenner du på det at det lugger, og du får testet hvilke grenser du er rustet for. Jeg hadde flere søvnløse netter. Jeg hadde aldri evnet å komme gjennom den perioden uten bedriftslånet mitt fra DNB og tilretteleggingen jeg fikk av banken som følger av alle uforutsette hindre.

I KINA: Kristian har gjennom årene fått en god og vennskapelig tone med sine samarbeidspartnere. Her med Yaedong, salgsdirektør hos hans produsent. Foto: Kristian K. Fredheim

God hjelp av banken

Snacks-gründeren sier han har det han kaller et vanvittig bra inntrykk av DNB som bedriftsbank, og vil gjerne trekke fram analytiker Adrian Lilja Langfeldt og ikke minst oppstartslos Sigrid Høisveen Ulekleiv.

– Hun har vært en gavepakke! Sigrid har vært en god sparringpartner på mange steg i prosessen som er helt nye for meg, og vært helt rå på å dytte meg fram og å sette meg i kontakt med nye samarbeidspartnere.

For prosessen med Wabba gikk videre og heldigvis begynte Kina å åpne seg opp igjen, og Fredheim kunne fortsette samarbeidet med sin opprinnelige produsent.

UTVALG: Fredheim viser fram noen av de seks smakene. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Fem land, seks smaker, 100 destinasjoner

16. november 2023 ble hele seks ulike Wabba-smaker lansert i fem land spredt over 100 forskjellige steder, eller destinasjoner som Fredheim kaller dem.

Først ute er Norge, Spania, Sveits, Hellas og England, på forskjellige restauranter, hoteller, vinbarer og kafeer. Steder som alle byer har og som har et visst renommé, The Well, Røtter, Maschmanns og Brygg her hjemme. I utlandet er blant annet NOBU og Cotton Club kunder. Primærmålgruppen er ikke overraskende urbane kvinner som er opptatt av trening, ernæring og helse.

– En bredere målgruppe er de som har lyst å dempe suget etter noe usunt, men som vil ha samvittigheten og næringen som følger med det sunne. Se på meg selv: Jeg har ofte lyst på sjokolade, bakst eller burger, og da er det ikke eple eller yoghurt som fenger mest. Du vil ha noe autentisk, som kropp og sinn i tillegg har godt av.

STOLT GRÜNDER: Det har vært en lang gründereise for Kristian K. Fredheim. Foto: Wabba

Mange lurer på hva i huleste jeg holder på meg

Fredheim har bakgrunn innen finans og telekom, deriblant DNB,  Sbanken og Telia, men satset alt på Wabba etter opplevelsen i Sør-Korea.

– Det er mange som har lurt på hva i huleste jeg holder på med. De jobber kanskje ikke i finans eller telekom, men de skjønner at det var snakk om bra jobber jeg hadde. Men … bønnesnacks, det synes de er ganske «far fetched». Og, ja, før du har smakt eller sett dette, så er det vanskelig å skjønne hele greia.

Han sier at folk gjerne forbinder bønner med lake og en hermetisert boks, noe man blir «gassy av». Dette er imidlertid vrangforestillinger, som Fredheim ønsker å gjøre noe med:

– Jeg har gjort grundige analyser av dette, og så vidt jeg vet har ikke noe annet selskap valgt å utelukkende satse på snacks av slike bønner. Og alle samfunnstrender tikker jo av på bokser som tilsier at dette konseptet skal slå an; bærekraftig, naturlig, vegansk, næringsrikt, uten allergener; ikke noe gluten, nøtter, soya eller laktose heller. All statistikk tilsier at dette har livets rett.

ASIA RUNDT: Kristian tok med moren sin på en overraskelsestur til Asia. Her er de landet i Japan. Foto: Kristian K. Fredheim

Lidenskap

Wabba-gründer Kristian forteller at han har alltid drømt om å lage noe eget hvor han kunne kombinere sin lidenskap for mat og trening med jobb.

– Når jeg er på reiser i utlandet kan jeg gå i matbutikker i flere timer og kikke på alt det rare og nye som finnes, og som man på ingen måte vil finne i Norge. I motsetning til de fleste andre, har jeg som oftest med mat i kofferten heller enn klær på mine returer fra reise, sier han, og legger til:

– Drømmen er å jobbe med noe som kombinerer lidenskap og interesse, og å ta dette ut i verden på måter jeg selv velger å gjøre – når og hvor jeg vil. Dette føles det godt å være i gang med å oppnå.