Har vi permanent endret deler av atferden vår?
Hvordan er vårt normalforbruk innen restauranter, Vinmonopolet, tax free og utesteder? Og hvordan har dette eventuelt endret seg gjennom koronakrisen?
Vi kan ikke gå ut med omsetningstall i dette eksperimentet, men vi har laget en oversikt over hvordan vi fordeler penger mellom de utvalgte aktørene – og dermed hvor stor andel hver aktør får fra denne «potten».
I 2019 er det kun små endringer; vi har et jevnt forbruk og relativt forutsigbar atferd. Noen små justeringer er å skimte i ferier og høytider. I 2020 fortsetter vi vårt stabile atferdsmønster helt fram til rett før tiltakene iverksettes.
Da spretter forbruket vårt i alle retninger; utenlandsferier settes på vent, restaurant og uteliv går i en periode ned for telling, men Vinmonopolet står oss fortsatt bi. Vi ser tydelig at når de første koronaukene er overstått begynner vi sakte og ujevnt å bevege oss mot normalen. Dette må ses i sammenheng med at restauranter (og etter hvert utesteder) igjen åpner dørene. Men kanskje skimter du den fortsatt paddeflate tax free-andelen helt på bunnen?
Også i dette eksperimentet er det store forskjeller mellom aldersgruppene. Vi sammenlignet for moro de under 30 år med de over 60 år gjennom korona. Og mens kunder under 30 opplever relativt mindre svingninger, så endevendes grafen for kunder over 60. De parkerer i en periode alle bransjer utenom Vinmonopolet, som dermed får utgjøre hele 90 % av «potten» på det meste.
Også i normale uker er det store forskjeller mellom nettopp disse aldersgruppene; de yngre fordeler potten godt mellom aktørene, mens de eldre bruker mindre på å kose seg utenfor hjemmet.
Nå blir det store spørsmålet når tid forbruket vår normaliseres, og om vi mer permanent har endret deler av atferden vår.