11-åringer får lære bridge på skolen

Sjetteklassingene satt som tente lys da juniorverdensmester Sofie nylig introduserte dem for kortspillet bridge.

BRIDGE ER SAMARBEID: – Dere som er makkere, Nadir og Elisa (t.v.) og Ailo og Isabel (t.h.) må samarbeide for å vinne, forklarer Sofie (midten). Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 21. apr 2023
Artikkelen er flere år gammel

Bakgrunnen for det selebre besøket på Tindlund barneskole i Sarpsborg er at sjetteklassingene der har fått tilbud om å delta på skolebridge, det vil si organisert bridgespilling etter skoletid en dag i uken med ildsjeler fra den lokale bridgeklubben som instruktører.

GLAD: Nadir tok kanskje et stikk? Foto: Stig B. Fiksdal
Ligner bridge på idiot eller krig?
Spørsmål fra klassen

Tindlund skole er blant de første som tilbyr dette etter at Norges Bridgeforbund i vinter fikk 3 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for å utvikle skolebridge som et nasjonalt tilbud til sjetteklassinger.

Relatert artikkel: – Det største som har skjedd for små  bridgespillere

Søk pengestøtte fra Sparebankstiftelsen DNB her. Neste frist er 1. september 

Landsdekkende tilbud

I løpet av våren vil fem skoler fra ulike landsdeler tilby skolebridge, og fra høsten skal antallet skolet tredobles før enda flere kommer til, ifølge bridgeforbundet.

Til forskjell fra sjakk er bridge er lagspill
Sofie Græsholt Sjødal
TRENGER FLERE UNGE : – Norge har flere unge som hevder seg i toppen, men vi trenger flere breddespillere, sier Sofie. Foto: Stig B. Fiksdal

Bridge er samarbeid

Sofie Græsholt Sjødal (21) fra Nesodden er både verdensmester og europamester i bridge i klassen under 26 år. Hun ønsker å inspirere flere unge til å begynne å spille bridge, fordi det både er morsomt, sosialt og god hjernetrim.

– Til forskjell fra sjakk er bridge et lagspill, og det er det som gjør dette spillet så morsom. Du må kommunisere og samarbeide med makkeren din, forklarer Sofie, som elsker å lære bort bridge.

21-åringen utdanner seg til å bli lærer. Samtidig har hun en 30 prosent stilling i bridgeforbundet, hvor oppgaven er å bidra til økt rekruttering. Resten av tiden bruker hun på å bli en enda bedre bridgespiller.

MORSOMT: – Elevene tok det veldig fort, og det virket som om de syntes det var morsomt, konstaterer Sofie. Foto: Stig B. Fiksdal

Slik forklarte Sofie spillet for elevene:

  • Vi bruker en vanlig kortstokk uten jokerne, og hver spiller får utdelt 13 kort.
  • I bridge kalles symbolene spar, hjerter, ruter og kløver for «farger».
  • Valørene i kortstokken går fra 2 opp til Ess.
  • Det morsomste med bridge er at det er et lagspill.
  • Det er fire stykker rundt et bord hvor de to som sitter ovenfor hverandre spiller på lag og må samarbeide.
  • Det er flere bord, og dere konkurrerer ikke bare med de to på det samme bordet, men også med parene på de andre bordene som har fått utdelt samme kort.
  • Hvis du har spar-essen, vet du at spilleren som har samme plassering på de andre bordene også har den.
  • Den største forskjellen fra andre kortspill er at du derfor kan vinne uavhengig av om du har gode eller dårlige kort. 

Spørsmål klassen: – Ligner bridge på idiot eller krig?

Sofie svarer: – Det er ganske annerledes, fordi du må tenke litt mer enn i idiot og krig. Men er du glad i kortspill, så liker du sikkert bridge også!

Øvelse gjør mester

Elevene ble så plassert rundt fem bord, fire på hvert bord, og fikk utdelt 13 kort hver. For praksis gir best læring.  

Aiko, nord på bord 2, så fort på kortene sine og ropte begeistret bort til læreren som hadde samme plassering på bord 4:

– Linda, vi har like kort! 

Det hadde han altså fått med seg, og det er jo også en av tingene som gjør bridge annereledes andre kortspill; det hjelper ikke å ha gode kort.

Sofie smilte og forklarte så elevene hvordan bridge spilles:

– I hver runde skal alle legge på ett kort i samme farge som den som la på først, og den som har kortet med høyest verdi vinner – eller får et stikk, som det kalles. Når vi teller opp er det den med flest stikk som har vunnet.

Gøy og litt vanskelig

Sofie har lang erfaring i å lære bort bridge. Hun har også vært med på å utvikle et online opplæringprogram. 

– Elevene her tok det veldig fort, og det virket som om de syntes det var morsomt. Jeg håper de vil fortsette. Norge har flere unge som hevder seg i toppen, men vi trenger flere breddespillere. Ellers er jeg redd spillet kan dø ut.

Vi spurte elevene på bord 2: Hvordan var det? Vil dere fortsette?

Isabel: – Ja, det var litt vanskelig først, men jeg synes det gikk greit etter hvert.

Aiko: – Det var gøy og litt vanskelig. Jeg tror jeg vil fortsette. Da vil jeg spille sammen med Nadir. 

Elisa: – Det var gøy, det. Vi lærte om bridge og litt om taktikken på en måte. Jeg skal komme neste gang også.

Nadir: – Det var veldig bra, det var fint å ha en verdensmester som lærer. Jeg lærte mye om bridge. Men du må håpe at de andre også gjør feil. For når du ikke vinner, så blir det sånn åh, nei!

LOKALE ILDSJELER: Monika, Thor, Øystein og Gorm fra Sarpsborg bridgeklubb vil være instruktører på skolebridgen på Tindlund skole. Foto: Stig B. Fiksdal