Sjetteklassingene satt som tente lys da juniorverdensmester Sofie nylig introduserte dem for kortspillet bridge.
Bakgrunnen for det selebre besøket på Tindlund barneskole i Sarpsborg er at sjetteklassingene der har fått tilbud om å delta på skolebridge, det vil si organisert bridgespilling etter skoletid en dag i uken med ildsjeler fra den lokale bridgeklubben som instruktører.
Ligner bridge på idiot eller krig?
Tindlund skole er blant de første som tilbyr dette etter at Norges Bridgeforbund i vinter fikk 3 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for å utvikle skolebridge som et nasjonalt tilbud til sjetteklassinger.
Relatert artikkel: – Det største som har skjedd for små bridgespillere
Søk pengestøtte fra Sparebankstiftelsen DNB her. Neste frist er 1. september
I løpet av våren vil fem skoler fra ulike landsdeler tilby skolebridge, og fra høsten skal antallet skolet tredobles før enda flere kommer til, ifølge bridgeforbundet.
Til forskjell fra sjakk er bridge er lagspill
Sofie Græsholt Sjødal (21) fra Nesodden er både verdensmester og europamester i bridge i klassen under 26 år. Hun ønsker å inspirere flere unge til å begynne å spille bridge, fordi det både er morsomt, sosialt og god hjernetrim.
– Til forskjell fra sjakk er bridge et lagspill, og det er det som gjør dette spillet så morsom. Du må kommunisere og samarbeide med makkeren din, forklarer Sofie, som elsker å lære bort bridge.
21-åringen utdanner seg til å bli lærer. Samtidig har hun en 30 prosent stilling i bridgeforbundet, hvor oppgaven er å bidra til økt rekruttering. Resten av tiden bruker hun på å bli en enda bedre bridgespiller.
Spørsmål klassen: – Ligner bridge på idiot eller krig?
Sofie svarer: – Det er ganske annerledes, fordi du må tenke litt mer enn i idiot og krig. Men er du glad i kortspill, så liker du sikkert bridge også!
Elevene ble så plassert rundt fem bord, fire på hvert bord, og fikk utdelt 13 kort hver. For praksis gir best læring.
Aiko, nord på bord 2, så fort på kortene sine og ropte begeistret bort til læreren som hadde samme plassering på bord 4:
– Linda, vi har like kort!
Det hadde han altså fått med seg, og det er jo også en av tingene som gjør bridge annereledes andre kortspill; det hjelper ikke å ha gode kort.
Sofie smilte og forklarte så elevene hvordan bridge spilles:
– I hver runde skal alle legge på ett kort i samme farge som den som la på først, og den som har kortet med høyest verdi vinner – eller får et stikk, som det kalles. Når vi teller opp er det den med flest stikk som har vunnet.
Sofie har lang erfaring i å lære bort bridge. Hun har også vært med på å utvikle et online opplæringprogram.
– Elevene her tok det veldig fort, og det virket som om de syntes det var morsomt. Jeg håper de vil fortsette. Norge har flere unge som hevder seg i toppen, men vi trenger flere breddespillere. Ellers er jeg redd spillet kan dø ut.
Vi spurte elevene på bord 2: Hvordan var det? Vil dere fortsette?
Isabel: – Ja, det var litt vanskelig først, men jeg synes det gikk greit etter hvert.
Aiko: – Det var gøy og litt vanskelig. Jeg tror jeg vil fortsette. Da vil jeg spille sammen med Nadir.
Elisa: – Det var gøy, det. Vi lærte om bridge og litt om taktikken på en måte. Jeg skal komme neste gang også.
Nadir: – Det var veldig bra, det var fint å ha en verdensmester som lærer. Jeg lærte mye om bridge. Men du må håpe at de andre også gjør feil. For når du ikke vinner, så blir det sånn åh, nei!