Vært grovt uaktsom og fått kontoen tappet?
Å oppgi eller gjøre BankID, koder eller passord tilgjengelig for andre, er ikke tillatt. Slik informasjon skal ikke deles.
– Ingen seriøse aktører vil be deg oppgi BankID-en din, for den skal du aldri gi fra deg. Ikke til noen, understreker leder for bedrageribekjempelse i DNB, Sebastian C. Takle.
DNB og DNBs kunder ble i fjor forsøkt svindlet for totalt 1,2 milliarder kroner. Banken klarte å redde 1 milliard av dette.
DNB klarer altså å stoppe det meste, men ikke alt.
– Bak hver transaksjon som vi ikke klarer å stoppe, så finnes det et menneske – og en historie – som ikke ender bra, og det kan ha store økonomiske konsekvenser for den enkelte, sier Takle.
Når det er snakk om uautoriserte (ikke godkjente) transaksjoner – overførsler eller betalinger som er utført av bedragere – er imidlertid kunden godt beskyttet av norsk lov.
Loven sier at kunder som blir uskyldig utsatt for slik svindel skal få dekket tapet, men at kunden kan bli holdt ansvarlig for inntil 12.000 kroner hvis de har opptrådt grovt uaktsomt.
Dette ble også utfallet i Finansklagenemnda Bank da den behandlet en klage fra en kunde i en annen norsk bank. Kunden hadde blitt ringt opp av en person som utga seg for å være ansatt i banken. Telefonnummeret fremsto som bankens telefonnummer. Vedkommende spurte om kunden hadde søkt om et lån, hvilket hun svarte nei til. Kunden ble bedt om å oppgi BankID-opplysninger for å få stoppet utbetaling av lånet. Kontoen hennes ble deretter belastet for 120.850 kroner.
Banken holdt kunden ansvarlig for tapet og mente at vedkommende forsettlig hadde unnlatt å oppfylle sine forpliktelser etter kortavtalen, avtalen om personlig BankID og finansavtalelovens paragraf 34 første ledd. Kunden mente at hun var blitt utsatt for svindel, og bestred ansvar for transaksjonene.
Nemndas flertall kom til at kunden kun var ansvarlig for en egenandel på 12.000 kroner. Du kan lese hele avgjørelsen her
Regelverket er slik at bankene er pålagt å tilbakeføre svindelbeløpet senest innen utgangen av neste virkedag dersom en kunde bestrider ansvar for en uautorisert transaksjon, altså utført uten kundens samtykke.
Kundene kan klage til både banken og Finansklagenemda hvis de er uenige i at de har opptrådt grovt uaktsomt.