Koronakrise og hjemmeskole:

Flere barn lærer privatøkonomi

Privatøkonomi er på barnas agenda. Opplæringsprogrammet Lærepenger er brukt nesten tre ganger så mye hittil i år som i 2019.

LÆREPENGER: Lærer Astri E. I. Ringås viser "Lærepenger" som hun bruker i fjernundervisningen av femteklassinger ved Frydelund barneskole på Elverum. Foto: Privat
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 27. apr. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Opplæringsprogrammet i privatøkonomi for barn, Lærepenger, er utviklet av DNB og består av to sett morsomme og interaktive filmer. Det ene filmsettet er tilpasset barn i barneskolealder, det andre barn i ungdomsskolealder. Hvert kapittel avsluttes med en enkel “flervalgseksamen».

Programlederne i filmene er barn på samme alder som målgruppen.

Brukes av begge målgruppene

Hittil i år har cirka like mange barn i barneskolealdre som i ungdomsskolealdrer brukt programmet. Totalt sett har de gjennomgått nesten 60.000 kapitler, nesten tre ganger så mange som i fjor.

HÅPER: Personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, håper at enda flere lærere vil gjøre som Astri; bruke Lærepenger i undervisningen. Foto: Stig

Frir til enda flere lærere

Sjef for personmarkedet i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, gleder seg over at flere barn får innføring i privatøkonomi.

- Jeg håper nå at enda flere lærere vil gjøre som Astri og bruke Lærepenger til å gi barna en morsom og alderstilpasset innføring i alt fra sparing til forbruk og lån. Som bank erfarer vi at de som tilegner seg økonomisk forståelse og sunt pengevett tidlig, får en ordnet privatøkonomi senere i livet. 

ANBEFALER LÆREPENGER: Forbrukerøkonom i DNB og mangeåring programleder for "Luksusfellen" på TV3, Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal

Bankens forbrukerøkonom og tidligere programleder for "Luksusfellen" på TV3, Silje Sandmæl, erfarer det samme:

De som havner i luksusfellen, har lav kunnskap om privatøkonomi
Silje Sandmæl

- Et fellestrekk for de som havner i økonomisk uføre, er lav kunnskap om privatøkonomi. Derfor er det viktig at flest mulig lærer privatøkonomi allerede som barn: At det  lønner seg å spare, at det koster å låne, hva renter er og at penger må tjenes før de kan brukes, mener hun.

Lærer Astri benytter Lærepenger

Astri E. Iversen Ringås er en av lærerne som har brukt Lærepenger i fjernundervisningen av klassen sin.

Hun er lærer på 5. trinn på Frydenlund barneskole på Elverum. I perioden skolen er koronastengt, har hun ansvaret for 31 elever.

Å bruke Lærepenger har vært en fin måte å ha kontakt med elevene på
Astri E. I. Ringås

- Til og med de tøffeste guttene har likt dette opplæringsprogrammet. Å bruke Lærepenger i fjernundervisningen har også vært en fin måte å ha kontakt med elevene på, sier Astri.

Hvordan har du brukt opplegget?

- Nå mens elevene ikke er på skolen lager jeg hver uke digitale dagsplaner. I matte la jeg ved en link som gikk rett til det kapittelet – eller modulen – på Lærepenger.no som jeg ville elevene skulle gå inn på. Jeg ba dem få med seg innholdet og løse oppgavene, fordi jeg denne uken vil teste hva de har fått med seg.

Relevant også i norskfaget

Hun har også lagt opp til at elevene skal bruke kunnskap fra Lærepenger i norskfaget.

- Elevene fikk samtidig en oppgave i norsk hvor de de bruker både Visit Norway og Lærepenger. Oppgaven går ut på å legge opp en plan for en norgesferie: Hvor de vil reise og hvorfor. Da må de også ta hensyn til økonomi, hvor mye penger de har og hva ting koster.

Læreren forklarer at dermed får elevene bruk for kunnskapen de tilegner seg i Lærepenger også i norskoppgaven. 

Elevene synes også at programlederne i filmene er kule
Astri E. I. Ringås

Hvordan har responsen vært?

- Det har vært super uke. Elevene har sagt at dette er gøy. De har fått variasjon i hverdagen. Det har vært en ny måte å lære på. De synes også at programlederne i filmene er kule. Nå gjenstår det å se hva de har lært. Men jeg tipper at de har fått med seg mye. I denne alderen suger de til seg kunnskap.

De vet mer om å bruke penger enn hvordan de kommer inn
Astri E. I. Ringås

La du merke til om elevene fikk noen aha-opplevelser?

- Ja, hva som skal til for at penger kommer inn! I denne alderen vet de mer om å bruke penger enn hvordan de kommer inn.

Hvordan traff innholdet målgruppen?

- Jeg så gjennom innholdet på forhånd og tenkte med en gang at dette opplegget ville passe elevgruppen min. I femte klasse er elevene 10 og 11 år, og innholdet er ikke for vanskelig for dem.

Kommer du til å bruke Lærepenger mer?

- Ja, planen er å ta dette opp igjen i klasserommet når jeg etter hvert har elevene foran meg igjen. Da får jeg et bedre inntrykk av hvordan de reagerer og tenker. De har nå et godt utgangspunkt for å kunne snakke og lære mer om privatøkonomi når vi er tilbake på skolen, sier hun.