Enslige eldre er fortsatt utsatt:

Hjemmebesøkene har avtatt – men svindelfaren er ikke over

Hjemmebesøksvindelen ser ut til å ha avtatt etter at banken har samarbeidet tett med politiet og advart publikum gjennom mediene.

BEKJEMPER KRIMINALITET : Leder av Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian Takle, her med næringslivskontakt i politiet, insp. Christina Rooth. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 19. nov 2024
Artikkelen er flere år gammel

– Vi har nå hatt en fireukersperiode hvor det nærmest ikke er registrert noen hjemmebesøk i bankens systemer, sier leder av Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian Takle. 

Banken varslet om denne typen svindel på forsommeren etter at bankens svindeljegere skjønte at svindlere hadde tatt med en eldre kunde til Dubai mens de tappet kontoen hennes for penger. Det så DNB, som reagerte fort og varslet politiet.

I godt samarbeid med DNB, Utenriksdepartementet og politiet i Dubai sikret politiet at den eldre damen kom seg trygt til ambassaden i Abu Dhabi og hjem til Norge. De to siktede mennene ble pågrepet ved ankomst til Norge og siktet for grovt bedrageri og frihetsberøvelse.

Les kvinnens historie her

Hyppigst i september

Selv om ikke flere ofre er blitt bortført har banken og politiet jobbet på spreng for å stoppe svindlere, som utgitt for å være politi kontakter og besøker sårbare eldre med ett eneste mål, å få tak i pengene deres.

Hjemmebesøkssvindelen har til tross for dette fortsatt fram til for en måned siden da det nesten stoppet opp. Ifølge NRK hadde politiet da avdekket totalt 36 tilfeller der svindlene oppsøkte ofrene hjemme. Hjemmebesøkene forekom hyppigst i september i høst, hvor DNB så opptil fem kunder i uken som ble utsatt for dette. 

– Det var urovekkende mange tilfeller en periode, fastslår Takle.  

Faren er ikke over

Takle er glad dette nå har roet seg, men vet av erfaring at kriminelle vil slå til igjen, på nye steder eller ved hjelp av andre metoder.

Og selv om hjemmebesøkene nå har avtatt, er det ikke utenkelig at kriminelle vil begynne på igjen. Banken har den siste tiden sett flere tilfeller der svindlere har brukt gamlemetoden, altså uten hjemmebesøk. Det vil si at de ringer, utgir seg for å være politi og sier du at bør flytte pengene til en sikker konto. Deretter sender de SMS med lenke for å få deg til å oppgi BankID-en sin.

Banken ser også flere tilfeller av at svindlere har lurt til seg kortinformasjon, slik at de kan misbruke kundens kort. 

– For å få tak i BankID eller annen informasjon som de kriminelle kan misbruke, spiller de ofte på faktiske hendelser i den enkeltes liv. Eller de får deg til å tro at du er i kontakt med politiet, banken eller personer du har en relasjon eller tillit til, opplyser Takle.

Sårbare grupper mest utsatt

Han gjør oppmerksom på at de kriminelle er kyniske og går etter de mest sårbare blant oss. Eldre, og spesielt enslige eldre, er derfor utsatt.

– Med ingen banker, politi, andre offentlig etater eller seriøse bedrifter vil be om BankID-en din. Den skal du aldri oppgi til noen. Du skal heller ikke legge inn den eller annen sensitiv informasjon på en nettside som er lenket opp i en e-post eller SMS, presiserer han.