Juni og tidenes Pride-feiring er over

Behovet for å bli inkludert er der hele året

DNB markerte seg med egen flåte og over 500 deltakere i Oslo Pride. Men viktigst er å jobbe med LHBT pluss-agendaen hele året.

DNB MARKERTE SEG I PARADEN: Nesten 90.000 deltok i Oslo Pride lørdag 1. juli. Over 500 gikk med DNB, som er en av Oslo Prides hovedpartnere. Foto: Marit E. Giske
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 03. jul 2023
Artikkelen er flere år gammel

Det sier ansvarlig for mangfold og inkludering i DNB, Wenche Fredriksen.

Hun er skikkelig begeistret over å ha fått være med på det som ble tidenes Pride-feiring, men er samtidig klar på at skeives behov for å bli inkludert er der hele året.

– Å være hovedpartner for Oslo Pride, bruke Pride-flagg og regnbuefarget logo, det forplikter. Så dette jobber vi med hver dag, hele året, presiserer hun.

Relatert artikkel: DNB og Oslo Pride inngår partnerskap

Derfor er Fredriksen også fast deltaker på møtene til bankens LGBT pluss-nettverk.

– Det handler om at alle skal føle seg inkludert. Kolleger som er lesbiske, homofile, bifile eller transpersoner skal kunne være hele seg på jobb, oppleve at de hører til og ha samme karrieremuligheter som andre, forteller hun.

Dette handler ikke bare om de som er skeive, men også om alle oss som er foreldre, søsken eller barn til skeive
Wenche Fredriksen

Fredriksen viser til bankens strategi for mangfold og inkludering og at følgende viktige tiltak allerede er innført:

  • På DNBs hovedkontor i Bjørvika er det etablert kjønnsnøytrale toaletter for å ivareta kjønnsmangfoldet på en bedre måte.
  • Ledere får kurs i rosa kompetanse.
  • DNB har koblet LGBT pluss-nettverket tettere til de internasjonale kontorene for å bidra til at også disse arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. 
PÅ DNBS FLÅTE: Wenche Fredriksen (t.v.) og Hans-Kristian Burer på bankens flåte i paraden, her sammen med personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

Vis respekt 

En av initiativtakerne til bankens LGBT pluss-nettvek, forretningsanalytiker Hans-Kristian Buer, har flere ganger kommet med denne oppfordringen:

«Slutt å bli overrasket over at en kollega er gift med en av samme kjønn. Ikke spør om hvem som er kona eller mannen i forholdet»

Er det fortsatt slik at mange stiller slike spørsmål?

– Det er det helt sikkert selv om jeg ikke hører det så mye selv. Jeg har jo vært veldig åpen om legningen min.

Buer er tydelig på at det viktigste du kan gjøre for å bidra til at kolleger føler seg inkludert på arbeidsplassen, er å vise dem respekt.

– Slutt med å bli overrasket eller å være morsom på andres bekostning, sier han.

TENK FØR DU SNAKKER: - Skeive får de samme spørsmålene hele tiden, sier Kristin Olaussen, her iført bøttehatt i pridefarger på DNBs flåte i paraden. Foto: Stig B. Fiksdal

Kollega i LGBT pluss-nettverket og webansvarlig i DNB Markets, Kristin Olaussen, er enig med ham. 

– Folk tenker ikke på at skeive får disse spørsmålene hele tiden. Hvis du begynner å jobbe i en ny avdeling eller et nytt miljø, så kommer disse reaksjonene og spørsmålene på nytt, erfarer hun.

Når oppdaget du at du var hetero?
Wenche Fredriksen

Fredriksen rister på hodet av at folk stiller slike spørsmål.

– Når oppdaget du at du var hetero, spør hun retorisk og konstaterer at det er et rart spørsmål.

Uten å vente på svar viser hun til Bufdirs anslag om at så mye som 7 prosent av befolkningen har en ikke-heterofil orientering eller tiltrekning.

– Dette handler ikke bare om de som er skeive, men også om alle oss som er foreldre, søsken eller barn til skeive. Det handler også om våre kunder. Dette handler om oss alle, presiserer hun.

Relatert artikkel: Rekordmange vil gå med DNB i paraden

600 medlemmer i DNB

LGBT pluss-nettverket i DNB ble startet i Oslo i 2018 og har blitt mer og mer aktivt, og i andre byer. Så langt har nettverkenes Workplace-grupper cirka 600 medlemmer, både LGBT-personer og andre allierte. 

Nettverket driver DNB fremover

Fredriksen roser nettverket som drives på frivillig basis av Buer, Olaussen og noen andre ansatte.

– Flere bedrifter har slike nettverk. Det er bra, for disse nettverkene gjør en viktig og nødvendlig jobb for å skape trygge og inkluderende arbeidsplasser, sier hun.

Slik jobber DNB med kjønns- og seksualmangfold:

  • LHBT pluss-nettverket sprer kompetanse, organiserer events, profilerer rollemodeller og kommer med innspill til tiltak  

  • Banken har fått på plass ledere for LHBT pluss-nettverket i Bergen, Trondheim, Stockholm, Riga, London og New York  

  • Banken er med i Nettverk for LHBT pluss på arbeidsplassen og samarbeider med flere arbeidsplasser gjennom året om kompetansetiltak og eventer 

  • Det gjennomføres «bevisstgjøringsreise» fra kontor til kontor, verden rundt

  • Ledere og ansatte får kurs i Rosa Kompetanse  

  • Ledelsen, representert med fagleder for mangfold og inkludering, er med i styringsgruppen «Rosa Kompetanse Arbeidsliv»   

FEIRER KJÆRLIGHETEN: Markedsdirektør og ansvarlig for bankens avtale med Oslo Pride, Aina Lemoen Lunde, her på DNBs flåte i paraden. Foto: Stig B. Fiksdal