Juni er Pride-måneden:

Behovet for å bli respektert er der hele året

Slutt å bli overrasket over at en kollega er gift med en av samme kjønn. Ikke spør om hvem som er konen eller mannen i forholdet.

DNB I PRIDE-PARADEN: DNB deltok for først gang i Pride-paraden i Oslo i 2019. Siden har det ikke vært mulig. Hans-Kristian Buer midt i bildet. Foto: Marit E. Giske
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 15. jun 2021
Artikkelen er flere år gammel

Denne oppfordringer kommer fra initiativtakerne til DNBs LGBT pluss-nettverk, forretningsanalytiker Hans-Kristian Buer og forretningsutvikler Kaia Rosseland.

Det er 2021. Har ikke folk sluttet å stille slike spørsmål?

- Nei, jeg synes ikke det. Dette hører jeg overalt og hele tiden. Det viktigste du kan gjøre for å bidra til at kolleger føler seg inkludert på arbeidsplassen, er å vise dem respekt. Slutt med å bli overrasket eller å være morsom på andres bekostning, sier Buer.

INITIATIVTAKER: Forretningsanalytiker i DNB, Hans-Kristian Buer. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Rosseland er enig med ham.

- Folk tenker gjerne ikke før de snakker, og mange tar for gitt at andre er som dem. Ved å vise respekt kan vi alle bidra til at det blir lettere å være annerledes, sier hun.

INITIATIVTAKER: Forretningsutvikler i DNB, Kaia Rosseland. Foto: Privat

170 medlemmer i DNB

LGBT pluss-nettverket i DNB har eksistert i ett år og har så langt rundt 170 medlemmer, både LGBT-personer og andre, deriblant fagansvarlig for likestilling og mangfold i DNB, Line Merete Bakke.

STØTTESPILLER: Fagansvarlig for likestilling og mangfold i DNB, Line Merete Bakke.

Bakke roser nettverket som drives på frivillig basis av Buer, Rosseland og ti andre ansatte som er med i administrasjonen. Hun er fast deltaker på møtene deres.

- Nettverket gjør en viktig og god jobb for å skape en trygg og inkluderende arbeidsplass for LGBT-personer og venner i DNB, sier hun.

Buer viser til en Bufdir-undersøkelser som forteller LGBT-personer i Norge generelt sett har dårligere karriereutviklingen enn andre og at 1 av 3 holder legningen sin skjult på arbeidsplassen.

Fellesskap og intern pådriver

I DNB fungerer nettverket både som et fellesskap med egen gruppe på Workplace og som pådriver for å få banken til å iverksette tiltak som kan få «skeive» til å føle seg mer inkludert. Dette er noe av det nettverket gjør:

  • De har vært pådriver for at det nå innføres et kjønnsnøytralt toalettalternativ i alle etasjer i DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo.
  • De tilbyr ledere kurs i «rosa kompetanse»
  • I samarbeid med tilsvarende nettverk i Sopra Steria og med støtte fra banken, engasjerte de nylig Esben Esther Pirelli Benestad til å holde foredrag for ansatte. 
  • De har også fått på plass en Pride-pakke i DNB-shoppen (intern nettbutikk med profilartikler), som ansatte på bankkontorer landet rundt kan bruke hvis DNB skal delta i lokale parader eller arrangementer.
  • Det blir ikke et stort Pride-tog i Oslo i år. Det blir heller ikke mulighet til å delta i en digital parade med egen film, slik DNB gjorde i fjor. Nettverket jobber imidlertid for å få til et digitalt arrangement med internasjonalt perspektiv som DNB-ansatte i hele verden kan delta på.

Viktig at arbeidsgivere snakker om det

Både Buer og Rosseland vil til slutt oppfordre både egen og andre arbeidsgivere til å snakke mer om mangfold i det offentlige rom, forklare hva det betyr i praksis og dermed også sette krav til leverandører i både inn- og utland.

- Dette bør være en naturlig del av bedriftenes arbeid med kommunikasjon og bærekraft, mener Rosseland.