DNB slår alarm:
DNB advarer mot en ny bølge av kriminelle som dukker opp hjemme hos eldre kvinner for å stjele pengene deres.
– Det er spørsmål om tid før antallet slike svindelsaker eksploderer og det får fatale følger, frykter Sebastian Takle, leder i DNBs Cyber Crime Center.
Den siste tiden har DNB registrert en betydelig økning av "sikker konto-svindel", som det kalles. Det vil si saker hvor kriminelle ringer og utgir seg for å være bankens sikkerhetsavdeling eller politiet, og hevder at bankkontoen deres er hacket eller at noen har tatt opp et lån i deres navn.
De kriminelle sier så at de skal sende politi hjem til offeret for å hjelpe dem, men dukker i stedet opp selv, ofte utkledd som politi, for å få offeret til å overføre pengene til dem. Hittil i år har DNB registrert 49 slike hjemmebesøk, 17 av dem de siste fire ukene.
– Det er en drastisk økning. Dessverre er det ingenting som tilsier at tallene flater ut, heller det motsatte. I Sverige registrerer man 100 hjemmebesøk i uken. Dette er snakk om kriminelle som ikke tar hensyn til landegrenser, så det er bare spørsmål om tid før vi ser slike tall i Norge, mener Takle.
Fellesnevneren for denne svindelmetoden er at de kriminelle går målrettet etter eldre kvinner.
– De er kyniske og henter penger der gjerdet er lavest. Sårbare grupper som eldre kvinner er særlig utsatt, forteller Takle.
Utover økningen i antall saker har DNB også sett en urovekkende eskalering i brutalitet i disse sakene. Det mest dramatiske eksemplet på hjemmebesøk er fra før sommeren hvor en eldre dame fra Asker ble bortført til Dubai i to uker og svindlet for flere millioner.
– Heldigvis har vi ikke registrert flere slike bortføringer ennå. Men, om vi igjen ser til Sverige er det blitt registrert dødsfall i forbindelse med denne typen svindelmetode. Med den utviklingen vi ser nå, kan det også skje i Norge, advarer Takle.
Lederen i DNBs Cyber Crime Center er tydelig på at handling må til for å stoppe denne grove svindelmetoden.
– Bankene, inkludert oss selv, må skru til sikkerhetstiltakene ytterligere slik at så mye svindel som mulig stoppes hos oss. I tillegg må bankene samarbeide enda tettere med politiet slik at de er i stand til å stoppe svindlerne bokstavelig talt i døren, og fortsette kampen mot bakmennene, sier Sebastian Takle.
Så langt i år har de kriminelle forsøkt å komme seg unna med omtrent 20 millioner kroner i slike hjemmebesøk-saker blant DNBs kunder. Banken har stoppet omtrent 10 millioner av dette.
– Beløpets størrelse er ikke alt i disse sakene. Vi har snakket med kunder som har tapt 100.000 kroner, men som det etter forholdene går bra med fysisk og psykisk, mens andre har tapt 4.000 kroner og ikke vet hvordan de skal komme seg gjennom det. De føler seg ikke lengre trygge i hjemmene sine, de er redde for å ta telefonen, og kanskje har de også mistet tilliten til både bank og politi. Denne typen svindel har enorme konsekvenser, både økonomisk og emosjonelt, avslutter Takle.
Dette er DNBs og politets tips til hva du bør gjøre for å unngå å bli rammet av denne typen svindel: