Har du en gründer i ditt DNA?
Noen personlighetstyper lykkes oftere som gründere. Dette kjennetegner dem som gjør suksess – og slik kan du trene opp "gründergenet" ditt.
Synes du det virker forlokkende å starte for deg selv, utvikle din unike idé, og se at den tar av? Da er du ikke alene.
Mange nordmenn drømmer om å bli gründer, og mange starter ny bedrift. Men slett ikke alle blir en suksess: Kun 28 prosent av nyoppstartede bedrifter eksisterer etter fem år, ifølge SSB.
Dette kjennetegner vellykkede gründere
Psykolog Rolf Marvin Bøe Lindgren understreker at en gründer først av alt må brenne for prosjektet sitt:
"Forfatter Aksel Sandemose sa noe sånt som at skriving bare er noe du bør drive med hvis du ikke klarer å la være. Det samme gjelder for gründere – det krever såpass mye at du bare bør gjøre det hvis du ikke klarer å la være", mener psykologen.
Har du i tillegg disse egenskapene, har du ifølge psykolog Lindgren større sjanse for å bygge opp en suksessrik bedrift på egenhånd:
- Du er energisk:
"Mange gründere er veldig energiske og klarer ikke å la være å jobbe. Til gjengjeld er de ofte veldig rotete. Det betyr at du bør ha en strukturert person rundt deg, som kan fortelle deg hva du bør bruke tiden din på" sier Lindgren.
- Du er lite nevrotisk:
"Gründere er nok over snittet følelsesmessig stabile, og liker å ta sjanser. Hvis man skal bygge opp en bedrift, lønner det seg at du ikke bekymrer deg for mye og blir satt ut dersom ting ikke går som planlagt."
- Du er intelligent og nysgjerrig:
"De fleste gründere som lykkes, er nok ganske intelligente. De kan også være nokså ensporede. Samtidig er mange nysgjerrige og åpne for nye ideer – noe som ofte henger sammen med intelligens. Gründere blir ofte lei når ting går på skinner. Derfor ser vi også at det ofte ikke fungerer så bra når gründeren blir daglig leder i firmaet" sier psykologen.
Ideen er viktigst
Det hjelper imidlertid lite om du kjenner deg igjen i egenskapene ovenfor, dersom du ikke har en god idé. Det virker kanskje åpenbart – men Lindgren har erfart at det slett ikke alltid er en lysende nyskaping som trekker folk mot gründerdrømmen.
"Ikke bli gründer fordi du vil bli berømt, eller ønsker en identitet som gründer. Du må begynne med den gode ideen. Mange som lykkes, har for eksempel utviklet en idé ved å erfare at markedet mangler noe. Diskuterer de det med riktige personer, kan det skje ting."
Tilfeldigheter spiller nemlig også en rolle.
"Vi ser at gjennomsnittlig alder for suksess er 45 år, og det er gjerne den tredje ideen de lykkes med. Det er ikke alltid nok å ha en god idé og flinke folk – det er også mye som skal klaffe. Du skal ikke undervurdere flaks", poengterer han.
Velg teamet med omhu
Er det noen personlighetstyper som definitivt bør velge noe annet enn gründerveien?
"De som er veldig ryddige og nevrotiske, og som trives best med rammer og struktur, bør ikke være gründere. Det vil si – jeg har sett slike folk starte bedrifter, men da har det vært et team som også inneholder en gründertype."
For det er nemlig mulig å lykkes med en bedrift, selv om du ikke nødvendigvis har det typiske "gründergenet".
"Har du en god idé, men ikke de typiske gründeregenskapene, er teamet du bygger opp viktig. Du må ha med noen med ståpå-humør som ikke gir seg, og som kan holde motet oppe også hos andre. Vi tenker ofte på gründere som enkeltpersoner – men det er ofte den mest PR-vennlige som blir kjent. Han eller hun er aldri alene. Henry Ford hadde Nikola Tesla som kom med de fleste ideene" påpeker Lindgren.
Oppstartslosen hjelper deg gratis
Ønsker du veiledning fra oss? Vårt engasjerte team hjelper deg fra drøm og idé til oppstart og vekst.
Fra idé til bedrift
Sitter du med en idé men usikker på om du skal realisere den? Det er ingen fasit for hva som er en god idé, men det er en rekke måter å teste idéen på.
Gjør deg synlig i markedet
Mye er opp til deg, og ikke nødvendigvis kroner og øre. For at kundene skal velge dine produkter og tjenester må du gjøre det enkelt for dem å finne informasjon.
Bygge team og nettverk
Uavhengig av ditt gründer-DNA er det viktig å ha noen å sparre med underveis.
Gründer i ditt DNA?
Psykolog Rolf Marvin Bøe Lindgren vet mye om hva som kjennetegner dem som faktisk lykkes. Lindgren er en av Norges fremste eksperter på personlighetspsykologi, og har også vært med på å utvikle DNBs test "Ditt økonomiske DNA".