Synlighet og nettverk
For at kundene skal velge dine produkter og tjenester, må du gjøre det enkelt for dem å finne informasjon.
Gjør deg synlig i markedet
Tenk nøye gjennom målgruppen din og hvordan du best kan nå fram.
Mye er opp til deg, og ikke nødvendigvis kroner og øre. Nedenfor har vi listet opp noen alternativer for å bli mer synlig.
Les mer om:
- Skal du starte alene? Hvis ikke, hvem skal være med?
- Mange finner det svært givende å hjelpe
- Tør å spørre
- Bygge team og nettverk
Bygge team og nettverk. Det er viktig å ha noen å sparre med underveis.
Skal du starte alene? Hvis ikke, hvem skal være med?
Selv om ideen er god, og du har tro på den, må du være knallhard realist og tenke gjennom en del kritiske spørsmål som
- Er du riktig person til å sette ideen ut i livet?
- Har du tid, kompetanse og ressurser til å dra dette i havn?
Det er du eller dere som har størst påvirkning på om dette vil bli en suksess eller ikke.
Mange finner det svært givende å hjelpe
- Det å starte for seg selv er krevende, og mange finner det vanskelig å spørre om hjelp.
- Noen tror de klarer alt selv. De sistnevnte er som regel de som trenger mest hjelp.
Tør å spørre
- En fellesnevner for dem som lykkes er at de spør etter hjelp og vet når de trenger hjelp.
- Å finne seg en mentor er en god idé. En mentor kan være en person som har erfaring fra å starte selskap fra før. Gjerne i en lignende bransje.
- Her er det viktig at du gjør jobben, men at mentoren din utfordrer deg, kommer med innspill og åpner dører for deg.
Bygge team og nettverk
- Når man sitter med en idé er det vanlig å snakke om den med venner og familie. Det er viktig å skille mellom de profesjonelle og de private tilbakemeldingene du får. Dette er fordi venner og familie som oftest heier på deg uansett.
- Finn deg et team med kompetente mennesker som gjerne er litt ulike deg selv og hvordan du tenker.
- Er du for eksempel flink til å utvikle ting er det lurt å finne noen som kan selge det du utvikler. Da kan du fokusere på utvikling og partneren din på å få det dere lager solgt.
Oppstartslos forklarer: Innføring i markedsføring
Oppstartslos Hoang Minh Trinh gir en enkel innføring i markedsføring med gode tips til hvordan du kommer i gang.
(12:24 min)
Nettside
En nettside gjør bedriften synlig i markedet, og søkbar på Google. Fokuser på godt innhold tilpasset din målgruppe, med fine bilder og gjerne videoer. Husk at nettsiden bør være tilpasset både PC og ulike mobile enheter.
For å komme høyere opp i Google-søket må innholdet på nettsidene dine være relevant for det potensielle kunder søker etter. Finn derfor ut hvilke søkeord og temaer som best beskriver dine produkter og tjenester.
Stikkord: SEO
Sosiale medier
Tilstedeværelse på sosiale medier kan både være en rimelig og effektiv måte å markedsføre det du tilbyr.
Det finnes utallige sosiale medier. Tenk gjennom hvordan målgruppen din konsumerer innhold, hvilke kanaler og medier de bruker og tilpass innholdet deretter.