Etter koronakrisen:

Flere føler seg presset til å bli digitale

Kunder som ikke bruker nettbank, har egne rådgivere som betjener dem på 23 02 10 50. Nå ringer de for å få nettbankhjelp.

FLERE TRENGER HJELP: DNB har et eget tilbud og telefonnummer for kunder som ikke bruker nettbank. Foto: NTB Scanpix / Thomas Reutter
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 07. mai. 2020
Artikkelen er flere år gammel

DNB har et eget tilbud og telefonnummer for kunder som ikke bruker nettbank eller er på Internett. Etter koronakrisen ringer flere av disse kundene for å få vite hvordan de bruker nettbanken, slik at de kan gjøre mer hjemmefra – uten å måtte gå ut. 

Siri Sønsteby er rådgiver på DNBs kundesenter. Hun betjener daglig kunder som har spørsmål om nettbank og pålogging.

Siri gir her en kort innføring i det flere nå spør om: Hvordan logge seg på nettbanken:

- Du trenger ikke BankID for å logge deg på nettbanken. Du kan også logge deg på med din firesifrede personlige kode, også kalt kontofonkoden, pluss engangskode fra kodebrikken. Har du ikke kodebrikke, ring oss, oppfordrer hun. 

HJELPER MANGE: Rådgiver Siri Sønsteby betjener daglig kunder som har spørsmål om nettbank og pålogging. Foto: Sindre Ringli

BankID kan brukes til mer enn nettbank

BankID er et sertifikat for elektronisk identifisering og signering, som kan brukes i mange sammenhenger, også til å logge seg på nettbanken.

- Fordelen med å ha BankID er at du i tillegg til å logge deg på nettbanken, kan signere på nett ved opptak av lån blant annet, pluss logge deg på offentlige nettsider, for eksempel skatteetaten.no for å se skattemeldingen din. Eller digipost.no, hvor du kan motta elektronisk post fra offentlige etater, forklarer Siri.

Når du oppretter BankID må du lage deg et passord på minst åtte tegn som du bruker sammen med engangskode fra kodebrikke. Passordet kan du selv endre i nettbanken – eller lage nytt hvis du glemmer det. I så fall må du få tilsendt et engangspassord på SMS fra banken først.

Hva med kontantuttak

Ellers spør mange av kundene nå om hvor kontantuttak kan gjøres, forteller Siri.

- Kontantuttak kan fortsatt gjøres i posten og post i butikk, men dette tilbudet vil fra sommeren av bli erstattet av kontanter i butikk. Det vil si at du kan sette inn og ta ut penger i NorgesGruppens butikker: Meny, Kiwi, Spar og Joker blant annet. Og det er fortsatt mulig å ta ut penger i minibank.

Slik logger du deg på nettbanken:

For å komme inn i nettbanken skriver du inn adressen til bankens nettside, dnb.no. Når du har fått opp bankens nettside taster du inn fødselsnummeret ditt øverst på siden der det står åpent for det. Deretter identifiserer du deg med enten:

  • Den firesifrede personlige koden (kontofonkoden) din + engangskoden fra kodebrikken.
  • Eller BankID, det vil si det minst åttesifrede BankID-passordet som du har laget selv + engangskode fra kodebrikken.
  • Du kan også velge å ha BankID på mobil. Du trenger kodebrikken når du skal opprette BankID på mobil, men når du har gjort det trenger du ikke lenger kodebrikken til pålogging. Du bruker mobilen isteden + en firesifret kode du laget selv da du opprettet BankID på mobil. Når du bruker BankID på mobil til å logge deg på nettbanken eller offentlige nettsteder, må du følge med på telefonen din, fordi den spør etter koden og ber deg godkjenne.

DNB har tjenester for kunder som ikke er på nett

Hver femte nordmann mellom 67 og 79 år har så langt ikke hatt Internett, trolig er det minst 200.000 nordmenn som hittil ikke har brukt Internett i det hele tatt, ifølge vi.no. Samtidig er det meste av både offentlige tjenester og banktjenester nå digitalisert, og behovet for å bruke digitale tjenester virker å ha tiltatt etter koronakrisen.

HAR TJENESTER FOR ALLE: Kundesenterleder Renate Sørestrand-Hansen (midten), her på kundesenteret sammen med to av rådgiverne.

- Vi merker at dette kan være krevende for enkelte kunder. Derfor har vi beholdt en del tjenester som kan benyttes av de som foretrekker det. Vi kaller konseptet "Bank uten Internett". Her inngår også direktenummeret 23 02 10 50, som disse kundene kan ringe på hvis de ønsker eller trenger hjelp fra en rådgiver, opplyser kundesenterleder Renate Sørestrand-Hansen.

«Bank uten Internett»-tjenestene:

Direktenummer 23 02 10 50

DNB har som nevnt etablert et direktenummer til kunder som ikke bruker nettbank og internett. Ved å ringe 23 02 10 50 kommer kunden rett til en hyggelig kunderådgiver som vet at vedkommende ikke bruker våre digitale tjenester. Kunderådgiveren er ekspert på tjenestene og produktene som beskrives på denne siden.

Brevgiro

Med brevgiro kan du betale regninger og overføre penger ved å sende giroblankettene per post. Send giroblanketter sammen med en signert følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Blankettene blir deretter registrert og avregnet på vanlig måte. Når du har færre enn åtte følgesedler igjen, vil du automatisk motta flere i posten.

Avtalegiro

Avtalegiro er for kunder som ønsker at regningene blir betalt automatisk. Banken sørger for at de faste regningene betales direkte fra valgt konto på forfallsdato. Etter at betalingen er gjennomført, finner du bekreftelsen på kontoutskriften din. Bruk av Avtalegiro forutsetter at bedriften du skal betale til, tilbyr tjenesten.

Avtalegiro kan opprettes ved å fylle ut skjema og sende det til NETS AS V/ Avtalebehandling, 0045 Oslo. Har du ikke mulighet til å skrive ut skjemaet kan du kontakte banken, så får du det tilsendt i posten.

Kontofon

Ved å ringe 23 02 10 50 får du også opp noen valg. Ved å velge kontofontjenester kan du sjekke saldo og overføre penger mellom egne kontoer ved hjelp av telefonen, hele døgnet. Alt du trenger, er din personlige kode. Kontofonavtale og personlig kode kan du bestille ved å ringe oss.

Telegiro

Ved å ringe 23 02 10 50  og velge kontofontjenester kan du også betale regninger. Tjenesten heter Telegiro. For å betale regninger ved bruk av Telegiro trenger du en kodebrikke fra oss i tillegg til din personlige kode. Hvis du ikke har kodebrikke, kan du ringe og bestille en.

SMS-tjenester og SMS-varslinger

Enkle banktjenester, som for eksempel å sjekke saldo og siste transaksjoner på konto, kan gjøres med SMS. Du kan også motta varslinger til din mobil hver gang for eksempel lønn, trygd eller pensjon kommer inn på konto. SMS-tjenester og SMS-varslinger kan du bestille ved å ringe oss, så hjelper vi deg i gang.

Fremtidsfullmakt

En fremtidsfullmakt gir deg mulighet til å bestemme hvem som skal ivareta din økonomi og dine personlige interesser dersom du ikke blir i stand til dette selv i fremtiden. Fremtidsfullmakt er et alternativ til vergemål. Det er viktig at fullmakten er tilpasset din situasjon og dine ønsker, samt at den følger kravene til innhold og utforming.

Det finnes mye nyttig informasjon om dette på fylkesmannens nettsider. For at fremtidsfullmakten skal gjøres gjeldende for økonomiske forhold i DNB må den stadfestes av fylkesmannen.