Koronakrisen:

- Vi er her for å hjelpe deg med økonomien din

Koronaviruset fører til stor usikkerhet rundt hva som vil skje med egen økonomi fremover. Slik kan banken hjelpe deg.

MANGE SPØRSMÅL: Her fra da Ingjerd Blekeli Spiten (t.v), leder for personmarkedet i DNB, var på medlytt hos en kollega på kundesenteret. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 18. mar 2020
Artikkelen er flere år gammel

Vi befinner oss nå i en ekstraordinær situasjon, hvor ting endrer seg svært raskt. Nå er det ekstra viktig at vi er til stede med gode råd til kundene våre og sammen prøver å finne løsninger for dem som befinner seg i en vanskelig situasjon, forteller Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarkedet i DNB.

- Vi opplever en enorm økning i antall henvendelser. For å hjelpe alle best mulig har vi opprettet en åpen live- chat der alle kan stille spørsmål og få svar på det de lurer på, forteller hun.

Siden DNB åpnet chatten på fredag har over 10.000 kunder tatt den i bruk.

Les hva DNB gjør for å hjelpe bedriftene her

Tirsdag, 17. mars, la NAV fram ferske tall som viser skyhøyt sykefravær grunnet koronaviruset og et enda høyere andel permitteringer.

Bare i løpet av mandag denne uken ble det registrert 4.300 nye sykemeldinger og NAV mottok hele 24.900 søknader om dagpenger ved permittering og 2.000 ordinære søknader om dagpenger.

- Dette kan gå hardt utover folks økonomi hvis det vedvarer, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB i en tidligere sak om hvilke økonomiske grep du bør ta NÅ, publisert på DNB Nyheter. 

FØLGER MED: Spiten forteller at banken hele tiden følger utviklingen i situasjonen og gjør evalueringer fortløpende. Foto: Stig B. Fiksdal.

Tilbyr avdragsfrihet 

Torsdag, 12.mars, meldte DNB om at de tilbyr gebyrfri avdragsfrihet på boliglån og billån til alle kunder som er rammet av koronakrisen. Det er også dette de fleste spør om i live-chatten.

- Avdragsfrihet er et raskt og viktig tiltak for mange i en krevende periode, som for eksempel ved permittering, sier Blekeli Spiten. 

Ved et avdragsfritt lån kan man betale ned kun renter og gebyrer, uten å måtte nedbetale selve lånet. Søk om avdragsfrihet her.

Blekeli Spiten forteller at rådgiverne i banken nå jobber på spreng for å hjelpe alle som tar kontakt, og for å få unna søknader om avdragsfrihet og forsikringssaker. Hun ber folk om påberegne litt ventetid da det for øyeblikket er enormt stor pågang. 

Følger situasjonen nøye 

Blekeli Spiten påpeker at banken hele tiden følger utviklingen i situasjonen og gjør evalueringer fortløpende.

- Vi jobber hele tiden for å finne gode løsninger for alle kundene våre, og tilpasset hver enkelte ut ifra deres situasjon. Lurer du på noe så ta kontakt med oss, rådgiverne våre rundt om i hele Norge er på jobb, sier hun. 

For å hindre virusspredning har DNB stengt for drop-in, men rådgiverne er fortsatt tilgjengelig for fysiske og elektroniske møter.

Mange spør om reiseforsikring

Etter at UD frarådet nordmenn å reise har det kommet inn mange spørsmål rundt reiseforsikring. Den åpne live-chatten er et tiltak her for å kunne svare opp flest mulig, raskest mulig.

- Mange lurer på det samme og det er hva forsikringen dekker og hvordan de skal gå fram. For å hjelpe flest mulig har vi lagt opp siden for chatten slik at du enkelt kan finne «Ofte stilte spørsmål». Her kommer blant annet reiseforsikring opp,  forteller Blekeli Spiten.

Her finner du svarene på det flest nordmenn spør banken om på den nyåpnede live-chatten