Snart klart for kontanttjenester i butikk

DNB vil fortsatt tilby kontanter. «Kontanttjenester i butikk» er snart tilgjengelig i 1450 butikker over hele landet.

SETTER INN PENGER: Personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, tester løsningen på Kiwi i Bjørvika i Oslo. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 19. mai. 2020
Artikkelen er flere år gammel

«Kontanttjenester i butikk» skal erstatte DNBs kontanttilbud gjennom Posten, som blir avviklet 30. juni i år. Den nye løsningen er levert av Vipps/BankAxept og vil være tilgjengelig i 1450 butikker fra primo juni.

Samtidig vil landpostbudene fortsette å levere banktjenester ut året.

Nye grenser for innskudd og uttak

Med "Kontanttjenester i butikk" kan DNBs kunder på en enkel måte sette inn og ta ut kontanter I NorgesGruppens dagligvarebutikker. Løsningen krever at man må identifisere seg med bankkort og PIN-kode. Bankkortet må være merket med BankAxept.

Maksbeløp per transaksjon er 20.000 for innskudd og 10.000 for uttak. 

Noen tjenester videreføres ikke

Disse tjenestene videreføres ikke i den nye løsningen: valutaveksling, giro, sjekk, store uttak og store innskudd. Heving av utbetalingsanvisninger (giro utbetaling) videreføres, men utbetales ikke lenger kontant.

Kunder kan fortsatt sende utbetalingsanvisninger til DNB eller besøke et av bankkontorene for å få penger satt inn på konto. Kontanter kan tas ut i minibank eller i  butikkene som tilbyr "Kontanttjenester i butikk".

Ellers har DNB gode alternativer for kunder som ikke har Internett eller  bruker nettbank gjennom kundekonseptet "Bank uten Internett".

Tilgjengelig i noen butikker allerede

«Kontanttjenester i butikk» er allerede tilgjengelig i en rekke butikker, som tester løsningen. Tillbakemeldingene har så langt vært gode.

Snart vil alle MENY- og KIWI-butikkene, de fleste SPAR-butikkene og enkelte Joker-butikker over hele landet vil tilby løsningen. Dette tilsvarer en dekningsgrad på cirka 98 prosent av Norges befolkning.

Trygt og enkelt

Kiwi-butikken i Bjørvika i Oslo er en av butikkene som tilbyr løsningen i testperioden. Personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, er en av dem som har testet løsningen ved både å sette inn og ta ut penger.

- Hensikten er at dette skal være trygt, enkelt og praktisk. Løsningen er sikker, og jeg opplevde den også som enkel og praktisk. Dagligvarebutikkene er der folk ferdes. Og til forskjell fra tidligere uttak i butikk, slapp jeg nå å kjøpe noe for å få tatt ut penger, opplyser hun.

Slik fungerer den nye løsningen:

  • "Kontanttjenester i butikk" krever kun at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN.  
  • Identifikasjon med bankkort og PIN sikrer at pengene går inn eller ut fra riktig konto, og gjør det mer trygt for kundene med tanke på personvern, svindel og identitetstyveri. 
  • I tillegg blir det vanskeligere for kriminelle å hvitvaske penger. Det er et viktig hensyn fordi bankene er pålagt strenge krav om å bekjempe økonomisk kriminalitet gjennom hvitvaskingsloven. 

DNB fortsatt størst på kontanter

Med «Kontanttjenester i butikk» vil DNB fremdeles ha Norges største og beste tilbud av kontanttjenester. 

Banken er fysisk til stede med 57 bankkontor rundt om i landet, 171 minibanker og 45 innskuddsautomater. "Kontanttjenesteri butikk" vil være tilgjengelig i over 1400 dagligvarebutikker landet rundt.

DNB samarbeider også med Loomis, som tilbyr nattsafe, vekslingsautomater og direkte kontantavtaler for bedrifter.   

Bank uten Internett

Som nevnt har DNB også gode alternativer for kunder som ikke har Internett eller bruker nettbank, gjennom kundekonseptet «Bank uten Internett.