– Det var skummelt å starte opp med noe helt nytt

Ritu Eskeland har fått moteinteressen inn med morsmelken, nå finner du det populære klesmerket MISSMAYA i over 80 butikker.

BEDRIFTSKUNDER I DNB: Ritu Eskeland er gründeren bak MISSMAYA. Ektemannen Jone ble med tidligere år. Han har også jobbet i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 11. sep. 2025
Artikkelen er flere år gammel

I 2024 opplevde DNB-bedriftskunden bak klesmerket MISSMAYA sitt beste år noensinne. Det Drammens-baserte selskapet noterte en omsetning på hele 23,4 millioner kroner, en betydelig vekst fra året før, da inntektene lå på 19 millioner. Resultatet før skatt endte på nesten 4 millioner kroner.

Dette har ikke skjedd over natten. Esmod-utdannede Ritu, som har vært bedriftskunde i DNB siden 2004, beskriver gründerreisen fra idé og unnfangelse til første solgte produkt som hard og krevende.

– Jeg er jo født og oppvokst i bransjen fordi foreldrene mine alltid har drevet med klær. Etter hvert drev jeg og min bror et klesfirma, men jeg synes designet var litt vel «voksent». Jeg var ung, 24 år, og jobbet med størrelser opp til XXXXL, som var er del av stormoteringen.no i Norge. Ja, jeg synes det var kjempegøy, men jeg fikk ikke utløp for den kreativiteten og visjonen jeg virkelig ønsket. 

Vil du gjøre som Ritu? Slik starter du egen bedrift

«Du trenger ikke noen utdanning!»

Ritu følte hun hadde kommet til et veiskille og ringte en studierådgiver for å høre hvilken utdanning hun burde ta for å starte om igjen, for å begynne med noe nytt. Da hadde hun drevet en klesbutikk i Sandvika i mange år.

– Rådgiveren sa: «Du trenger ikke noen utdanning! Du har så mye erfaring, dét er din utdanning!» Da fikk jeg tro på meg selv igjen.

MISSMAYA er et selvgående selskap med en god og sunn omsetningsvekst og kjempefine resultater
Kundeansvarlig i DNB, Kristian Hoaas

Ritu bestemte seg for å begynne med et klesmerke rettet mot et yngre publikum. Et merke hvor passform var i førersetet, og hvor romantisk femininitet blandes med skandinavisk estetikk.

– Men det var skummelt å starte opp med noe helt nytt. Det andre merket hadde jo en kundebase. Skal du lage et nytt motemerke med null kunder er det jo noe helt annet. Den uka hvor vi presenterte for første gangen, og i tillegg hadde nettopp ansatt en ny person, var skummel. 

Har du en idé, men vet ikke hvor du skal begynne? Det kan Oppstartslosene hjelpe deg med – gratis

HVEM ER KUNDEN? – Egentlig i alle aldre. Ja, det har vært vanskelig å definere en spesifikk alder på kundene våre, sier gründer Ritu Eskeland. Foto: Stig B. Fiksdal

Seks ansatte

MISSMAYA er oppkalt etter eldstedatteren, ble startet i 2016 og har nå 6 fast ansatte, inkludert ektemannen Jone, i tillegg til en del ekstrahjelp. I begynnelsen var det nesten bare Ritu.

– Du skal virkelig jobbe hardt i begynnelsen av gründerreisen. Du sitter med all kundeservice selv dag og natt. Noen ganger skulle man ønske man var en influenser som kunne lansere et merke og straks ha en kundebase. Det hadde vært så mye lettere hvis jeg var kjendis! ler Ritu.

Førtifemåringen legger til:

– Skal du gjøre dette, så må du håndtere stress og press og tåle et slag i magen, i tillegg til å tåle å høre både det ene og det andre.

Oppstartslos Sigrid Høisveen Ulekleiv sier dette er perfekt formulert. 

– Syretesten er å evne å stå i utfordringene over tid, og håndtere alle ballene som blir kastet på en. Er man ansatt i en bedrift «går det gjerne bra», eller noen andre kan hjelpe en. Men som gründer, spesielt i startfasen, har man alt ansvaret og står alene om det meste. 

PASSFORM ER VIKTIG: – Vår fremste selger Maria sier det bare er å sende kunden inn i prøverommet, så er kjolen solgt. Så, ja, passform er viktig. Foto: Stig B. Fiksdal

Breddet seg ut

Ritu tenker seg lenge om da hun blir stilt det klassiske gründerspørsmålet: «Hva ville du gjort annerledes i begynnelsen?»

– Vi hadde veldig stor suksess med akkurat én kjole, men vi ville ikke at den kjolen skulle reflektere brandet, for da kunne vi blitt låst i en bås og merket kunne fort blitt en døgnflue.

Ritu sto foran valget om å enten selge masse mer av det plagget og tjene godt på den, eller å dempe salget litt og heller gjøre andre ting. Valget falt på sistnevnte.

– De valgene jeg tok i begynnelsen føler jeg egentlig har vært riktige for bedriften, så jeg synes det er vanskelig å svare spørsmålet.

Ritu konkluderer:

– Det har gått riktig vei!

HJELP MED VALUTASTRATEGI FRA DNB: Jone forklarer at de handler inn varer i dollar og har valgt å la dollar stå på konto for å sikre kursen. Foto: Stig B. Fiksdal

DNB hjalp til med valutasikring

MISSMAYA har nylig vist seg fram for resten av det klesinteresserte Europa på motemessen CIFF i København sammen med Oslo Runway København Showrom. Kundeansvarlig i DNB Buskerud, Kristian Hoaas, beskriver reisen til selskapet på følgende vis: «et selvgående selskap med en god og sunn omsetningsvekst og kjempefine resultater».

– Jeg hadde en god prat med Jone og Ritu i mai om muligheten for å sikre valuta over en seks måneders periode. I den forbindelse tok jeg kontakt med Morten Larsen i Markets for å kartlegge hva som måtte til. Deretter fulgte jeg opp med Jone hos MISSMAYA, og nylig fikk jeg beskjed om at sikkerheten nå er på plass og at de ønsker å gå videre.

Hooas sier Morten bistår nå kunden med nødvendige formaliteter, som LEI-nummer og tilgang i nettbanken, slik at alt er klart for gjennomføring.